Høj tilfredshed. 4,5 af 5 stjerner
Bremseservice på din bil i din indkørsel
- Mekanikeren kommer til dig
- Både elbil, fossilbil og hybridbil
- Samme kvalitet som på værksted
Samme kvalitet som på værksted
Når du vælger os, bliver dit bremseservicet udført hos dig, uanset om du er hjemme, på arbejde eller i sommerhus.
Din sikkerhed i bilen afhænger meget af bremsesysstemet. Derfor er det vigtigt at vedligeholde bremserne regelmæssigt. Du kan spare turen til værksted, og opnå samme kvalitet, når vi udfører bremseservicet hos dig.
En bremseservice sikrer, at dine bremser fungerer. Det er så vigtigt for din sikkerhed på vejen. Når du booker en bremseservice hos os, kan du forvente en grundig gennemgang af dit bremsesystem.
Bremseservice – for din sikkerhed og bilens levetid
Bremserne er bilens vigtigste sikkerhedssystem, men de bliver ofte overset i den daglige vedligeholdelse.
Et regelmæssigt bremseservice sikrer, at dine bremser fungerer optimalt, så du kan køre trygt og undgå farlige situationer. Samtidig forlænger du levetiden på bremsekomponenterne og sparer penge i længden ved at forebygge større reparationer. Nedenfor kan du læse, hvorfor bremseservice er så vigtigt, hvilke tegn du skal holde øje med, og hvordan det foregår – alt sammen med fokus på at holde dig sikkert kørende.
Hvorfor er bremseservice vigtigt?
Dagligt slid og det danske klima kan være hårdt ved bilens bremser. Snavs, vand og især vejsalt om vinteren sætter sig i bremsesystemet og kan forårsage rust og korrosion. Uden regelmæssig rensning kan bremserne begynde at hænge eller blive ineffektive. Over tid betyder det øget risiko for nedsat bremseevne og i værste fald bremsesvigt.
Sikkerhed først
Velfungerende bremser er afgørende for at kunne stoppe bilen i en kritisk situation. Hvis bremserne ikke griber ordentligt eller bilen bremser skævt, forøges bremselængden og risikoen for ulykker stiger. Fejl på bremserne er faktisk blandt de mest udbredte problemer på biler generelt – mange kører rundt med slitage eller fejl, som de ikke selv er klar over. Et bremseservice vil opdage og udbedre disse problemer, før de udvikler sig til farlige situationer.
Forlæng levetiden på bremserne
Når bremserne jævnligt skilles ad, renses og smøres, forhindrer man at bevægelige dele sætter sig fast. Det reducerer slitage og rustdannelse. Resultatet er, at komponenter som bremseklodser og bremseskiver holder længere, før de skal udskiftes. Selv bilens dæk får glæde af sunde bremser – hvis bilen bremser ujævnt eller skævt på grund af dårlige bremser, kan det slide unødigt på dækkene. Med andre ord er bremseservice en investering i både din sikkerhed og bilens holdbarhed.
Undgå dyre reparationer
Ved at vedligeholde bremserne regelmæssigt kan du spare penge. Små problemer opdages tidligt under et service, så man kan nøjes med at rense eller justere frem for at skulle udskifte dyre dele senere. For eksempel kan rustede bremseskiver ofte reddes, hvis problemet tages i opløbet, hvorimod udsat vedligehold kan betyde, at skiver og kalibre må skiftes helt. Kort sagt forebygger bremseservice, at småfejl udvikler sig til store regninger.
4 tegn på at du har brug for bremseservice
-
1
Skurrende lyde
Hvis du hører en skurrende eller hvæsende lyd, når du bremser, kan det være tegn på slidte bremseklodser, der kræver udskiftning. -
2
Vibrerende bremsepedal
En vibrerende bremsepedal kan indikere, at dine bremseskiver er skæve eller slidte, og det er tid til en justering eller udskiftning. -
3
Langsom respons
Hvis din bil tager længere tid end normalt at stoppe, kan det tyde på, at dine bremser ikke fungerer optimalt, og du bør få dem tjekket. -
4
Blød bremsepedal
Hvis din bremsepedal føles blød eller synker mod gulvet, kan det betyde luft i bremsevæsken eller en lækage i systemet, som kræver øjeblikkelig opmærksomhed.
Automekaniker anno 2024
Få en aftale i kalenderen. Hvad med i morgen?
Bremseservice på el- og hybridbiler
Har du en elbil eller hybridbil, skal du være ekstra opmærksom på bremsernes vedligeholdelse.
Selvom el- og hybridbiler generelt slider mindre på bremseklodserne (takket være regenerativ opbremsning, hvor bilen bremser på motoren og genoplader batteriet), så har de større risiko for rust og fastsiddende bremser. Fordi man bruger bremsepedalen mindre i daglig brug, bliver bremseskiverne ikke renset af friktionen lige så ofte. Det betyder, at skiver og kalibre lettere får rustbelægning og kan sætte sig fast over tid.
Mange elbil-ejere oplever faktisk, at bilen kan få anmærkninger til det periodiske syn på grund af rustne bremser, selvom kilometertallet er lavt. For at undgå dette er det afgørende med regelmæssig bremseservice på el- og hybridbiler – mindst én gang om året, præcis som for andre biler (helst lige efter vinterperioden). Her adskiller mekanikeren bremserne, renser rust af skiverne og smører delene, så systemet fungerer som det skal.
Tip til elbil-ejere
Hvis din elbil har indstilling for bremsegenvinding (rekuperation), kan det i de våde vintermåneder være en idé at reducere rekuperationen en gang imellem. For eksempel kan man en gang om ugen sætte bilen i laveste genvindingsniveau og bevidst bruge bremsepedalen mere. Det hjælper med at holde bremseskiverne rene ved at bruge de hydrauliske bremser og kan forebygge rustfilm.
Nogle moderne elbiler har endda en automatisk funktion, der periodisk aktiverer de almindelige bremser for at “rense” skiverne. Uanset hvad, bør man ikke springe den manuelle vedligeholdelse over – et årligt eftersyn er stadig nødvendig for el- og hybridbremser.
Forskellen på bremseservice til elbil og fossilbil
Bremsesystemer i elbiler og benzinbiler er opbygget forskelligt, og det har betydning for hvordan vi udfører et bremseservice.
-
Elbil
Bremseservice på elbiler
Elbiler bruger ofte et regenerativt bremsesystem, hvor motoren hjælper med at bremse bilen ved at omdanne bevægelsesenergi til elektrisk energi, som genoplader batteriet. Det betyder, at de traditionelle bremser bliver brugt mindre, og det reducerer slid på bremseklodser og bremseskiver.
Alligevel kræver det stadig regelmæssig inspektion for at sikre, at systemet fungerer korrekt, og at bremsekomponenterne ikke er blevet korroderet eller blokeret af snavs, da de ikke bruges så ofte.
-
Fossilbil
Bremseservice på fossilbiler
I biler med forbrændingsmotorer er bremserne afhængige af friktion mellem bremseklodser og bremseskiver for at reducere farten. Systemet udsættes for mere slitage, fordi det er den primære bremsemetode.
Derfor er det vigtigt med regelmæssig bremseservice, herunder udskiftning af bremseklodser og bremseskiver samt kontrol af bremsevæsken, for at sikre, at systemet fungerer optimalt.
Hvordan foregår et bremseservice?
En bremseservice sikrer, at dine bremser fungerer. Det er så vigtigt for din sikkerhed på vejen. Når du booker en bremseservice hos os, kan du forvente en grundig gennemgang af dit bremsesystem:
Fordele ved regelmæssig bremseservice
At få serviceret bremserne jævnligt giver en lang række fordele for både din køresikkerhed og din økonomi.
-
1
Maksimal sikkerhed
Dine bremser reagerer præcist og med fuld styrke, så din bremselængde forbliver kort. Dette kan være udslagsgivende for at undgå uheld i trafikken. -
2
Forlænger bremsernes levetid
Rensede og smurte bremser ruster mindre og slider jævnt. Det betyder, at bremseklodser, skiver og øvrige dele holder markant længere, før de skal skiftes. -
3
Færre dyre reparationer
Vedligeholdelse forebygger at små problemer udvikler sig. Du undgår f.eks. at en fastgroet kaliber ødelægger skiven, eller at gammel bremsevæske forårsager bremsesvigt. Det sparer dig for potentielt store værkstedsregninger. -
4
Bedre køreoplevelse
Velholdte bremser er lydløse og giver en jævn opbremsning uden træk i rattet. Bilen føles mere komfortabel og stabil under nedbremsning, og dine dæk slides mere ensartet, da bremsekraften fordeles korrekt.
Hvor ofte skal bremserne serviceres?
Der findes ikke ét fast interval for alle biler, men en god tommelfingerregel er at få et bremseservice mindst én gang om året.
FDM anbefaler fx at få renset og smurt bremserne årligt, da det markant forlænger bremsernes levetid og sikrer maksimal funktion. For mange bilejere vil det give mening at få gjort ved et årligt serviceeftersyn eller i forbindelse med hjulskift mellem sommer- og vinterdæk. Vær opmærksom på at det typisk ikke sker automatisk ved et almindeligt servicetjek; man skal specifikt bede om bremseservice, da visse værksteder ellers kun laver en visuel kontrol af bremserne.
Kørselsmønster påvirker behovet
Dit individuelle kørselsbehov spiller en stor rolle. Kører du mange korte byture med hyppige opbremsninger, slider det generelt mere på bremserne end lange motorvejsture. Har du en sportslig kørestil med mange kraftige opbremsninger, vil bremserne naturligt skulle serviceres eller udskiftes oftere. Omvendt kan biler, der kører meget lidt, opleve at bremserne ruster op snarere end slides ned – her er regelmæssig rensning især vigtigt, da rust kan opstå selv uden mange kørte kilometer.
Efter vinteren
Det danske vinterhalvår er hårdt ved bremserne. Salt og sjap kan gøre stor skade. Derfor vælger mange at få et bremseeftersyn når vinteren er ovre, for at sikre at salt og snavs fra sæsonen ikke har sat sig i systemet. En grundig rensning og smøring af bremserne om foråret kan forebygge problemer senere.
Bremsevæske hver 2. år
Ud over selve bremseeftersynet skal man huske, at bremsevæsken også har et udskiftningsinterval. De fleste bilproducenter anbefaler bremsevæskeskift ca. hver 2. år. Bremsevæsken optager fugt over tid, hvilket sænker kogepunktet. Hvis væsken bliver for gammel, kan den koge ved hård opbremsning og medføre akut bremsetab. Derfor vil et godt værksted altid tjekke din bremsevæskes tilstand (kogepunkt) i forbindelse med et bremseservice og tilbyde at skifte væsken, hvis den er gammel eller uden for specifikation. At få frisk bremsevæske i tide er en billig forsikring mod bremsesvigt.
Det siger vores kunder
Mere end 29.000 løste opgaver
90% af vores kunder vælger os igen og igen.
I tvivl om noget?
Ofte stillede spørgsmål
Er du stadig i tvivl om noget? Skriv til os på hej@boxnow.dk eller ring på 70 70 77 87. Vi er her for dig.
-
For elbiler anbefaler vi generelt at få udført bremseservice cirka hver 2. til 3. år eller efter 30.000-60.000 kilometers kørsel, afhængigt af kørselsmønster og bilmodel. For benzinbiler anbefaler vi generelt at få udført bremseservice cirka én gang om året eller efter hver 20.000-30.000 kilometers kørsel, afhængigt af kørselsmønster og bilmodel. De mekaniske bremser i benzinbiler er i konstant brug for at bremse bilen, og det slider mere på bremseklodserne, bremseskiverne og andre bremsedele end på eksempelvis elbiler. For hybridbiler anbefaler vi generelt at få udført bremseservice cirka hver 2. til 3. år eller efter hver 30.000-50.000 kilometers kørsel, afhængigt af kørselsmønster og bilmodel. Hybridbiler, ligesom elbiler, bruger et regenerativt bremsesystem, der hjælper med at reducere sliddet på de mekaniske bremser. Derfor kan bremseservice udføres med længere intervaller end på traditionelle benzinbiler. Du skal selvfølgelig altid følge bilproducentens anbefalinger.
-
Ja, elbiler bruger ofte regenerative bremsesystemer, som betyder, at bremseklodser og bremseskiver slides mindre, men de kræver stadig inspektion for at undgå korrosion og andre problemer.
-
Du kan regelmæssigt kontrollere bremsevæskeniveauet og lytte efter usædvanlige lyde, når du bremser, men en fuld bremseservice bør udføres af en professionel for at sikre, at systemet er i topform.
-
Prisen varierer afhængigt af bilens model og de nødvendige reparationer eller udskiftninger. Hos BoxNow får du altid prisen upfront, så du ved præcis, hvad du kan forvente.
-
Typiske tegn på, at dine bremser skal tjekkes, inkluderer skurrende lyde, en blød bremsepedal, længere bremselængde eller en advarselslampe på instrumentbrættet.