Problemer med elbilens parkeringssensorer – symptomer, årsager, løsninger

KORT SAGT

  • Problem: Parkeringssensorerne på elbiler kan fejle, så du får ingen eller forkerte advarsler om forhindringer. 
  • Årsag: Typiske årsager er snavs, sne eller is på sensorerne, eller en defekt sensor/forbindelse i systemet. 
  • Symptomer: Du ser en advarselslampe eller besked om sensorfejl, oplever konstante bip uden grund, eller sensorerne siger slet ingenting, når du bakker. 
  • Løsning: Start med at rense sensorerne – ofte kan en simpel rengøring fikse problemet. Hvis ikke, skal sensoren muligvis udskiftes eller repareres af en fagperson.

Vidste du...?

Cirka hver anden bil vi besøger, er en elbil

  1. Symptomer på problemer med parkeringssensorer
    1. Advarsler på instrumentbrættet 
    2. Forkerte eller manglende bip-lyde 
    3. Deaktiverede assistentsystemer 
  2. Årsager til problemer med parkeringssensorer
  3. Konsekvenser af problemer med parkeringssensorer
    1. Risiko for buler og skrammer 
    2. Falsk tryghed og farlige situationer
    3. Ude af stand til at bruge assistentsystemer
  4. Løsninger på problemer med parkeringssensorer
  5. Gør det selv eller værksted?
    1. Gør det selv – hvad kan du selv klare? 
    2. Værksted eller professionel hjælp – hvornår er det en god idé? 
  6. Hvordan kan BoxNow hjælpe dig med problemer med parkeringssensorer?

Symptomer på problemer med parkeringssensorer

Biler har typisk flere ultralydssensorer integreret i kofangeren (den lille runde cirkel på billedet er en front-parkeringssensor på en VW Golf VII). Når disse sensorer driller eller er dækket, vil bilen ofte give tydelige tegn. Vær opmærksom på følgende symptomer, der kan indikere problemer med parkeringssensorerne:

Bagenden af BoxNow servicebil med budskabet “Mekanikeren der kommer til dig” parkeret foran dansk parcelhus

Advarsler på instrumentbrættet 

De fleste nyere biler vil vise en fejlmeddelelse eller advarselslampe, hvis en parkeringssensor ikke fungerer optimalt. Det kan være en generel “Faulty Parking Sensor System”-lampe eller en besked som “Rengør parkeringssensor”. For eksempel kan en VW ID.3 finde på at skrive “rengør parkeringssensor foran” selv uden synligt snavs, hvis noget (som en nummerpladeholder) forstyrrer sensoren. 

Forkerte eller manglende bip-lyde 

Du kan opleve, at sensorerne hyler fejlagtigt, når du bakker, selvom der ingen hindring er. Omvendt kan de også forholde sig helt tavse, selv når du kommer faretruende tæt på en væg eller bil. Begge dele er tegn på, at noget er galt. En ekspert fra Applus Bilsyn forklarer, at en ukampdygtig sensor typisk giver fejlsignal – fx ved at bippe konstant uden grund. 

Deaktiverede assistentsystemer 

Mange elbiler har avancerede hjælpesystemer, som er afhængige af velfungerende sensorer. Hvis parkeringssensorerne fejler, kan bilen slå selve parkeringsassistenten fra eller vise “manøvrefunktion ikke tilgængelig” i displayet. Du kan også få en generel fejl som “Parkeringssensorer ikke aktiveret” efter fx en vask, indtil fejlen er rettet. I nogle tilfælde påvirkes relaterede systemer: For eksempel bruger Renault Zoe sine hjørnesensorer til blindvinkel-advarsel, så hvis en af disse sensorer er ude af drift eller tilsmudset, vil blind spot-advarslen heller ikke fungere korrekt. 

Gå til toppen af siden.

Årsager til problemer med parkeringssensorer

Hvorfor fejler parkeringssensorerne? I langt de fleste tilfælde skyldes det noget relativt banalt – men det kan også være tegn på en reel defekt.

Topnøgler og forlængere organiseret i skuffe på mekanikerens mobile værksted

Her er de typiske årsager: 

  • Snavs, mudder og salt: Parkeringssensorer sidder udsat på kofangeren og er meget følsomme over for snavs. Specielt om vinteren kan de blive dækket af et lag skidt, salt fra vejene eller mudder. Applus Bilsyn rapporterer, at hver vinter ser de biler til syn, hvor sensorerne er helt dækket af sort snavs, så de mister deres “udsyn”. Når sensoren er tilstoppet af skidt, kan den enten ikke registrere forhindringer eller give falske alarmer. Løsningen her er heldigvis blot at gøre sensorerne rene (mere om det i afsnittet om løsninger). Tip: Husk at tørre både for- og bagfølere af – mange biler har kun standardmonteret sensorer bagpå, så frontsensorer (hvis din bil har dem) glemmes måske i vasken. 
  • Sne og is: Danske vintre byder på frost og sne, hvilket også kan lamme sensorerne. Selv en lille smule sne eller is på sensoren kan “blinde” den. En Skoda Enyaq vil fx straks poppe op med advarsler om tildækkede sensorer i snevejr. Is kan også få sensoren til at sidde fast i “aktiveret” tilstand. Derfor lyder rådet fra eksperter: hold dine sensorer fri for sne og is, og vær ekstra opmærksom på sensorfejl om vinteren. 
  • Vand og fugt: Kraftig regn, vaskehaller eller kondens kan give midlertidige udfordringer. Vand direkte på sensoren kan forstyrre ultralydsbølgerne, så sensoren tror der er en forhindring tæt på (hvilket kan udløse kontinuerlige bip). Normalt forsvinder problemet, når sensoren tørrer, men i nogle tilfælde kan fugt trænge ind og skabe en elektrisk fejl. Nogle bilejere har oplevet fejlmeldingen “Parking sensors not activated” lige efter en bilvask, hvilket de har fikset ved at spraye sensorstikkene med WD-40 for at fortrænge fugten (et kendt trick blandt mekanikere). 
  • Stenslag og fysiske skader: Parkeringssensorer kan blive beskadiget af små slag udefra. Ironisk nok kan en sensor gå i stykker, hvis den rammes af fx en løs sten fra vejen eller et sammenstød. En lille revne eller et “stenslag” i selve sensor-øjet kan gøre den ubrugelig. På et forum for VW ID.4-ejere fortalte en bruger, at hans sensor var defekt pga. et meget lille stenslag – faktisk måtte hele tre sensorer udskiftes efter en sådan skade. Kofangerbuler kan naturligvis også ødelægge sensoren eller presse den ud af position. 
  • Elektriske fejl eller løs forbindelse: Som alt andet elektronik kan parkeringssensor-systemet få en fejl internt. Det kan være en sikring der er gået, et kabel der er gnavet over eller en stikforbindelse, der er løsnet. Fugt og korrosion på stik kan ligeledes skabe periodiske fejl – måske virker sensoren nogle gange, mens andre gange melder den fejl. I nyere elbiler er systemerne også forbundet via CAN-bus; hvis der er en fejl i softwaren eller kommunikationen, kan sensorerne fejlagtigt rapportere problemer. 
  • Design og softwarevalg: I sjældnere tilfælde kan bilens design spille ind. Et kendt eksempel er Tesla, som i 2022 besluttede at fjerne de traditionelle ultralyds-parkeringssensorer på nye modeller og erstatte dem med et kamera-baseret system (Tesla Vision). I en overgangsperiode betød det, at nogle Tesla-ejere oplevede, at deres biler slet ikke havde park-assist funktion, fordi softwaren endnu ikke var klar til at erstatte sensorerne fuldt ud. Dette er ikke en “defekt” i traditionel forstand, men det viser, at teknologi og valg fra producentens side kan give udfordringer for føreren. Heldigvis udsendte Tesla senere en opdatering, der genaktiverede parkeringassistance via kameraer – men mange savner stadig de præcise ultralydsbipper. 

Kort fortalt er snavs og vejrlig de klart hyppigste syndere, når parkeringssensorer fejler. Men hardware kan naturligvis også gå i stykker af forskellige grunde. Uanset om du kører i en VW ID.4, en Tesla Model Y, en Renault Zoe eller Skoda Enyaq, vil ovennævnte faktorer kunne spille ind. Ingen mærker går fri – selv premiumbiler som Mercedes og Audi kan få problemer, hvis sensorerne dækkes til eller rammes af uheld. Det vigtigste er at være opmærksom på årsagen, for det guider dig videre mod den rette løsning. 

Gå til toppen af siden.

Konsekvenser af problemer med parkeringssensorer

Hvor alvorligt er det egentlig, hvis parkeringssensorerne svigter? Det kan måske lyde som en mindre irritation, men konsekvenserne kan spænde fra småskræmmer til decideret farlige situationer. Her er hvad der kan ske, hvis sensorerne ikke virker efter hensigten:

En mekaniker reparerer en bil med åben motorhjelm foran en sort varevogn. Tekst på varevognen: "BoxNow Mekaniker i din indkørsel, boxnow.dk." Haven og husets væg ses i baggrunden.

Risiko for buler og skrammer 

Uden pålidelige sensorer øges risikoen for at du kysser en stolpe eller bumper ind i naboens bil under parkering. Mange danske bilister kender til de berømte “Bilkabuler” – små buler og ridser opstået på parkeringspladsen. Ofte skyldes de snævre parkeringsbåse og store biler. Faktisk var 57% af alle nye familiebiler i Danmark i 2023 SUV’er (bredere og længere end gennemsnittet), mens mange parkeringspladser stadig kun er ~2,3 m brede. De få centimeter til overs øger antallet af parkeringsskader markant. Uden fungerende sensorer til at guide dig i disse trange rum er det let at lave en skramme på kofangeren – eller værre, skade en anden bil. Et typisk scenarie er “københavnerparkering”, hvor man forsigtigt mærker bilen bagved for at komme ind i en lille bås. Med defekte sensorer kan dette ske hårdere end tiltænkt, og pludselig har du en bule at bøvle med. 

Falsk tryghed og farlige situationer 

Mange af os er blevet lidt for glade for vores parkeringssensorer og backup-kameraer. Man vænner sig til at stole på, at bilen siger bip-bip og stopper én, før man rammer noget. Hvis sensorerne ikke virker, kan du komme til at overse forhindringer. En elbilist beskrev fx, hvordan han blev advaret for sent og endte med at ramme en mur, fordi der lå et lag vådt snavs over sensorene. Sensorerne gik fra at vise 50 cm fri plads til 0 cm på et øjeblik, uden tid til reaktion – bum, så var der kontakt (heldigvis ved lav fart). Heldigvis slap han med lidt ridser, men det understreger pointen: Defekte sensorer kan give dig en falsk følelse af sikkerhed. Som bilist skal du pludselig selv vurdere afstanden igen, og det kan være uvant, hvis du altid har stolet på elektronikken. 

Ude af stand til at bruge assistentsystemer 

Mange moderne elbiler tilbyder smarte funktioner som automatisk parkering, hvor bilen selv styrer ind i båsen, eller 360-graders kamera kombineret med sensorer for at vise et fugleperspektiv ved parkering. Hvis én eller flere sensorer fejler, deaktiveres disse systemer oftest automatisk for sikkerheds skyld. Det betyder, at du måske mister din Parallelparkerings-assistent lige når du skal bruge den i en snæver bygade, eller at din bils ”summon”-funktion (hvor du kan kalde bilen ud af en p-bås via app) nægter at virke. Det er ikke farligt i sig selv, men du mister den komfort og hjælp, du måske har betalt for. 

Gå til toppen af siden.

Vidste du..?

BoxNow vedligeholder og servicerer biler hjemme hos kunderne.

Så vi ved, hvad vi snakker om.

Løsninger på problemer med parkeringssensorer

Heldigvis er der en række ting, du kan gøre for at få dine parkeringssensorer op at køre igen. Løsningerne spænder fra helt simple gør-det-selv tip til mere omfattende reparationer hos professionelle.

Hvid Tesla parkeret i en indkørsel omgivet af grønne planter og blomster. Klar til service direkte hjemme hos dig.

Her er en trinvis guide til at løse problemer med parkeringssensorer: 

  1. Rengør sensorerne grundigt: Dette er det første og vigtigste skridt. Da snavs og skidt er den hyppigste årsag, kan en grundig rengøring ofte klare ærterne. Vask området omkring hver sensor med vand og en blød klud/svamp. Sørg for at fjerne mudder, salt, insekter eller hvad der nu kan have samlet sig. Gør det forsigtigt – brug ikke skarpe genstande, da du kan ridse sensoren. Tør efter, så der ikke sidder vanddråber og laver ballade. Mange gange vil en simpel rengøring løse problemet, og fejlmeddelelsen vil forsvinde når systemet igen kan “se”. Pro-tip: På en kold dag kan du hælde lidt lunken (ikke kogende!) vand på sensoren for at smelte is. 
  1. Genstart systemet: Nogle gange kan elektronik have brug for en blid reset. Prøv at slukke bilen helt, lås den, vent et par minutter og tænd igen. Dette kan nulstille sensor-systemet. I nogle biler kan man også deaktivere parkeringssensorerne via en knap eller menu og så genaktivere dem – forsøg dette. Hvis din bil stadig melder fejl efter genstart, må der fejlsøges videre. 
  1. Undersøg synlige skader: Tag et kig på sensorernes overflade. Er der revner, buler eller misfarvninger? En fysisk beskadiget sensor (f.eks. trykket ind efter et lille bump eller revnet af et stenslag) skal højst sandsynligt udskiftes. Du kan også forsigtigt mærke efter, om sensoren sidder løs eller vipper i sit hul – den skal sidde fast og plan med kofangeren. 
  1. Tjek forbindelser og sikringer (hvis du er komfortabel med det): Er du lidt handy, kan du forsøge at kigge bag kofangeren, hvor sensorernes stik og ledninger sidder. Nogle biler kræver afmontering af inderskærm eller plastpaneler for at komme til, mens andre sensorer kan poppes ud forfra. Kontroller om stikforbindelserne til sensorerne sidder ordentligt sammen. Et løst stik kan være hele problemet. Kig også i bilens sikringsoversigt (se manualen) efter en sikring for “PDC” eller “Park Assist” – hvis den er sprunget, kan sensorerne være døde. Udskift i givet fald sikringen med én af samme ampere. OBS: Kun rod med dette, hvis du har det på det rene; ellers, spring til næste punkt og få professionel hjælp. 
  1. Udskiftning af defekt sensor: Hvis du har identificeret én bestemt sensor som problemet (fx via en OBD2-fejlkodelæser, eller måske fortæller bilen dig hvilken), kan løsningen være at udskifte sensoren. Reservedele behøver ikke koste en formue – prisen på en ny parkeringssensor starter omkring 100 kr og op til ~800 kr afhængigt af bilmodel og kvalitet. Mange ligger i lejet 200-400 kr stykket. I nogle tilfælde kan du selv skifte sensoren relativt nemt: På visse VW/Skoda-modeller kan man eksempelvis presse den gamle sensor ud gennem et hul i kofangerens overside og klikke en ny i på få minutter. Sørg for at bestille den rigtige type – selv inden for samme bil kan forreste og bagerste sensorer være forskellige (forskellig stiktype osv.). Har du ikke mod på selv at rode med udskiftning, så lad værkstedet om det. Bemærk, at efter montering kan nogle biler kræve en kalibrering via diagnoseværktøj, mens andre selv justerer sig. 
  1. Softwareopdatering eller -reset: Hvis alle fysiske ting er i orden, kan det være et softwareglitch. Tjek om der findes en softwareopdatering til din bil – især hvis problemet er kendt for din model. Tesla-ejere fik fx løst deres manglende park-assist via en OTA-opdatering i 2023. For andre mærker kan et værksted geninstallere eller opdatere parkeringsmodulets software. I visse tilfælde kan en hard reset af bilen (afbrydelse af 12V-batteriet i 5-10 minutter) få systemet til at starte frisk, men dette skal gøres med forsigtighed og efter fabrikantens anvisninger. 
  1. Professionel diagnose: Hvis du er nået hertil uden løsning, er det tid til at få professionelle på banen. Et autoriseret værksted eller en specialiseret tekniker kan køre en diagnosetest på bilen. Her vil de typisk bruge computerudstyr til at se, hvilke sensorer der melder fejl, og om fejlen skyldes brud på en ledning, en defekt controller-boks eller noget tredje. Den gode nyhed er, at når fejlen først er pinpointet, er løsningen som regel ligetil: enten rens, reparation af ledning eller udskiftning af komponenten. 

Som du kan se, er der en række mulige løsninger – fra det helt enkle til det mere komplekse. Ofte slipper du nådigt: En klud og lidt knofedt kan klare mange sensorproblemer. Andre gange må pungen op af lommen. Hører du til de heldige, der stadig har garanti på bilen, så undersøg om sensorfejl dækkes; fabriksgarantien på nye biler (ofte 2 år i EU, længere hos nogle mærker) vil typisk dække udskiftning af en defekt sensor, medmindre fejlen skyldes ydre påvirkninger. Er bilen lidt ældre, kan en udskiftning alligevel være overkommelig – sensor-dele er relativt billige, og arbejdslønnen for 1-2 timers arbejde er ofte det dyreste. For eksempel anses en pris på 3.000–4.000 kr. for montering af et helt sæt (for + bag) som rimelig, og at skifte en enkelt sensor vil koste mindre. 

Næste skridt er at vurdere, hvor meget du selv kan (og vil) fikse, og hvornår det er bedre at overlade det til fagfolk. Det kigger vi på nu. 

Gå til toppen af siden.

Gør det selv eller værksted?

Når parkeringssensorerne driller, står du overfor spørgsmålet: Skal du selv forsøge at fikse det, eller er det tid til at ringe til et værksted? Svaret afhænger af, hvad problemet er, og hvor handy du er. Lad os dele det op:

BoxNow mekaniker foretager fejlsøgning med diagnoseværktøj og bærbar computer i førersædet af servicebil

Gør det selv – hvad kan du selv klare? 

En del af de grundlæggende ting kan du sagtens selv forsøge, før du involverer mekanikere. Som nævnt er rengøring det første skridt – alle bilejere kan vaske sensorerne af med lidt vand. Det kræver ingen særlige evner, blot omhyggelighed. Også en basal kontrol af sikringer er relativt let, hvis du følger bilens manual (her skal du dog have styr på at afmontere minuspolen på 12V-batteriet for en sikkerheds skyld, inden du piller ved el-systemet). Har du mod på det, kan du også kigge bag kofangeren for løse stik – på mange biler kan man komme til via hjulkassen eller ved at kravle under bagenden. Vær dog forsigtig med ikke at beskadige klips og paneler. Små udvendige ting som isfjernelse (med fingrene eller en plastskraber) eller at tørre sensorerne efter vask er også nem DIY-vedligeholdelse, der kan forebygge fejl. 

Hvis du har en smule teknisk snilde og det rigtige værktøj, kan du overveje selv at udskifte en sensor. Har du identificeret den defekte sensor, og sidder den et tilgængeligt sted (f.eks. yderst i kofangeren), er selve udskiftningen ofte plug-and-play: Den gamle sensor klikkes ud, klipses af stikket, og den nye klikkes ind. For nogle elbil-modeller findes der guides online (YouTube, fora) hvor ejere viser præcis hvordan man gør – søg fx på dit bilmærke og “skifte parkeringssensor”. Som vi så, klarede en handy ID.4-ejer det selv på 5 minutter og sparede en regning på ~3.000 kr. Men vær opmærksom: Ikke alle biler er så ligetil. Nogle kræver afmontering af hele kofangeren for at få adgang, hvilket kan være en større operation med mange skruer og klips. Og hvis du ikke er tryg ved at rode med bilens elektronik, er det nok bedst at lade være. Forkert montering kan i værste fald føre til flere fejl – eller ridser i lakken, hvis du er uheldig undervejs. 

Værksted eller professionel hjælp – hvornår er det en god idé? 

Som tommelfingerregel: Hvis problemet ikke løses af simpel rengøring eller et reset, og du ikke tydeligt kan se en simpel årsag, så er det nok tid til at kontakte en professionel. Især hvis advarselslampen bliver ved med at lyse, eller flere sensorer fejler på én gang, kan det tyde på et dybere problem (f.eks. et defekt styremodul eller et ledningsbrud). Her har værkstedet det nødvendige testudstyr til at finde fejlen hurtigt. Også hvis du ikke føler dig komfortabel med at skille ved bilen, er der ingen skam i at overlade det til eksperterne. De fleste mekanikere har set parkeringssensor-fejl mange gange før og kan fikse det langt hurtigere end de fleste gør-det-selv-folk. Tænk også på sikkerheden: Parkeringssensorerne er en del af bilens sikkerhedsudstyr, og især hvis det er forbundet med andre systemer, vil du gerne være sikker på, at alt spiller 100% efter reparation. 

En mellemvej eksisterer også: Mobil mekaniker-service, hvor en tekniker kommer hjem til dig eller til din arbejdsplads og ordner problemet på stedet. Dette vinder frem, da det sparer dig for køreturen og ventetiden på værkstedet. Én af fordelene ved at bruge en professionel – uanset om det er på et værksted eller derhjemme – er også, at de ofte kan fejlsøge bredere. Måske troede du, at sensoren var defekt, men faktisk var det ledningen – en mekaniker vil opdage det og sørge for at den rigtige del bliver fikset. 

Gå til toppen af siden.

Hvordan kan BoxNow hjælpe dig med problemer med parkeringssensorer?

Når uheldet er ude med parkeringssensorerne, og du enten ikke selv kan løse det eller bare vil have professionel hjælp, så står BoxNow klar til at blive din redning.

Mekaniker tester bilens batteri med en professionel batteritester i motorrummet.

BoxNow er en erfaren EV-service, der har specialiseret sig i reparation og servicering af elbiler hjemme hos dig. Det vil sige, at du slipper for at køre frem og tilbage til værkstedet – mekanikeren kommer til din indkørsel eller parkeringsplads og fikser problemet på stedet. 

BoxNow’s teknikere har stor erfaring med de typiske elbil-issues, herunder defekte sensorer. Faktisk fungerer BoxNow som autoriseret servicepartner for Xpeng i Danmark, hvilket vidner om deres høje kompetenceniveau inden for moderne elbiler. De har udstyret til at lave en fuld diagnose af dine parkeringssensorer, udlæse fejlkoder og præcis pinpointe problemet. Uanset om du kører VW, Tesla, Renault, Skoda eller en anden elbil, kan BoxNow’s folk håndtere det – de har erfaring med alle de store mærker. 

Fordelen ved BoxNow er ikke kun bekvemmeligheden, men også hastigheden og trygheden. Du får en transparent service, hvor du kan se mekanikeren arbejde og stille spørgsmål undervejs, hvis du har lyst. Priserne er konkurrencedygtige med traditionelle værksteder, og du sparer samtidig tiden på transport og den obligatoriske værkstedskaffe i ventestuen. Med andre ord: Du sparer tid, du slipper for værkstedskaffe, og du får styr på bilen uden at løfte en finger. BoxNow sørger for, at dine sensorer (og resten af din elbil) bliver toptunet, så du igen kan parkere med ro i sindet – velvidende at bilen passer på dig, mens du passer på den. 

Måske er du også interesseret i...

Ofte stillede spørgsmål

  • Typisk fordi sensorerne er snavsede eller dækket af is/sne. Det blokerer ultralydssignalet, så systemet tror, der er en konstant hindring eller ingen sensor overhovedet. Rens sensorerne og prøv igen. Hvis det ikke hjælper, kan det skyldes en defekt sensor eller en løs forbindelse i systemet.
  • Bilen vil som regel fortælle dig det – fx med en fejlmeddelelse i instrumentbrættet eller konstant bippen. Du kan også fysisk inspicere sensoren: hvis den er revnet, skubbet ind i kofangeren eller føles løs, er det et dårligt tegn. Nogle gange kan en mekaniker med en tester identificere præcis hvilken sensor, der fejler, ved at læse fejlkoder i bilens system.
  • Ja, sensorerne påvirker ikke bilens evne til at køre fremad. Men vær ekstra forsigtig ved al parkering, da du ikke får de sædvanlige advarsler om forhindringer. Husk, at uden fungerende sensorer har du ingen elektronisk “sikkerhedsbuffer” – så brug spejle og kig dig godt for. Og få problemet løst hurtigst muligt, så du undgår buler og farlige situationer.
  • Ja, det danske vejr kan være en stor synder. Om vinteren kan sne og is lamme sensorerne, og om efteråret/vinteren kan et lag vejsalt og snavs dække dem til. Kraftig regn kan midlertidigt give fejlalarmer. Det er derfor en god idé jævnligt at tørre sensorerne af – især efter snevejr eller en tur på saltede veje. Kort sagt: Hold dem rene og isfri, så har vejret mindre indflydelse.
  • Prisen kan variere. Selve sensor-delen er ikke så dyr – ofte et par hundrede kroner for en ny OEM-sensor. Arbejdslønnen afhænger af, hvor besværligt det er at komme til sensoren. I bedste fald kan det gøres på ½-1 time, i værste fald skal kofangeren af. Et gennemsnitligt værkstedsbesøg for én sensor kan måske løbe i 1.000-2.000 kr. Har du flere sensorer ude af drift, stiger prisen. Husk at tjekke om garantien dækker – hvis bilen er ny(ere), kan det være gratis for dig at få det fikset.
  • Hvis du er lidt handy, så måske. På nogle biler er det relativt nemt: sensoren kan poppes ud udefra eller med let adgang indefra hjulkassen, og en ny klikkes i. På andre modeller er det mere indviklet. Overvej din egen erfaring: Har du skruet i biler før? Har du det rigtige værktøj? Fejl ved udskiftning kan føre til flere problemer, så hvis du er usikker, er det nok bedre at lade en professionel om det. Men føler du dig tryg ved det, kan du spare penge ved at købe delen selv og udskifte den – sørg blot for at købe den korrekte sensor til din model (der kan være forskellige varianter selv inden for samme bilserie).
  • BoxNow tilbyder en mobil værkstedsservice, hvor deres erfarne EV-mekanikere kommer til dig og reparerer fx parkeringssensorer. De kan diagnosticere problemet med det samme (om det er snavs, defekt sensor eller andet) og lave reparationen på stedet. Det betyder, at du slipper for at køre til et fysisk værksted og vente. BoxNow’s teknikere har specialiseret sig i elbiler og er vant til sensor-systemer, så de kan hurtigt få dine parkeringssensorer op at køre igen – typisk i løbet af et enkelt besøg hjemme hos dig. Du sparer tid og besvær, mens din bil får professionel førstehjælp.
  • God gammeldags vedligeholdelse og omtanke kommer man langt med. Hold sensorerne rene – når du alligevel vasker bilen eller skraber is af ruderne, så giv også sensorerne et swipe. Undgå at højtryksrense direkte på sensorerne for tæt på, da det kan skubbe vand ind i samlingerne. Pas på ved parkering, så du ikke skubber kofangeren (og sensorerne) mod snevolde eller kantsten. Og tag et kig engang imellem for at sikre, at de sidder lige og intakte. Ved at være proaktiv kan du måske undgå, at småproblemer opstår – eller fange dem, før de udvikler sig til reelle fejl.