Guide: Forstå softwaren i elbiler – opdateringer, problemer og løsninger

Har du prøvet, at din elbil pludselig vil installere en softwareopdatering midt i en travl hverdag?

Måske fryser infotainmentskærmen, eller bilen melder en mystisk fejl, lige når du skal ud ad døren. Elbiler er fantastiske højteknologiske køretøjer, men ligesom din smartphone kræver de også opdateringer og lidt teknisk forståelse. Det kan virke lidt overvældende – skal bilen nu også have “softwarepleje”? (Og bare rolig: Har du ikke tid eller lyst til at køre på værksted med sådanne udfordringer, findes der smarte alternativer. BoxNow er et mobilværksted, der kommer hjem til dig – men det vender vi tilbage til.) 

I denne guide får du et overblik over, hvad software i elbiler egentlig er, hvilke typer software og funktioner din elbil rummer, samt hvordan softwareopdateringer foregår i praksis. Vi dykker ned i, hvor ofte bilproducenter som Tesla, Volkswagen (VW), Renault eller Hyundai sender opdateringer ud, hvor lang tid det tager, og om det koster noget. Du får også indsigt i typiske softwareproblemer i elbiler – fra fejl og bugs til kompatibilitetsproblemer – og hvad du selv kan gøre ved dem. Undervejs krydrer vi med eksempler fra populære mærker som VW, BYD, Tesla, Xpeng, Ford, Skoda, Mercedes, Volvo, Audi, Hyundai og Kia, så du kan se, hvordan software spiller en rolle på tværs af elbilverdenen. Til sidst viser vi, hvordan du kan slippe for bøvlet og få løst software-issues på en nem måde hjemme hos dig selv. 

Vidste du...?

Cirka hver anden bil vi besøger, er en elbil

  1. Hvad laver softwaren i din elbil?
  2. Softwareopdateringer: sådan holdes elbiler ajour
    1. Over-the-air eller på værksted?
    2. Hvor ofte og hvor lang tid tager det?
    3. Hvad koster en opdatering?
  3. Typiske softwareproblemer – og hvordan du løser dem
  4. Få hjælp uden besvær: Vi kommer til dig!
    1. Hvad vinder du ved det?

Hvad laver softwaren i din elbil?

Selv om en elbil kører på strøm og ikke benzin, er dens vigtigste drivkraft måske nok softwaren.

Elbil til opladning på en bynær parkeringsplads omgivet af grønne træer og cykelstativer.

Men hvad vil det sige, at der er software i bilen? Kort fortalt er det de computerprogrammer og styresystemer, der styrer og koordinerer bilens komponenter. Moderne elbiler er fyldt med små computere, sensorer og elektroniske enheder – alt sammen forbundet via software. Formålet er at optimere din køreoplevelse, øge sikkerheden og løbende forbedre bilen, selv efter du har købt den. Her er nogle hovedområder, som elbil-software dækker: 

  • Batteristyring og rækkevidde: Elbilens BMS (Battery Management System) overvåger batteriets tilstand, temperatur og opladning. Softwaren sikrer fx, at batteriet ikke overophedes, og at du får mest mulig rækkevidde ud af hver opladning. Den kan endda justere ladehastigheden under visse forhold – nogle gange til bilistens undren. (FDM har beskrevet, hvordan en opdatering kan få en elbil til at lade lidt langsommere for at mindske risikoen for batteriproblemer som brand. Det lyder måske negativt, men ofte ligger der sikkerhedshensyn bag sådanne ændringer.) Software i batteristyringen kan også forbedre rækkevidden over tid; for eksempel har Volkswagen kunnet øge rækkevidden på ID.3 med en opdatering, så bilen kører længere på samme batteri. 
  • Motorstyring og køreegenskaber: Elmotoren styres også af software. Det handler om alt fra accelerationsrespons til regenerativ bremsning (hvordan bilen bremser op og genindvinder energi). Nogle biler kan endda få mere power via softwareopdateringer. Et kendt eksempel er Polestar 2, hvor ejere har kunnet tilkøbe ~68 ekstra hestekræfter gennem en software-opgradering derhjemme (en over-the-air opdatering) – helt uden at røre en skrue. Din bils køreindstillinger (sport, eco-mode osv.) er også softwarestyrede funktioner. 
  • Infotainment og opkobling: Skærmen i midterkonsollen, navigation, klimaindstillinger, musikstreaming, smartphone-integration (Apple CarPlay/Android Auto) – alt dette kører via bilens infotainment-software. Flere producenter bruger nu kendte systemer; Volvo (og Renault i nye modeller) benytter fx en Android-baseret infotainmentplatform, der ligner det, du kender fra en tablet. Denne del af softwaren får ofte nye funktioner: måske en forbedret GPS-navigation eller en ny app til opladningsstationer. Mange elbiler er online hele tiden, så de kan kommunikere med mobil-apps og tjenester. For eksempel kan du via en app tjekke din Tesla eller VW ID.4’s ladestatus eller forvarme kabinen – alt styret af software og opkobling i bilen. 
  • Assisteret kørsel og sikkerhedssystemer: Elbiler (især premium-modeller) har avancerede førerassistenter: adaptiv fartpilot, vognbaneassistent, automatisk nødbremsning, parkeringshjælp, måske endda selvkørende funktioner. Det er softwarealgoritmer, der behandler data fra kameraer og radar for at holde dig på rette kurs. Tesla er berømt for sin Autopilot-software, som løbende forbedres via opdateringer. Også Xpeng og BYD har fokus på høj software-intelligens til førerhjælp. Disse systemer kan blive skarpere over tid – fx finjusteres en nødbremse, så den reagerer mere præcist, eller en lane assist bliver bedre til danske veje – alt sammen gennem software. 
  • Komfort og “smarte” funktioner: Selv ting som elbilens lyssystem, klimaautomatik eller stemmestyring er softwarestyret. Mange elbiler har små gimmicks, der styres via software: Teslas kan vise et “lysshow” med blinklys til jul, og Mercedes har stemmeassistenten “Hey Mercedes” indbygget. Fra sædevarme til den digitale instrumentering bag rattet – uden software ville de fleste af disse features ikke fungere. 

Som du kan se, er softwaren bilens nervecenter. Målet med al denne software er både at gøre din kørsel sikrere, mere effektiv og mere underholdende. Og en fed ting ved software er, at det kan opdateres og forbedres løbende, uden at du behøver skifte selve bilen ud. Det bringer os til det næste vigtige emne: softwareopdateringer. 

Gå til toppen af siden.

Softwareopdateringer: sådan holdes elbiler ajour

oftwareopdateringer til din elbil svarer til dem, du får på din telefon eller computer: De retter fejl, lapper sikkerhedshuller, finpudser ydelsen og tilføjer nogle gange helt nye funktioner, efter bilen er købt.

En mekaniker reparerer en bil med åben motorhjelm foran en sort varevogn. Tekst på varevognen: "BoxNow Mekaniker i din indkørsel, boxnow.dk." Haven og husets væg ses i baggrunden.

For os forbrugere betyder det, at bilen faktisk kan blive bedre med tiden. Men hvordan foregår det i praksis? Skal man i tide og utide på værksted for at få “ny software” i bilen, eller kan det ske hjemmefra? Svaret er: begge dele – afhængigt af opdateringens type og bilens mærke. 

Over-the-air eller på værksted? 

De seneste år er over-the-air-opdateringer (OTA) blevet det helt store buzzword. Det betyder, at bilen kan få ny software via internettet, uden fysisk indgreb. Tesla har været pioner her – Tesla-ejere er vant til, at bilen jævnligt henter en pakke opdateringer via Wi-Fi eller mobilnet og installerer dem automatisk. Det sker typisk, når bilen holder stille (gerne om natten), og bagefter har man måske fået et par nye funktioner eller forbedringer. Tesla omtaler nogle opdateringer som “holiday update” med sjove features, men også vigtige sikkerhedsforbedringer rulles ud på denne måde. Som Tesla-ejer vænner du dig til, at der tikker en notifikation ind: “Ny softwareopdatering tilgængelig – vil du installere nu?” Det er lidt ligesom at have en smartphone på fire hjul. 

Ford Mach-E fik i 2024 en vigtig opdatering til bremserne. Ikke alle mærker har været helt så fremsynede som Tesla fra start, men de er godt på vej. Over-the-air er ved at blive standarden i branchen. VW, Audi og Skoda introducerede OTA-opdateringer i deres ID.-serie elbiler og lignende modeller, om end med blandet succes til at begynde med. For eksempel skulle VW’s store ID. Software 3.0-pakke i sin tid installeres på værksted for mange biler, men siden version 3.2 har flere opdateringer kunnet klares online. Ford gjorde noget smart med deres Mustang Mach-E: Efter at have udviklet en løsning på et bremseproblem udsendte de først opdateringen via værkstederne, men fra første kvartal 2025 blev det også muligt at få den trådløst hjemme i garagen. Det vil sige, at Mach-E-ejere kunne vælge at køre på værksted i 2024 for at få sikkerhedsopdateringen installeret (det tog ca. 30-60 minutter), eller vente til det kom som en OTA, der kunne installeres automatisk. Tendensen er klar: selv Mercedes, BMW, Hyundai/Kia og Renault bevæger sig i retning af flere OTA-opdateringer på deres nyeste modeller. 

Men der findes stadig softwareopdateringer, som kræver et besøg på værksted (“værkstedsopdateringer”). Det kan være større systemopgraderinger eller ting, der kræver særligt udstyr. Bilfabrikanten vil i så fald kontakte dig – fx via e-Boks eller brev – og bede dig komme ind. Nogle gange sker det i forbindelse med regelmæssig service. Volkswagen informerer eksempelvis deres kunder, hvis en opdatering er obligatorisk og skal udføres af en VW-partner (værksted). Typisk er sådanne opdateringer gratis, især hvis de vedrører sikkerhed eller er nødvendige for at produktet lever op til det lovede (mere om rettigheder lige om lidt). Men ulempen er selvfølgelig, at du skal afse tid til at køre bilen på værksted og vente der. 

Hvor ofte og hvor lang tid tager det? 

Frekvensen af opdateringer varierer en del. Tesla udsender små opdateringer ret ofte – det kan være hver måned eller oftere, hvis der er noget nyt på programmet. Andre mærker har måske et par større opdateringer om året. Nogle bilproducenter bundter forbedringerne i større pakker med længere mellemrum. Volkswagen har fx rullet markante opdateringer ud (ID. software 2.1, 2.3, 3.0, 3.2, 3.7 etc.) måske en gang årligt eller halvårligt for deres ID.-serie, hvor hver pakke indeholdt mange ændringer på én gang. Ford, Mercedes m.fl. opdaterer primært når der er et konkret behov – enten nye funktioner eller løsning af problemer. 

Hvad med varigheden? Mindre opdateringer kan være klaret på 10-15 minutter, mens større kan tage en halv times tid eller mere. I nogle tilfælde tager det overraskende lang tid: Et eksempel er VW’s opdatering fra software version 3.2 til 3.7 på ID.4/ID.5, som på papiret tager 210 minutter – altså tre et halvt time – at gennemføre. Det er usædvanligt lang tid og skyldes nok, at det er en meget omfattende opgradering af bilens systemer. Heldigvis behøver du ikke sidde i bilen imens; du starter opdateringen og forlader køretøjet. Det er dog vigtigt ikke at skulle bruge bilen midt i processen – planlæg at den kan holde uforstyrret, fx natten over. Mange systemer lukker ned under opdatering, så bilen kan være helt ubrugelig imens (døre kan evt. ikke låses op elektrisk, osv.). 

I de fleste tilfælde går det glat, og du henter bare en opdatering og kører videre bagefter. Tesla anbefaler ofte, at man forbinder bilen til Wi-Fi for at hente større opdateringer hurtigere og uden at bruge bilens datapakke. Andre biler kan downloade via det indbyggede SIM-kort (hvis du har en aktiv dataplan i bilen, som mange nyere elbiler inkluderer i garantiperioden). En smart ting er at lade opdateringer ske automatisk om natten, så det ikke påvirker din brug af bilen. 

Hvad koster en opdatering? 

Som udgangspunkt koster almindelige softwareopdateringer ikke ekstra for forbrugeren. Bilproducenterne udsender dem for at forbedre bilen og rette fejl, og hvis din bil er under garanti, eller der er tale om et tilbagekaldelsesprogram af sikkerhedsmæssige årsager, så er det gratis for dig. For eksempel løste Mercedes-Benz et potentielt batteriproblem med brandrisiko i modellerne EQB/EQA ved en tilbagekaldelse, hvor fejlen blev rettet med en softwareopdatering på et autoriseret værksted (cirka 30 minutters varighed). Sådanne kritiske opdateringer betaler fabrikanten – du skal blot aflevere bilen til opdatering. Tilsvarende da Ford opdaterede Mach-E’s bremser, blev det betragtet som en garantireparation (field service). 

Der kan dog være undtagelser og tilvalg. Nogle bilproducenter begynder at tage betaling for deciderede opgraderinger eller nye funktioner via software. Et eksempel er, hvis du ønsker at tilføje noget ekstra udstyr efter købet: På en Skoda Enyaq (VW’s søstermodel til ID.4) har ejere af importbiler opdaget, at deres bil ikke har det nyeste lynladnings-software. Det gode er, at man kan låse op for hurtigere DC-lynladning med en opdatering – men det koster i omegnen af 4.000-5.000 kr. for en softwareopgradering til en Enyaq med stort batteri. Her betaler man altså for at få bilens software op på samme niveau som nyere modeller, så ladekurven forbedres. Et andet eksempel er Tesla, hvor basisopdateringer er gratis, men hvor du kan tilkøbe ekstra funktionalitet: Fx kan man betale for at få “Acceleration Boost” i nogle Model 3/Y og dermed øge bilens acceleration via en softwareændring. Ligeledes tilbyder Tesla og andre (som Polestar og Mercedes) opgraderinger af ydeevne eller features mod betaling – det kan koste alt fra et par tusinde kroner og op til titusindvis afhængigt af pakken. 

Hvad hvis din bil er uden for garantien, og der kommer en opdatering som ikke er en officiel tilbagekaldelse? Som regel vil en autoriseret forhandler stadig udføre vitale opdateringer gratis, især hvis det er noget der burde have været i bilen fra start. Men hvis du selv opsøger en opdatering (f.eks. en navigationskort-opdatering på en ældre bil) kan de tage et mindre beløb for arbejdstiden. I Danmark vil de fleste værksteder dog inkludere nødvendige softwareopdateringer i et servicebesøg. Du har også visse lovmæssige rettigheder: Ifølge købeloven af 2022 skal producenter sørge for opdateringer til varer med digitalt indhold i en rimelig periode. Din elbil skal altså holdes funktionel og sikker via software, så den stemmer overens med, hvad du blev lovet ved køb. Kort sagt: Almindelige opdateringer skal du ikke betale separat for – medmindre du vil have ekstra goodies på din bil. 

Nu hvor du kender det positive ved opdateringer, må vi også se på den anden side af medaljen: Hvad gør man, når software driller eller noget går galt? 

Gå til toppen af siden.

Vidste du..?

BoxNow vedligeholder og servicerer biler hjemme hos kunderne.

Så vi ved, hvad vi snakker om.

Typiske softwareproblemer – og hvordan du løser dem

Selv de bedste biler kan opleve softwareproblemer.

Det kan være alt fra en infotainmentskærm, der fryser, en app der ikke vil forbinde, til værre scenarier hvor bilen kører i nødtilstand på grund af en sensorfejl. Ofte er det små bugs – altså programmeringsfejl – som kan rettes i næste opdatering. Men for dig som fører kan det være frustrerende i situationen. Lad os kigge på nogle af de mest almindelige softwareudfordringer, elbil-ejere møder, og hvordan de kan håndteres. 

Software styrer kritiske funktioner – og fejl kan kræve opdateringer. For nylig måtte Mercedes tilbagekalde 614 elbiler i Danmark på grund af en alvorlig softwarefejl i batterisystemet, der kunne medføre brandfare under opladning. Det lyder dramatisk, men heldigvis kunne problemet løses med en simpel softwarepatch. Langt de fleste softwarefejl er mindre dramatiske. Her er nogle eksempler på problemer, som forskellige mærker har oplevet, og hvad løsningen typisk indebærer: 

Mærke  Software-udfordring (eksempel)  Løsning 
Volkswagen (VW)  Lange opdateringer & risiko for freeze: En stor OTA-opdatering til VW ID.-biler kunne tage ~210 minutter og fik nogle biler til at gå i baglås. Enkelte ejere af ID.4 oplevede efterfølgende, at bilen var låst og ubrugelig.  Genstart/Assistance: Vent til opdatering fuldfører helt. Hvis bilen bliver uresponsiv (fx dørene ikke kan låses op elektronisk), kan man bruge nødnøgle og forsøge et “reset” ved at frakoble 12V-batteriet. I værste fald må vejhjælp tilkaldes, og bilen bugseres til værksted for genoplivning. (Heldigvis skete dette for et mindretal – mange ID-ejere opdaterede uden problemer.) 
Tesla  Infotainment genstart krævet: Tesla er meget softwaredrevet, og nogle ejere har oplevet at midterskærmen kan fryse eller at enkelte funktioner bliver utilgængelige. Tesla’s autopilot kan også opføre sig mærkeligt (f.eks. phantom braking, hvor bilen bremser uden grund), hvilket er et softwaretema.  Soft reset hjemme: Tesla har indbygget mulighed for at genstarte infotainmentsystemet ved at holde rulleknapperne på rattet inde i ca. 10 sekunder, hvilket løser de fleste skærm-problemer. Phantom braking rettes kun via Teslas egne softwareopdateringer, så her må man vente på næste softwarepatch fra producenten. Fordelen er, at Tesla ofte reagerer hurtigt med rettelser via OTA. 
Renault  App-forbindelse og opdateringer via PC: Tidligere Renault-elbiler (som Zoe) krævede manuel opdatering af navigation eller firmware via USB/PC, og ejere har rapporteret om kompatibilitetsproblemer med app-forbindelse.  Opdatering via forhandler eller net: Sørg for at din Renault har nyeste software – tag evt. forbi et autoriseret værksted for at få opdateret styresystemet. Nyere Renault-modeller har fået forbedret online-forbindelse, så app’en (MyRenault) fungerer mere stabilt efter softwareopdateringer. Tjek også om bilen skal “parres” igen med appen efter en opdatering. 
Ford  Sensorfejl & tilbagekaldelser: Ud over det nævnte bremseproblem har nogle Mustang Mach-E ejere oplevet fejlkoder for firehjulstrækket eller dørlåse, som skyldtes softwareglitch.  Tjek for bulletiner: Ford udsender servicebulletiner – kontakt forhandleren, som kan diagnosticere og installere en rettende opdatering. Ofte kan en simpel genstart (sluk bilen, vent 5 min og start igen) fjerne en midlertidig fejl. Ved kendte fejl som bremsesvigt sørgede Ford for at kontakte ejerne og tilbyde en softwareopdatering hurtigst muligt. 
Skoda (VW-gruppen)  Begrænset ladehastighed: Nogle Skoda Enyaq (især importbiler) havde begrænset DC-lynladning fordi de manglede nyeste software fra fabrikken. Bilen lader langsommere end forventet.  Softwareopgradering: En tur til Skoda-værksted for at få den nyeste software installeret kan åbne for fuld ladeeffekt. Dette er en betalt opgradering (ca. 4.000-5.000 kr for Enyaq med stort batteri), men løser problemet permanent. 
Mercedes-Benz  Alarm og systemgenstart: I 2024 oplevede ejere af nye Mercedes EQ-modeller et fænomen hvor bilens alarm gik i gang uden grund. Lignende kan ske hvis software har en fejl i komfortsystemerne.  Nulstil systemet: I Mercedes’ tilfælde blev der hurtigt udsendt en patch. Indtil da kunne man stoppe en falsk alarm ved at låse bilen og evt. frakoble 12V-batteriet for at “reboote” hele systemet. Generelt: hvis en del af bilen (fx alarm eller lys) opfører sig mærkeligt, kan en midlertidig løsning være at lave en “hard reset” ved at afbryde strømmen kortvarigt – men kontakt altid service, så fejlen kan rettes korrekt. 
Volvo  Infotainment-app issues: Volvos Android-baserede system får jævnligt opdateringer, men brugere har klaget over apps, der crasher eller navigation, der fryser i ældre softwareversioner.  Opdater OTA eller via service: Kontrollér via bilens menu om der findes en opdatering – Volvo sendte f.eks. en større softwarepakke ud i 2022, der løste mange infotainment-problemer. Hvis problemet fortsætter, kan et værksted geninstallere softwaren. Volvos system kan som regel genstartes ved at holde hjem-knappen på skærmen inde, hvis noget hænger. 
Hyundai/Kia  Manglende OTA og manuelle opdateringer: Tidligere modeller som Hyundai Kona EV og Kia e-Niro havde ikke fuld OTA, så opdateringer (f.eks. batteristyring for at forhindre brandrisiko) skulle ske på værksted. Det betød nogle ejere kørte med gammel software uden at vide det.  Serviceopdatering: Sørg for at få bilen serviceret ifølge plan – her vil Hyundai/Kia typisk opdatere softwaren. Efter nogle brande i Hyundai Kona udsendte man fx en softwareopdatering der begrænsede opladning til 90% for at øge sikkerheden, indtil batterierne kunne udskiftes. Nyere Hyundai og Kia EV modeller (Ioniq 5, EV6) har begyndende OTA-funktionalitet, så fremtidige rettelser kan ske automatisk. 

(Ovenstående tabel er ikke udtømmende, men giver et indblik i, hvordan forskellige mærker har håndteret software-hurdler. Husk, problemer varierer efter bilmodeller og softwareversion.) 

Som det fremgår, er fejlsøgning ofte lidt ligesom derhjemme med computeren: Sluk og tænd igen, opdater til nyeste version, eller tag fat i ekspertise hvis problemet er komplekst. 

Her er nogle generelle tips, når softwaren driller i din elbil: 

  • Genstart systemet: Hvis infotainment eller instrumentbræt opfører sig mærkeligt, kan du prøve en soft reset. Mange biler har en metode – typisk at holde en knap eller to inde til skærmen genstarter. Det kan løse midlertidige glitches i fx navigation eller musikafspiller. 
  • Tjek for opdateringer: Kig i bilens menu eller app om der er en softwareopdatering klar. Producenterne udsender ofte rettelser hurtigt, især hvis der er tale om kendte fejl. Så at køre med forældet software kan være årsagen til problemet. 
  • Undgå at afbryde opdateringer: Hvis en opdatering er i gang, så lad den køre færdig. At afbryde strømmen midt i en installation kan skabe større fejl. Planlæg opdateringer til et tidspunkt, hvor du ikke skal bruge bilen akut – fx om natten eller i arbejdstiden, hvor den alligevel holder stille. 
  • Brug producentens supportkanaler: Ofte vil bilproducenten informere om kendte problemer på deres hjemmeside eller via kundeservice. Nogle har endda OTA release-notes du kan læse. Hvis du oplever noget mærkeligt, kan du søge på nettet (gerne på dansk eller internationalt) – chancen er, at andre ejere har set det samme, og der kan være en officiel løsning eller midlertidig workaround. 
  • Når der er sikkerhedsadvarsler: Ser du røde advarselslamper (fx på motor, batteri eller bremser) som du mistænker er en softwarefejl, så tag det altid alvorligt. Det kan være fristende at tænke “nok bare en sensorbug”, men din sikkerhed kommer først. Hold ind til siden, genstart bilen. Hvis advarslen bliver ved, kør (eller få bugseret) bilen til tjek med det samme. 
  • Respekter garantien: Prøv ikke selv at “hacke” bilens software eller installere uofficiel software, da det kan skade systemet og i værste fald påvirke garantien. EU-regler sikrer, at du godt må få service uden for mærkeværkstedet, men selve software skal normalt komme fra producenten af hensyn til garanti og sikkerhed. 

Alt i alt er det vigtigt at vide, hvornår man kan klare ærterne selv – og hvornår man skal søge professionel hjælp. Ofte kan en genstart eller opdatering klare det. Men hvis problemet er tilbagevendende, eller du simpelthen ikke har lyst til at rode med det tekniske, så er det på tide at få en kyndig mekaniker på banen. Helst på en måde, der passer ind i dit liv uden alt for meget besvær. 

Gå til toppen af siden.

Få hjælp uden besvær: Vi kommer til dig!

Selvom vi håber, at din elbil kører som smurt (både mekanisk og digitalt), så ved vi også, at det kan være bøvlet at håndtere bilproblemer i en travl hverdag.

En person sidder i en bil og holder en smartphone, hvorpå der vises en mekaniker-app. Bilen har et moderne design med en detaljeret GPS-skærm i forruden.

Især softwareproblemer kan være frustrerende, fordi de nogle gange dukker op ud af det blå. Her kommer vi ind i billedet. Hos BoxNow er vi specialister i at gøre bil-ejerlivet nemmere – også for dig med elbil. Boxnow er et mobilt værksted, der rykker ud til dit hjem eller din arbejdsplads, så du slipper for turen til værkstedet. 

Tænk på alle de gange, folk har måttet sidde i et kedeligt venteværelse hos mekanikeren og drikke tynd kaffe, mens bilen blev tjekket. Det slipper du for hos os. Du behøver ikke engang løfte en finger – udover at booke os. Vores erfarne mekanikere (som også er skarpe til det elektriske og digitale i moderne biler) kommer til dig med en fuldt udstyret værkstedsvogn. Vi kan hjælpe med alt fra almindelig service og bremsetjek til diagnose af softwarefejl og installation af eventuelle nødvendige opdateringer. 

Hvad vinder du ved det? 

  • Du sparer tid: Ingen køretur frem og tilbage, ingen ventetid. Bilen bliver serviceret, mens du fx er på arbejde eller hygger derhjemme. 
  • Ingen forstyrrelse af din dag: Du slipper for at omarrangere kalenderen eller sidde og trille tommelfingre på et værksted. Alt sker på dine præmisser – måske mens du holder et Zoom-møde indenfor eller drikker din egen gode kaffe. (Farvel til lunken værkstedskaffe og kedelige venteværelser!) 
  • Dygtige folk der forstår din bil: Vores mekanikere har erfaring med mange mærker – fra Tesla til Toyota. Vi følger altid producentens anvisninger nøje, så garantien på din bil bevares, præcis som hvis du fik den serviceret hos mærkeforhandleren. Vi er et frit værksted med adgang til den nyeste software og data, så din VW, Audi eller Kia er i trygge hænder hos os. 
  • Problemløsning uden stress: Hvis du har et irriterende problem, som du ikke selv gider rode med – fx en fejlmeddelelse du ikke forstår eller en opdatering du er usikker på – så lad os tage kig på det. Ofte kan vi diagnosticere fejlen på stedet. Vi har udstyr til at læse bilens computer (OBD-scanner m.m.), og vi kan rådgive dig: Er det noget, en opdatering kan fikse? Er der en del der skal kalibreres? Skal bilen måske en tur forbi mærkesystemet? Uanset hvad, så guider vi dig, så du ikke står alene med udfordringen. 

Vi ved, at moderne biler skal være en hjælp i hverdagen – ikke en kilde til bekymring. Derfor er vores mål at gøre det nemt, trygt og bekvemt at eje bil. Når det gælder elbiler og software, kan vi tilbyde en gennemgang af bilens systemer. For eksempel kan du bestille et software-tjek, hvor vi kommer ud og sikrer, at din bil har de nyeste nødvendige opdateringer og ingen aktive fejlkoder. Skulle vi finde noget, tager vi en dialog om, hvordan det bedst løses. Måske kan vi klare det med det samme, eller også planlægger vi en løsning – altid med dig i centrum og på et tidspunkt, der passer ind i din kalender. 

Gå til toppen af siden.

Ofte stillede spørgsmål

  • Softwaren styrer alt fra batteri og motor til skærme, klima og sikkerhedssystemer. Den er bilens styresystem og gør det muligt at opdatere bilen løbende – præcis som med en smartphone.
  • Mange elbiler får opdateringer trådløst via “over-the-air” (OTA), mens enkelte opdateringer kræver et værkstedsbesøg. Det afhænger af bilmærket og typen af opdatering.
  • De fleste opdateringer er gratis – især hvis de handler om fejlrettelser eller sikkerhed. Ønsker du nye funktioner (fx hurtigere opladning), kan der være en engangsbetaling.
  • Det varierer. Tesla udsender jævnligt opdateringer – ofte månedligt. Andre mærker som VW, Ford og Skoda ruller typisk større softwarepakker ud et par gange om året.
  • Start med at genstarte bilen eller infotainmentsystemet. Tjek også, om der findes en opdatering. Hvis fejlen bliver ved, bør du få bilen diagnosticeret – fx hos et værksted som BoxNow.
  • Ja! BoxNow rykker ud til din adresse og kan både fejlfinde, opdatere og rådgive om software – uden at du skal køre på værksted. Nemt, hurtigt og med garanti på arbejdet.