Elbil: Pludseligt tab af rækkevidde – symptomer, årsager, løsninger

Kort sagt

  • Hvad er problemet? Pludseligt tab af rækkevidde betyder, at din elbil pludselig kører mærkbart kortere pr. opladning end den plejer. Du opdager måske, at du skal lade oftere, eller at bilens anslåede kilometer falder hurtigere end normalt. 
  • Typiske årsager: Oftest skyldes det eksterne faktorer som kulde og vintervejr, der hæver strømforbruget markant. Også høj fart, akut kuldebølge, lavt dæktryk, tung last eller endda slidte battericeller kan få rækkevidden til at dykke. 
  • Er det normalt eller en fejl? Et vis fald i rækkevidden om vinteren er helt normalt – i Danmark kan du forvente ca. 20-30% kortere rækkevidde i vinterkulde. Men et ekstremt eller pludseligt stort fald kan signalere batteriproblemer, som bør undersøges. 
  • Hvad kan du gøre? Tilpas din kørsel og bilens indstillinger: forvarm kabinen, sænk farten og tjek dæktrykket. Undgå unødig brug af strøm (varme, aircon m.m.), og brug evt. eco-indstilling. Hvis du mistænker en teknisk fejl, så få bilen tjekket – eventuelt via et mobilværksted som BoxNow, der kommer til dig.

Vidste du...?

Cirka hver anden bil vi besøger, er en elbil

Symptomer på pludseligt tab af rækkevidde

Hvordan føles det, når elbilen mister rækkevidde? Typiske symptomer inkluderer:

Bagenden af BoxNow servicebil med budskabet “Mekanikeren der kommer til dig” parkeret foran dansk parcelhus
  • Dashboardet viser færre kilometer end normalt efter fuld opladning. Måske er din Tesla, VW eller Hyundai pludselig kun opladt til 250 km hvor den før viste 330 km. 
  • Batteriprocenten falder hurtigere end forventet under kørsel. En tur, der før brugte 20% af batteriet, sluger nu 30-40%. 
  • Du oplever måske “rækkeviddeangst” – en klump i maven over om du kan nå frem. Selv kortere ture giver uro, fordi reservekapaciteten forsvinder hurtigere end du er vant til. 
  • Flere ladestop end normalt: Skal du nu lade hver dag, hvor du før kunne køre et par dage mellem opladninger, så er noget ændret. 
  • Eventuelle advarsler fra bilen. Nogle elbiler kan give beskeder om højt energiforbrug eller anbefalinger om at tjekke dæktrykket, hvis det påvirker forbruget. I værste fald kan bilen gå i “turtle mode” (nedsat ydeevne) hvis batteriet drænes hurtigt. 

Ofte opdager nye elbil-ejere først symptomerne ved første frost. Bilen føles “sulten” efter strøm, og rækkevidden bliver pludselig kortere – så man tænker: “Er batteriet defekt? Er noget gået i stykker?” Heldigvis er det som regel helt normalt i koldt vejr. Symptomerne aftager typisk igen, når det bliver varmere, eller hvis du tilpasser din kørsel. Men ignorer ikke vedvarende store udsving – de er dit hint om, at noget kræver opmærksomhed. 

Gå til toppen af siden.

Årsager til pludseligt tab af rækkevidde

Rækkevidden i en elbil påvirkes af en række faktorer. Når den falder pludseligt, skyldes det som regel ændrede forhold eller en teknisk udfordring. Lad os gennemgå hovedårsagerne:

Topnøgler og forlængere organiseret i skuffe på mekanikerens mobile værksted

Koldt vejr og vinterforhold: Kulden er elbilens største fjende ift. rækkevidde. Når temperaturen dykker, øges strømforbruget markant. Batteriet bliver mindre effektivt, og bilen bruger strøm på at opvarme både batteri og kabine, som ellers kunne drive hjulene. Tommelfingerreglen siger, at for hver grad under 20°C mister man ~1% rækkevidde. Det betyder f.eks. omkring 25% kortere distance ved -5°C. I praksis: Hvis din Kia EV6 normalt kører 400 km i 20 graders varme, vil den måske kun klare ~300 km en kold vinterdag. Mange Volkswagen ID.4 ejere fik et chok den første vinter, da rækkevidden faldt drastisk – ikke fordi bilen var i stykker, men fordi fysikkens love slog til. Vinterdæk, kold luft og snedækkede veje øger også rulle- og vindmodstand, hvilket tapper rækkevidden yderligere. Faktisk viser undersøgelser, at typisk 20-30% af rækkevidden forsvinder om vinteren i Norden. Nogle ekstremer: Næsten hver tiende elbilist har oplevet 40% eller mere fald i vintermånederne. Så hvis din Tesla Model 3 pludselig kun kører ~200 km på motorvej hvor den om sommeren klarer 300+, er kulden sandsynligvis synderen – ikke bilen. 

Høj hastighed og kørestil: Din kørestil kan også give et “pludseligt” rækkeviddefald, især hvis dine vaner ændrer sig. Høj fart er en stor synder: at køre 130 km/t i stedet for 110 km/t kan koste omkring 20% ekstra af rækkevidden. Så hvis du fx pendler på motorvej i en Audi e-tron eller Mercedes EQC og begynder at køre lidt hurtigere end før, vil du se batteriprocenten falde hurtigere. Hurtige accelerationer, hårde opbremsninger og kørsel i modvind gør også, at rækkevidden “forsvinder for øjnene af dig”. Her vil elbilen bruge mere strøm per kilometer, og rækkevidden falder. Denne årsag kan føles pludselig, hvis du skifter fra fx bykørsel til motorvejskørsel – bilen lærer din stil og justerer rækkevidde-estimatet. Så måske viste din Renault Zoe 300 km i byen, men kun 200 km når du kommer ud på motorvejen i modvind. 

Øget energiforbrug i bilen: Elbilen bruger også strøm på andet end at køre fremad. Kabinevarme, sædevarme, elbagrude, aircondition, musikanlæg – alt trækker strøm. Hvis du en dag skruer op for alt varmen i din Skoda Enyaq på en kold morgen med stejl frost på ruderne, ja så æder det rækkevidde. En varmepumpe (hvis din bil har sådan en) kan afbøde noget af dette tab, fordi den varmer mere effektivt. Men biler uden varmepumpe lider mere i kulden. En undersøgelse viste fx, at VW ID.4 uden varmepumpe kunne miste ~37% rækkevidde ved frysepunktet, mens en Tesla med moderne varmestyring kun tabte ~11% under samme forhold. Nyere elbiler fra Hyundai, Kia, BYD m.fl. leveres ofte med varmepumpe som standard netop for at tackle vores klima. Har din bil ikke en, vil brug af varmeudstyr koste flere kilometer. Så årsagen kan simpelthen være: “Jeg fryser, så jeg fyrer op for varmen” – og vupti, rækkevidden falder mærkbart. 

Batteriets tilstand og alder: Batteriets helbred spiller en rolle. Alle batterier mister kapacitet over tid, men normalt sker det gradvist. Hvis du oplever et meget brat fald, kan det dog skyldes en fejl eller ubalance i batteriet. For eksempel kan et par defekte battericeller reducere den brugbare kapacitet markant. En faldende rækkevidde er ofte et tidligt tegn på batteriproblemer. Måske opdager du det først, når kulden sætter ind (fordi et slidt batteri performer dårligere i kulde). Men også i sommerhalvåret kan et svækket batteri vise sig ved, at bilen ikke når sine tidligere kilometer pr. opladning. Moderne elbiler som Tesla, Xpeng eller Mercedes har batteriovervågning, der normalt vil advare, hvis kapaciteten er unormalt lav. Men ligger årsagen her, bør man få en diagnostik – det kan kræve udskiftning af celler eller hele batteriet (ofte garantisag, hvis batteriet er meget under det lovede). Heldigvis er deciderede batteridefekter sjældne. Elbilers batterier holder som regel længere end mange frygtede, men det kan ske, og så vil rækkevidden lide. 

Andre tekniske eller fysiske faktorer: Ofte ligger forklaringen i ovenstående, men der er flere småting, der kan give et pludseligt rækkeviddefald: 

  • Dæktryk og dæktype: Har du for lavt dæktryk, øges rullemodstanden – bilen skal arbejde hårdere og bruger mere strøm. Et fald i temperatur kan i sig selv sænke dæktrykket med flere procent. Vinterdæk kan også give lidt højere forbrug end sommerdæk. Så hvis du ikke har tjekket dine dæk på det sidste, kan det koste dig værdifulde kilometer. 
  • Ekstra vægt eller tagboks: Ligesom på fossilbiler reducerer tung last (fx fire voksne, oppakning eller en tung elbil-trailer) din rækkevidde. En tagboks eller cykelholder øger luftmodstanden og kan nemt æde 5-10% rækkevidde eller mere afhængigt af hastigheden. Så hvis du pludselig har spændt skiudstyret på taget af din Volvo XC40 Recharge og kører mod fjeldet, skal du forvente færre km pr. opladning. 
  • Bremser der hænger: En mere teknisk årsag kan være, at en bremsekaliber hænger eller et hjulleje er gået dårligt, så bilen hele tiden har lidt mekanisk modstand. Det er sjældent på nye elbiler, men ikke umuligt – og det kan give et mærkbart højere energiforbrug. Hvis bilen føles “tung at trille” eller du hører mislyde, få det tjekket. 
  • Softwareopdateringer og beregning: Nogle gange kan en opdatering af bilens software ændre måden rækkevidde beregnes på. Det kan få det til at se ud som om, rækkevidden er faldet fra den ene dag til den anden, selvom den reelt er uændret – det er blot estimatet, der er mere konservativt. Omvendt kan en opdatering også forbedre rækkeviddeestimatet. Hvis din Ford Mustang Mach-E pludselig viser færre km efter en softwareopdatering, kan det være fordi bilen nu tager mere højde for fx temperatur og dit forbrugsmønster. 

Som det ses, gælder fænomenet alle elbiler – fra VW, Tesla og Renault til Xpeng, Ford, Skoda, Mercedes, Volvo, Audi, Hyundai og Kia. Ingen mærker kan løbe fra fysikkens love. Men der er forskel på, hvor hårdt forskellige modeller rammes. I vintertest har premium-elbiler som Mercedes og Tesla ofte klaret sig bedst, mens mere prisbillige modeller (fx Renault eller nogle kinesiske modeller) kan tabe relativt mere rækkevidde. For dig som forbruger handler det om at kende årsagerne – så du ikke panikker unødigt, men heller ikke overser et reelt problem. 

Gå til toppen af siden.

Konsekvenser af pludseligt tab af rækkevidde

Et pludseligt rækkeviddefald kan have flere praktiske og mentale konsekvenser for elbilisten:

En mekaniker reparerer en bil med åben motorhjelm foran en sort varevogn. Tekst på varevognen: "BoxNow Mekaniker i din indkørsel, boxnow.dk." Haven og husets væg ses i baggrunden.
  • Rækkeviddeangst: Den mest omtalte konsekvens er nok rækkeviddeangst. Du bliver bekymret for, om der er strøm nok til dine behov. Selv erfarne elbil-ejere, der ellers var ved at glemme bekymringerne, kan få angsten tilbage om vinteren. Den usikkerhed kan være stressende – ingen har lyst til at strande med et fladt batteri på motorvejen i -5°C. 
  • Planlægningsbesvær: Du skal måske omlægge dine rutiner. Hvor du før kunne køre tur/retur til sommerhuset uden ladestop, kræver det nu planlægning af en ladepause undervejs. Hverdagslogistikken kan blive mere besværlig, når “tankning” (ladning) pludselig skal tænkes ind oftere. 
  • Forsinkelser og omkostninger: Flere ladestop betyder mere tidsspilde på farten. Især på lange ture om vinteren kan det koste ekstra 20-30 minutters ladetid, hver gang du skal toppe op. Hvis du lader meget på dyre lynladere, kan hyppigere opladninger også øge dine omkostninger. 
  • Irritation og skuffelse: Mange føler sig lidt snydt, når bilen ikke lever op til den officielle rækkevidde. Har man købt en elbil lovet til 500 km rækkevidde, og man så kun får ~300 km om vinteren, kan det give anledning til frustration over bilproducenten. I medierne har både Ford- og Toyota-ejere klaget over, at deres elbiler slet ikke når de lovede km i kulden. Det kan påvirke ens tilfredshed med bilen. 
  • Risiko for at sidde fast: I ekstreme tilfælde – hvis man undervurderer faldet – kan man risikere at løbe tør for strøm inden man når en ladestation. Det er sjældent, for de fleste elbilister holder øje og planlægger derefter, men risikoen er der. Skulle uheldet være ude, må man tilkalde vejhjælp eller en nødladning. Denne frygt spøger i baghovedet om vinteren. 
  • Nedsat brugsværdi: Hvis rækkevidden er markant reduceret (f.eks. pga. et batteriproblem), kan det begrænse bilens anvendelighed for dig. Måske tør du ikke længere tage din BYD på længere ture, eller du må låne en anden bil til ferien. Over tid kan det også påvirke gensalgsværdien, hvis bilen dokumenterbart har lavere rækkevidde end normalt for modellen. 

Gå til toppen af siden.

Vidste du..?

BoxNow vedligeholder og servicerer biler hjemme hos kunderne.

Så vi ved, hvad vi snakker om.

Løsninger på pludseligt tab af rækkevidde

Hvad gør man så, når elbilen ikke kører så langt som forventet? Løsningen afhænger af årsagen. Her er en række tiltag og tips, der kan hjælpe:

Hvid Tesla parkeret i en indkørsel omgivet af grønne planter og blomster. Klar til service direkte hjemme hos dig.
  • Tilpas til vejret: Om vinteren må du acceptere noget tab, men du kan begrænse det. Forvarm kabinen mens bilen lader (via app eller timer), så du bruger strøm fra nettet i stedet for batteriet. Så starter du køreturen med både fuldt batteri og en lun kabine. Brug også sædevarme og ratvarme i stedet for at opvarme hele kabinen – punktvarme er mere energieffektiv. Har din bil en eco-klima funktion, så aktivér den. Og skal du på længere tur i kulde, så planlæg efter det: måske en ekstra ladestop frem for at gamble. 
  • Kør roligere: Sænk farten en smule på motorvej og undgå unødig hurtig acceleration. At cruise med 110 km/t i stedet for 130 km/t kan give dig de ekstra kilometer, du mangler. Brug eventuelt bilens adaptiv fartpilot til at holde jævnt tempo. Og undgå at køre med åbne vinduer eller skiboks på taget, medmindre nødvendigt – aerodynamik har stor betydning i høj fart. 
  • Tjek dæk og mekanik: Sørg for at dæktrykket er korrekt (justér det især når temperaturen falder kraftigt). Overvej om dine dæk er optimale – hvis du har meget brede sportsdæk på din Audi e-tron, kan det give højere forbrug end smallere dæk. Lyt efter mislyde eller unormal modstand; hvis bilen føles træg, kan et besøg på værksted for at smøre bremser eller tjekke hjulophæng være løsningen. 
  • Opdater bilens software: Hold øje med softwareopdateringer fra producenten. Nogle opdateringer kan forbedre batteristyring og effektivitet – eller kalibrere rækkeviddeindikatoren. Det kan også løse eventuelle kendte problemer. Fx udsendte enkelte bilproducenter optimeringer efter klager over vinter-rækkevidde. Sørg også for at bilens BMS (Battery Management System) er kalibreret – nogle anbefaler at lade til 100% og køre ned til lav % en gang imellem for at hjælpe bilen med at “lære” den korrekte kapacitet (tjek bilens manual for råd om dette). 
  • Reducer vægt og forbrug: Ryd bilen for unødvendig ballast. Tag hundeburet ud, hvis hunden ikke er med, fjern unødvendige ting fra bagagerummet. Hver ekstra 50 kg koster en lille smule rækkevidde. Slå unødig elektronik fra – har du en køleboks eller lignende i gang, så overvej om det er nødvendigt under kørslen. Alt tæller, når man optimerer. 
  • Få foretaget et batteritjek: Hvis intet af det ovenstående hjælper betydeligt, og du stadig oplever uacceptabelt kort rækkevidde, kan det være tid til et proaktivt batteritjek. Mange værksteder (inkl. mobile serviceudbydere) kan lave en batteridiagnose, hvor de aflæser batteriets helbred (State of Health), cellers balance og evt. fejl. Dette vil afsløre, om batteriet har en teknisk fejl eller er unormalt degraderet. Ofte kan sådan et tjek give ro i sindet – enten finder man et problem, der kan fikses, eller også får man vished om, at alt er som forventeligt. 

En tjekliste kunne se sådan ud: Er det koldt? (ja, så gør hvad du kan mod kulden). Kører jeg anderledes? (hvis ja, tilpas stilen eller lev med merforbruget). Er bilen i orden? (hvis i tvivl, få den tjekket). Som elbilejer bliver man med tiden god til at forudse disse ting og optimere rækkevidden – det er lidt af en kunstart at få mest muligt ud af kWh’erne. Men heldigvis er der hjælp at hente, hvis du ikke selv vil rode med det hele. 

Gå til toppen af siden.

Gør det selv eller værksted?

Når du står med problemet pludseligt tab af rækkevidde, overvejer du sikkert: Kan jeg fikse det selv, eller skal bilen på værksted? Svaret afhænger af, hvad årsagen er, og hvor teknisk du selv vil involveres.

BoxNow mekaniker foretager fejlsøgning med diagnoseværktøj og bærbar computer i førersædet af servicebil

Meget kan du selv gøre. Tjek de oplagte ting først: dæktryk, temperatur, din egen kørsel. Mange gange er løsningen at ændre vaner (fx køre langsommere eller forvarme bilen). Disse ting behøver du ikke et værksted for – det er en del af det at eje en elbil, at man lærer at optimere sin kørsel efter forholdene. Prøv også simple tricks som at genstarte infotainmentsystemet eller slukke og tænde bilen helt; nogle gange kan instrumentbrættets beregning “hænge”, og en reboot af systemet giver et nyt estimat. 

Men der er også situationer, hvor fagfolk bør involveres: Hvis du mistænker en reel fejl – fx at batteriet ikke yder som det skal, eller hvis bilen opfører sig unormalt (advarselslamper, drastisk fald selv i mildt vejr) – så tøv ikke med at kontakte et værksted. Højvoltbatteriet og elbilens systemer er komplekse; der er høj strøm involveret, og det er ikke noget, man lige skiller ad derhjemme. Her er det bedre at lade eksperter lave en diagnostik. De kan aflæse batteriets data og se, om der er ubalancer eller fejl, som kræver handling. Ofte vil en autoriseret forhandler eller et specialiseret værksted kunne fortælle dig, om din oplevede rækkevidde er normal for modellen, eller om noget er galt. 

En tommelfingerregel: Hvis rækkevidden falder mere end ~30% uden en klar årsag (ikke ekstrem kulde, ikke høj hastighed), så er det værd at få bilen tjekket. Det kan evt. ske som en garantisag, hvis bilen er ny. Husk, at nogle elbiler har batterigaranti, der udløses hvis kapaciteten falder under f.eks. 70% inden for garantiperioden – men man skal have dokumentation for det. 

Heldigvis behøver “værksted” i dag ikke betyde, at du selv skal afsætte en halv fridag til at køre bilen frem og tilbage. Moderne mobilværksteder som BoxNow kan komme hjem til dig eller til din arbejdsplads, hvilket bringer os til næste punkt: 

Gå til toppen af siden.

Hvordan kan BoxNow hjælpe dig med pludseligt tab af rækkevidde?

Hos BoxNow forstår vi frustrationen ved pludseligt rækkeviddetab – og vi er her for at hjælpe dig på dine præmisser.

XPENG servicebil fra BoxNow parkeret ved en grøn hæk klar til mobil elbilservice

Vi er et moderne mobilværksted, der rykker ud til dit hjem eller kontor i hele Danmark. Det betyder, at du sparer turen til værkstedet og den kedelige ventetid. Du kan passe dit arbejde eller drikke en kop kaffe derhjemme, mens Boxnow servicerer din bil i indkørslen. 

Hvordan hjælper vi konkret med rækkevidde-problemer? Først og fremmest ved at foretage en grundig diagnose af din elbil. Vores erfarne mekanikere (som i øvrigt er specialister i elbiler) medbringer alt nødvendigt udstyr i vores mobile værkstedskassebil. Vi kan måle batteriets tilstand, tjekke for fejlkoder og aflæse om alle battericeller arbejder optimalt. Hvis dit batteri har en skavank eller ubalance, skal vi nok finde den. Som autoriseret servicepartner for Xpeng har vi indgående kendskab til avancerede EV-systemer – den viden bruger vi på alle mærker, hvad enten du kører Tesla, VW, Audi, Hyundai eller noget helt femte. 

Ofte viser det sig heldigvis, at et rækkeviddefald skyldes forhold, vi kan afhjælpe på stedet. Vi kontrollerer dine dæk for korrekt dæktryk og slid – og justerer trykket, så det passer til årstiden. Vi inspicerer bremserne; hænger en kaliber, kan det øge modstanden, og så løser vi det. Vi sørger også for at opdatere bilens software, hvis der findes relevante opdateringer, så din bil kører med de nyeste optimeringer. BoxNow kan desuden rådgive dig personligt: Vi gennemgår dine kørselsvaner sammen. Måske opdager vi, at “aha, du bruger altid klimaanlægget på fuld drøn” – så giver vi tips til, hvordan du kan gøre i stedet. Vores mekaniker taler dansk i øjenhøjde og forklarer, hvad bilen har brug for, i et sprog du forstår. Det er næsten som at få besøg af en god ven, der tilfældigvis er mekaniker. 

Hele idéen med BoxNow er bekvemmelighed og tryghed. Vi ved, at du har en travl hverdag – måske arbejde, børn der skal hentes, og indkøb der skal klares. Bilen skal bare fungere. Derfor passer vi ind i din tidsplan i stedet for omvendt. Du booker nemt online, vælger tid og sted, og så kommer vi ud med smil på læben. Skulle det vise sig, at der er en større batterifejl, som kræver længere reparation eller udskiftning, hjælper vi naturligvis med næste skridt – fx kontakt til et specialistværksted eller fabriksgaranti. Men langt de fleste problemer kan løses eller afklares hos dig, her og nu. 

Gå til toppen af siden.

Måske er du også interesseret i...

Ofte stillede spørgsmål

  • Det sker som regel på grund af kulde eller ændrede kørselsforhold. Koldt vejr kan reducere rækkevidden med 20-30% eller mere, fordi batteriet er mindre effektivt og bruger strøm på opvarmning. Også høj fart, lavt dæktryk eller brug af meget varme/aircon kan få rækkevidden til at falde mærkbart. Hvis det ikke er koldt og du ikke har ændret vaner, kan det skyldes en teknisk fejl på batteriet – så bør du få bilen tjekket.
  • Ja, det er helt normalt. Alle elbiler kører kortere om vinteren på grund af temperatur og vejr. F.eks. vil en elbil med 400 km officiel rækkevidde typisk kun køre omkring 300 km i frostvejr. Kulden påvirker batteriet og strømforbruget (varme i kabinen, kold luftmodstand, osv.), så du må forvente en del lavere rækkevidde om vinteren. Hvis din rækkevidde kun falder i vinterhalvåret, er der sandsynligvis ikke noget galt – det er bare fysikken, der spiller ind.
  • Du kan gøre flere ting: Forvarm bilen mens den lader, så du ikke bruger batteri på at varme op ved start. Sænk farten på motorvej – selv 10-20 km/t gør en forskel. Sørg for korrekt dæktryk, og kør i Eco-mode hvis din bil har det (så optimeres energiforbruget automatisk). Undgå unødig brug af aircondition og andre strømslugere under kørslen. Og planlæg din rute så du undgår at skulle presse bilen på de sidste kilometer – det giver ro og ofte en mere økonomisk kørestil.
  • Et godt hint er om problemet er konstant eller sæsonbetonet. Falder rækkevidden især når det er koldt (og bliver bedre igen om foråret), så skyldes det sandsynligvis vejret og ikke en defekt. Hvis din bil derimod har markant reduceret rækkevidde selv på en sommerdag eller indendørs i varme, så kan der være noget med batteriet. Hold øje med om der kommer advarsler i instrumentbrættet. Du kan også få lavet en batteritest hos et værksted; det vil afsløre om batteriets kapacitet er unormalt lav eller om cellerne er ubalancerede. Ofte er gradvis forringelse over år normalt, hvorimod et pludseligt stort fald kan indikere en fejl.
  • Alle elbiler rammes, men ikke lige hårdt. Generelt gælder de samme fysiske love for Tesla, VW, Renault, you name it – kulde og hastighed reducerer rækkevidden for dem alle. Men forskelle i teknologi gør, at nogle modeller klarer det bedre. Biler med varmepumpe og effektiv batteristyring (typisk mange nye modeller, fx fra Tesla, Kia, Hyundai, Mercedes) mister mindre rækkevidde i kulde end biler uden varmepumpe. I tests har f.eks. Tesla Model X kun tabt ~11% i rækkevidde ved 0°C, mens en VW ID.4 uden varmepumpe tabte op mod 37%. Luksusmodeller med store batterier kan ofte holde bedre på rækkevidden ved motorvejskørsel end små billige elbiler. Men uanset om du kører i en Audi, Skoda eller BYD, vil du opleve noget rækkeviddetab under ugunstige forhold.
  • Hvis du er i tvivl, så ja – hellere spørge en gang for meget. Start med selv at vurdere de oplagte ting (vejret, dæktrykket, din kørestil). Hvis alt virker normalt, og bilen stadig kører markant kortere end den burde, kan det være tid til et tjek. Et værksted eller en service som BoxNow kan lave en diagnose og berolige dig – eller udbedre problemet. Især hvis din bil er ny og under garanti, kan det betale sig at få dokumenteret et unormalt rækkeviddetab. Men er det bare kong Vinter, der spiller dig et puds, behøver du ikke mekaniker – så er løsningen at tilpasse sig forholdene, som beskrevet ovenfor. Mange vælger dog alligevel at få lavet et “sundhedstjek” af elbilen for en sikkerheds skyld, og det kan give værdifuld indsigt i batteriets tilstand.
  • Ikke nødvendigvis. Batteridegradering sker over tid for alle elbiler, typisk måske 1-2% om året under normale forhold. Hvis din rækkevidde er faldet gradvist, er det sandsynligvis bare almindelig slitage. Men et pludseligt stort fald kan skyldes, at noget er galt – dog er det ofte eksterne ting (kulde, dæk, osv.). Et decideret defekt batteri vil tit udløse en advarsel eller opleves ved, at bilen måske kun når 50-60% af sin oprindelige rækkevidde selv under gode forhold. I så fald skal batteriet repareres eller udskiftes (ofte dækket af garanti, hvis bilen ikke er så gammel). Husk at de fleste producenter garanterer fx mindst ~70% kapacitet i 8 år, så hvis din f.eks. Hyundai Kona fra 2020 pludselig kun lader dig køre halvt så langt som før, så er det en garantisag. Men igen: Den slags er sjældne. Tjek alt andet først, for i 9 ud af 10 tilfælde er det ikke fordi batteriet er gået i stykker, men fordi det er blevet koldt eller fordi bilen ikke er optimalt indstillet.
  • Det varierer, men som tommelfingerregel 20-30% kortere end om sommeren. Ved hård frost og motorvejskørsel kan forskellen være større. I nogle tests kørte elbiler ~40% kortere end deres officielle WLTP-tal under vinter-motorvejskørsel. Eksempel: En bil med 500 km WLTP kunne måske kun køre 300 km i vinterkulde på motorvej. I bykørsel er forskellen ofte lidt mindre, da man bruger mindre til luftmodstand og kan genvinde noget energi ved opbremsninger. Det danske vinterklima er moderat; vi har sjældent ekstrem kulde som i Norge, men ved omkring frysepunktet vil du klart mærke reduktionen. Så planlæg efter årstiden – de fleste elbilister har én kørestrategi om sommeren og justerer til en anden om vinteren.