Elbil: Pludselig opbremsning (fantomopbremsning) – symptomer, årsager, løsninger

KORT SAGT

  • Hvad er det? Pludselig opbremsning (også kaldet fantomopbremsning) er når din elbil bremser hårdt af sig selv uden nogen synlig grund på vejen foran. 
  • Hvorfor sker det? Typisk fordi bilens sensorer eller software fejlfortolker situationen – systemet “tror” fejlagtigt, at der er en forhindring, og aktiverer nødbremserne. 
  • Farligt og frustrerende. Uventede nødopbremsninger kan forskrække både dig og dem bagved, og i værste fald øge risikoen for påkørsler bagfra. Det er både ubehageligt og potentielt farligt, når bilen ser spøgelser. 
  • Hvad gør du nu? Hold ro i situationen. Fasthold grebet om rattet, og vær klar til at tage kontrol. Hvis det er sikkert, så tryk let på speederen for at override bilens bremsning og fortsætte kørslen. Undgå panik – bilen tror blot, den hjælper. 
  • Løsning. Sørg for at opdatere bilens software og hold kameraer/sensorer rene og kalibrerede. Hvis problemet fortsætter, så få bilen tjekket på et værksted – oftest kan en professionel justering eller softwareopdatering fjerne fejlen. 

Vidste du...?

Cirka hver anden bil vi besøger, er en elbil

  1. Symptomer på fejlmeldinger fra batteristyringssystemet
  2. Årsager til fejlmeldinger fra batteristyringssystemet
  3. Konsekvenser af fejlmeldinger fra batteristyringssystemet
    1. Begrænset ydelse og rækkevidde 
    2. Driftstop eller startvanskeligheder 
    3. Ingen eller langsom opladning 
    4. Garanti vs. egenbetaling 
    5. Sikkerhed og holdbarhed 
  4. Løsninger på fejlmeldinger fra batteristyringssystemet
  5. Gør det selv eller værksted?
    1. Kan du selv fikse en BMS-fejl?
    2. Hvornår skal værkstedet kontaktes?
  6. Hvordan kan BoxNow hjælpe dig med fejlmeldinger fra batteristyringssystemet?

Symptomer på pludselig opbremsning

Har du prøvet, at din bil pludselig “smider anker” – altså bremser hårdt op – selvom vejen foran er fri?

Bagenden af BoxNow servicebil med budskabet “Mekanikeren der kommer til dig” parkeret foran dansk parcelhus

Det føles som om bilen ser spøgelser, og det er faktisk derfra fænomenet har fået navnet fantomopbremsning. Rent teknisk betyder fantomopbremsning, at bilen bremser brat for noget, der slet ikke er der. Det sker som regel, når du bruger bilens førerassistenter – typisk adaptiv fartpilot (ACC) eller automatisk nødbremsesystem. Bilen kan uden varsel begynde at decelerere kraftigt, selvom du ikke rører bremsepedalen. Du mærker måske et voldsomt ryk, sikkerhedsselen strammer dig pludseligt, og instrumentbrættet kan endda finde på at bippe eller blinke advarende, fordi systemet tror, det forhindrer en ulykke. 

Fantomopbremsninger opstår ofte ved motorvejshastighed eller på landevej, men kan i princippet ske hvor som helst, assistentsystemerne er aktive. Nogle bilister oplever det kun som et enkelt chok en sjælden gang, mens andre har prøvet, at det sker flere gange på én enkelt køretur. Typiske situationer er f.eks. skarpe skygger eller reflekser, der forvirrer kameraet, et vejskilt eller en bro, bilen “synes” ligner en forhindring, eller en modkørende lastbil der tolkes som om den er på kollisionskurs. For eksempel har nogle Tesla-ejere rapporteret, at bilen pludselig bremser, når der kommer modkørende trafik på en smal landevej – også selvom der er god plads. En anden typisk trigger kan være bilens skiltegenkendelse eller navigation: hvis systemet tror, at hastighedsgrænsen eller vejforløbet ændrer sig, kan bilen automatisk begynde at bremse. 

Hvordan føles det for føreren? Kort sagt: skræmmende. Forestil dig, at du cruiser roligt derudad, og pludselig hugger bilen bremsen i. Dit hjerte hopper nok en takt! En Skoda-ejer beskrev fx, hvordan hans bil på E45-motorvejen ved Vejle pludselig sænkede farten fra 110 km/t til 60 km/t uden synlig grund. Man bliver forståeligt nok chokeret i sådan et øjeblik – især hvis trafikanten bagved ikke er forberedt. Mange oplever også, at deres passagerer farer sammen eller kigger forskrækket op fra mobilen: “Hvad skete der lige dér?!”. Symptomerne er altså ikke til at tage fejl af: en pludselig, uventet opbremsning midt under normal kørsel, som du ikke selv har bedt om. 

Gå til toppen af siden.

Årsager til pludselig opbremsning

Den primære årsag til fantomopbremsning er, at bilens avancerede førerassistancesystemer (ADAS) reagerer på en falsk alarm.

Topnøgler og forlængere organiseret i skuffe på mekanikerens mobile værksted

Falsk alarm fra bilens “øjne” 

Den primære årsag til fantomopbremsning er, at bilens avancerede førerassistancesystemer (ADAS) reagerer på en falsk alarm. Sensorerne – kameraer, radarer osv. – ser noget, som de opfatter som fare, men som i virkeligheden ikke udgør en trussel. Det kan være alt fra skygger og sollysreflekser til plastikposer på vejen eller et vejskilt, der bliver misforstået. Softwaren er programmeret til at være forsigtig og hellere bremse en gang for meget end én gang for lidt. Hvis bilens computer er i tvivl, om der er noget forude, kan den derfor vælge at bremse “for en sikkerheds skyld”. Resultatet er en pludselig opbremsning, selvom der reelt ikke var fare på færde. Nogle gange skyldes det direkte software-fejl eller uhensigtsmæssig kalibrering – et kendt eksempel er da en Tesla-softwareopdatering fik biler med autopilot til at bremse selv uden forhindringer på vejen. Sådanne bugs kan snige sig ind og først opdages, når hundredvis af bilister oplever problemet samtidigt. Heldigvis bliver rene softwarefejl som regel rettet i efterfølgende opdateringer, men indtil da kan de skabe en del utryghed. 

Kamera vs. radar – teknik og kalibrering 

Elbiler i dag er propfyldt med sensorteknologi, men strategien varierer fra mærke til mærke. Tesla benytter f.eks. i sine nyeste modeller kun kameraer og neural software (“Tesla Vision”) til at overvåge vejen, mens de fleste andre producenter kombinerer kamera med radar eller lidar. Hvis sensor-systemet har blinde vinkler eller begrænset præcision, kan det øge risikoen for fantomopbremsning. Da Tesla udfasede radarsensoren i 2021 og gik over til kun kamera, oplevede man i USA en bølge af klager over phantom braking – formentlig fordi kameraerne alene ikke altid vurderede afstande korrekt. Tesla har anerkendt, at nogle af deres fantomopbremsninger skyldtes et softwareproblem i nødbremsesystemet. Andre mærker som Volkswagen, Volvo, Audi, Hyundai, Kia m.fl. bruger som regel både kamera og radar i deres nødbremsesystemer, hvilket kan reducere antallet af falske alarmer – men desværre ikke eliminere dem helt. Selv biler med avancerede sensorer kan lave fejl. Mercedes og Xpeng eksperimenterer endda med lidar-sensorer (laserscannere) for at få en endnu mere præcis “3D-forståelse” af omgivelserne, netop for at undgå den slags spøgelsesreaktioner. Teknologien er altså under konstant udvikling, men ingen systemer er perfekte endnu. 

Misvisende data fra skilte og kort 

En anden årsag kan være bilens skiltegenkendelse eller GPS-data. Mange moderne biler – f.eks. VW, Skoda, Renault, Ford og Mercedes – har systemer, der automatisk justerer hastigheden ud fra trafikskilte og navigationskort. Det betyder, at hvis kameraet eller kortet tror, at der kommer en lavere hastighedszone eller en skarp kurve, så kan bilen selv begynde at bremse ned. Problemet opstår når denne info er forkert. Et kamera kan misse et “ophør af 80 km/t” skilt eller måske opfange et skilt til en sidevej og tro, det gælder din vej. I Skoda-eksemplet før troede bilens skiltegenkendelse pludselig, at hastighedsgrænsen var 60 km/t midt på motorvejen – formentlig pga. et fejl-læst skilt eller en fejl i navigationsdata. Bilen reagerede prompte ved at bremse ned til 60, selvom det var helt unødvendigt. Lignende kan ske hvis bilens “kurveassistent” overvurderer en mild kurve og bremser alt for meget. Disse systemer er smarte, men når de tager fejl, bliver det hurtigt dumsmart. 

Andre medvirkende faktorer 

Dine bremse-“spøgelser” kan også skyldes mere praktiske ting: Er bilens sensorer kalibreret korrekt? Hvis kameraet i forruden eller radaren i grillen sidder blot en smule skævt (måske efter et rudeskift eller et bump), kan det forstyrre systemets dømmekraft. Snavs, is eller døde insekter foran en sensor kan i nogle tilfælde trigge en falsk alarm eller gøre systemet nervøst. Vejrforhold spiller ind – kraftig regn, tæt tåge eller lavtstående skarp sol kan forvirre sensorerne. Og som nævnt kan en aggressiv softwareindstilling være skyld i, at bilen “skyder før fuglen er fløjet”. Mange bilproducenter finjusterer løbende balancen mellem at undgå fejlbremsninger og samtidig ikke undlade at bremse når det virkelig gælder. Det er en svær balancegang: Sætter de tærsklen for højt, risikerer man ulykker fordi bilen ikke bremser i tide; sætter de den for lavt, får vi for mange fantomopbremsninger. Lige nu oplever vi desværre det sidste i flere modeller. Kort sagt er årsagen til pludselig opbremsning typisk en kombination af teknologiske udfordringer: både hardware og software kan spille bilen et puds. 

Gå til toppen af siden.

Konsekvenser af pludselig opbremsning

En uventet opbremsning i høj fart kan have alvorlige konsekvenser.

En mekaniker reparerer en bil med åben motorhjelm foran en sort varevogn. Tekst på varevognen: "BoxNow Mekaniker i din indkørsel, boxnow.dk." Haven og husets væg ses i baggrunden.

Det farligste scenarie er selvfølgelig, hvis en bil bagved ikke når at reagere og påkører dig. En pludselig hård opbremsning midt i tæt trafik kan i værste fald ende i voldsomme harmonikasammenstød. Især på motorvej, hvor hastighederne er høje, kan et “spøgelsesstop” skabe panik: Bilisten bagved hamrer måske bremsen i for at undgå dig, og så er der risiko for sammenkørsel eller at de næste bagved også kører op i hinanden. Heldigvis når de fleste at undvige eller stoppe i tide, men selv da kan det give nogle farlige situationer med hårde opbremsninger på tværs af trafikken. I Danmark vil den bagvedkørende bilist som udgangspunkt få skylden ved en påkørsel bagfra – men det er små trøste, hvis din egen bil også får buler og dine passagerer måske kommer til skade. Det kan blive en forsikringsmæssig hovedpine at skulle forklare, at “bilen bremsede af sig selv”. Alt i alt er det noget, man for alt i verden gerne vil undgå.

Selv når det ikke ender i et uheld, har fantomopbremsninger negative konsekvenser. Det er psykisk belastende – du kan miste tilliden til din bils systemer. Mange fortæller, at de bliver nervøse for at bruge adaptiv fartpilot eller autopilot igen efter en slem forskrækkelse. En VW-ejer beskrev det som “sindssygt farligt og virkelig ubehageligt” da hans bil bremsede hårdt for en cyklist i en sidebane. Den slags oplevelser sætter sig i kroppen: Man sidder resten af turen på kanten af sædet og venter på, at bilen måske laver numre igen. Komforten ryger sig en tur – ironisk nok, for systemer som adaptiv fartpilot er jo netop tiltænkt at øge komfort og sikkerhed. FDM konkluderede også i en test, at fantomopbremsninger giver en ubehagelig oplevelse og slet ikke den komfort eller tryghed, som man burde få fra sådan et system. Passagerer kan blive decideret forskrækkede eller køresyge af gentagne bratte opbremsninger. Din varme kaffe kan ende i skødet på dig, og børnene på bagsædet kan vågne grædende op, når bilen laver et pludseligt ryk. Ingen har lyst til at køre rundt på den måde.

På sigt kan hyppige fantomopbremsninger betyde, at føreren helt slår systemerne fra. Nogle vælger at deaktivere den automatiske nødbremse eller lade være med at bruge fartpiloten, fordi de ikke orker flere falske alarmer. Det er forståeligt, men desværre også ærgerligt: Disse systemer kan redde liv og forebygge ulykker, når de virker rigtigt. Hvis du slår dem fra permanent, mister du en vigtig sikkerhedsfeature – og du skal i hvert fald være ekstra påpasselig selv at reagere i tide, hvis en rigtig fare opstår. Så det bedste er naturligvis at få løst problemet, så du kan køre videre med både sikkerhedssystemer og nerverne intakte. I visse tilfælde kan problemer med fantomopbremsning også få juridiske eller økonomiske konsekvenser for producenten. I Tyskland endte en Tesla-ejer for nylig i retten mod Tesla omkring fantomopbremsninger – og han vandt sagen. Domstolen kaldte systemet “mangelfuldt” og “uegnet til daglig brug”. Det har sat gang i en officiel undersøgelse af Teslas assistentsystemer i Tyskland, hvilket forhåbentlig vil presse producenten (og hele branchen) til at gøre systemerne mere pålidelige. For dig som forbruger er konklusionen klar: Pludselige opbremsninger er mere end bare en irritation – det er noget, der skal tages alvorligt for din og andres sikkerhed.

Gå til toppen af siden.

Vidste du..?

BoxNow vedligeholder og servicerer biler hjemme hos kunderne.

Så vi ved, hvad vi snakker om.

Løsninger på pludselig opbremsning

Opdatering, opdatering, opdatering.

Hvid Tesla parkeret i en indkørsel omgivet af grønne planter og blomster. Klar til service direkte hjemme hos dig.

Første skridt mod at løse fantomopbremsninger er at sikre, at din bil kører med den nyeste software. Producenterne finjusterer konstant deres systemer. Hvis der er kendte fejl, udsender de som regel softwareopdateringer enten trådløst (OTA) eller via værkstedet.

Det er derfor en god idé jævnligt at tjekke, om din bil har ventende opdateringer – især hvis du har oplevet en fejl. Tesla har f.eks. flere gange rullet opdateringer ud for at reducere falske nødbremsninger, efter at brugere har rapporteret problemet. Andre mærker gør det samme. Da ejere af MG4 (en populær elbil) klagede over fantomopbremsninger, lovede MG at fikse det med en softwareopdatering – men i FDM’s test af den opdaterede bil skete det stadig. Det viser, at det nogle gange kræver flere forsøg, før problemet er helt væk. Så hold øje med firmware-releases og installér dem; det kan spare dig for mange knubs undervejs.

Hold sensorerne sunde. En anden løsning du selv kan prøve, er at give bilens sensorer lidt kærlighed. Sørg for at kameraet i forruden er rent (en insektklat lige foran kan i værste fald forvirre systemet). Tjek at radarerne i kofangeren ikke er tildækket af snavs, is eller blade. Om vinteren kan is og sne blokere radaren – her kan det hjælpe at rense området jævnligt. Nogle biler har endda varme ved radar og kamera for at modvirke is; men det virker kun, hvis området er nogenlunde rent. Kalibrering er også afgørende: Hvis du lige har fået skiftet forrude, skal kameraet kalibreres på ny. Mange nyere biler kalibrerer automatisk over nogle kilometers kørsel, men hvis din stadig laver unoder efter et rudeskift eller en større reparation, så kan det være kalibreringen, den er gal med. Det kræver ofte en tur på værksted (mere om det nedenfor). Tjek også dæktrykket og hjulenes sporing, hvis du synes bilen “spøger” – skæv montering kan i sjældne tilfælde påvirke visse assistentsystemers fortolkning af kørslen.

Justér indstillinger og kørsel. Kig i bilens indstillingsmenu for førerassistenter. Nogle systemer lader dig vælge sensitivitet eller om visse funktioner skal være aktive. Hvis din bil f.eks. har en adaptiv fartpilot med intelligent hastighedstilpasning, kan du overveje at slå den intelligente del fra. Så holder fartpiloten kun afstand til forankørende og ignorerer skilte og kurver (som måske var dem, der gav falsk alarm). Mange biler tillader også, at man midlertidigt deaktiverer automatisk nødbremse eller kollisionsadvarsel. Det kan være en løsning på kort sigt – fx hvis du skal ud på en længere tur og ikke vil risikere gentagne fantomopbremsninger, så kan du slå systemet fra den tur. Men husk at slå det til igen, når problemet er løst, for din egen sikkerheds skyld. I situationer hvor fantomopbremsning typisk opstår, kan du også vælge en mere manuel tilgang: Hvis du ved, at “hver gang jeg kører under den her bro med fartpiloten, så bremser den”, så kan du kortvarigt tage kontrol – enten ved at holde foden let på speederen (det vil overstyre en adaptiv fartpilot i de fleste biler) eller ved at slå fartpiloten fra gennem det kritiske område. At reagere i øjeblikket er også en del af løsningen: Når du mærker en uventet bremsning, så kig hurtigt op og vurder situationen. Er der virkelig noget? Hvis nej, så giv bilen lidt gas og/eller ryk den ud af autopilot, så I kommer tilbage til normal fart. Det kan forhindre, at du bliver en rullende vejbums midt på motorvejen.

Få professionelle øjne på sagen. Hvis du har forsøgt de gængse trin – opdatering, rensning, tjek af indstillinger – og din elbil stadig leger spøgelsesbilist, så tøv ikke med at søge hjælp. Ofte skal der specialudstyr til for at diagnosticere og løse problemet helt. Et autoriseret værksted kan køre en fejlkode-scanning på din bil for at se, om nogle sensorer har logget fejl. De kan også udføre en grundig kalibrering af kamera og radar ved hjælp af laserscannere, måltavler og computerudstyr. Sådanne kalibreringer sikrer, at bilens “øjne” peger præcist dér, hvor de skal, og at softwaren forstår virkeligheden rigtigt. I mange tilfælde løser en korrekt udført kalibrering problemet med fantomopbremsninger. Ja, det koster lidt – typisk omkring 1.500-2.000 kr. for en radarkalibrering – men det er pebret lidt i forhold til den tryghed, det giver at vide, at bilen igen reagerer som den skal. Derudover kan mekanikeren tjekke, om der måske findes service-bulletins eller tilbagekaldelser på din bilmodel vedrørende nødbremse-systemet. Hvis det er tilfældet, kan de opdatere eller reparere komponenter under garantien. Alt dette kræver professionelle hænder og udstyr, så du kommer næppe udenom et værksted, hvis problemet er vedvarende.

Gå til toppen af siden.

Gør det selv eller værksted?

Kan du fikse det selv? Til en vis grad, ja.

BoxNow mekaniker foretager fejlsøgning med diagnoseværktøj og bærbar computer i førersædet af servicebil

Der er flere ting, du som elbilejer selv kan gøre for at afhjælpe eller indsnævre problemet. Som nævnt: sørg for at bilen er opdateret med nyeste softwareversion, og nulstil evt. systemerne hvis muligt (nogle biler har en “genstart” eller “nulstil kalibrering” funktion for kameraet – konsulter din manual). Rens alle kameraer og sensorer for skidt. Prøv en simpel genstart af bilen (sluk helt for strømmen og tænd igen efter et minuts tid) – nogle gange kan det “reboote” de elektroniske systemer og fjerne midlertidige fejl. Vær også opmærksom på, om der er et mønster: Sker opbremsningen altid et bestemt sted eller under bestemte forhold? I så fald kan det give dig (og mekanikeren) et praj om årsagen, hvilket gør det nemmere at løse. Justér indstillingerne: måske kan du slå visse assistenter midlertidigt fra, eller sætte følsomheden til “lav”, så bilen ikke er helt så pylret. Alt det kan du eksperimentere med på egen hånd – det værste der kan ske er, at det ikke løser problemet, og så må man jo gå videre til næste skridt.

Når der skal professionelle til. Hvis du trods dine anstrengelser stadig oplever fantomopbremsninger (eller hvis du ikke har mod på selv at rode med det), så er det tid til at lade et værksted tage over. Moderne elbiler kræver diagnoseudstyr, som de færreste af os har derhjemme i garagen. En dygtig mekaniker eller tekniker (bemærk: vi har ikke andet hos BoxNow) vil starte med at teste bilen på en prøvetur – gerne sammen med dig, så de kan opleve fænomenet under virkelige forhold. Derefter vil de typisk tilslutte bilen til en computer og aflæse logs og fejlkoder fra assistentsystemerne. Her kan det ofte ses, hvilken sensor der udløste bremsningen, og hvorfor (f.eks. “forhindring registreret af frontkamera”). Med den viden kan værkstedet målrette indsatsen: måske skal frontkameraet kalibreres eller opdateres, måske skal radaren justeres fysisk, eller en defekt sensor skal skiftes. De har specialværktøj – laseropmåling, kalibreringstavler, testbaner – til at sikre, at alt spiller sammen som det skal. Hvad koster det? Tiden på værksted koster selvfølgelig lidt i arbejdsløn og udstyr. Som nævnt kan en kalibrering løbe op i et par tusinde kroner, og hvis en sensor skal skiftes, kommer prisen for delen oveni. Den gode nyhed er, at hvis din bil stadig er under fabriksgaranti, så dækker garantien som regel sådan noget her 100%. Det vil sige, at du kan få opdateret software og kalibreret sensorer gratis hos et autoriseret servicecenter, hvis producenten anerkender problemet. Tjek derfor altid med dit mærkes værksted først – der kan endda være en tilbagekaldelseskampagne, du ikke har hørt om, hvor de udbedrer fejlen uden beregning. Er garantien udløbet, må du selv punge ud, men tænk på det som en investering i sikkerhed. Kører du rundt og er nervøs for fantomopbremsninger, så får du heller ikke meget glæde af din elbil. Et professionelt EV-værksted har erfaring med lige netop disse systemer (de ser ofte biler af forskellige mærker med samme slags problem), så de kan som regel hurtigt identificere synderen. Med andre ord: Du er i gode hænder hos folk, der kender teknologien.

(Og ja, det inkluderer naturligvis os selv – mere om det lige her nedenfor!)

Gå til toppen af siden.

Hvordan kan BoxNow hjælpe dig med pludselig opbremsning?

Hos BoxNow ved vi, hvor frustrerende pludselige opbremsninger kan være – og vi står klar til at hjælpe dig af med dem.

XPENG servicebil fra BoxNow parkeret ved en grøn hæk klar til mobil elbilservice

Vi er specialister i elbiler og kender systemerne på kryds og tværs. Faktisk er vi autoriseret servicepartner for Xpeng i Danmark, og vores erfarne teknikere arbejder dagligt med alt fra Tesla, VW og Renault til nye kinesiske mærker. Vi kommer hjem til dig og udfører reparationer og service på stedet, så du slipper for besværet med at køre bilen på værksted og vente i timevis. Lyder det nemt? Det er det også – du booker os, og så kommer vi til din adresse med vores mobile EV-værksted.

Når det gælder fantomopbremsninger, starter vi altid med en grundig diagnosticering. Vi tager en tur i bilen sammen med dig, hvis det er nødvendigt, for at genskabe situationen under kontrollerede forhold. Derefter gennemgår vi bilens sensorer og software: Er der opdateringer, som mangler at blive installeret? Er kameraer og radarer kalibreret korrekt? Vi har det nyeste udstyr til at kalibrere ADAS-systemer og justere dem efter fabrikkens specifikationer. Hvis en sensor eller komponent fejler, kan vi udskifte den – ofte med det samme, da vores servicebiler har de mest almindelige reservedele og værktøj med. Under hele forløbet forklarer vi på plain dansk, hvad vi finder, og hvad der skal til for at løse det. Vores mål er, at du bagefter kan køre trygt videre uden at frygte flere bremse-“spøgelser”.

Gå til toppen af siden.

Måske er du også interesseret i...

Ofte stillede spørgsmål

  • Det betyder, at bilens systemer bremser kraftigt af sig selv, uden at du har bedt den om det, og uden nogen åbenlys grund. Man kalder det også fantomopbremsning, fordi bilen reagerer på en fare, der ikke eksisterer – som at se et spøgelse på vejen.
  • Det er ikke selve elmotoren, der er skyld i det – det handler om bilens førerassistenter. Mange elbiler er topmoderne og udstyret med adaptiv fartpilot og automatisk nødbremse. Disse systemer kan lave fejlfortolkninger (f.eks. pga. kameraer og sensorer), og derfor hører man oftere om fænomenet i elbiler, der næsten altid har den slags udstyr som standard. (Benzin- og dieselbiler med samme teknologi kan dog også opleve det). Derudover er elbiler meget stille og glidende, så en brat opbremsning føles ekstra pludselig uden motorstøj som advarsel.
  • Det kan være farligt. Hvis det sker uheldigt, risikerer du at blive påkørt bagfra, fordi den bagvedkørende ikke når at reagere. I tætkørende trafik kan en unødvendig opbremsning skabe en kædereaktion af farlige situationer. Ofte sker der heldigvis ikke andet end en forskrækkelse og måske nogle sure dyt fra dem bagved. Men det er bestemt ikke risikofrit – og det er også ubehageligt for dig som fører, da det kan give et chok.
  • Først og fremmest: hold ro på. Grib rattet sikkert med begge hænder og vær klar til at tage kontrol. Kig hurtigt i spejlene og vurder situationen. Hvis du kan se, at der ikke er noget foran, så kan du trykke let på speederen for at modvirke nedbremsningen og dermed fortælle bilen, at den gerne må køre videre. Du kan også deaktivere fartpilot/autopilot øjeblikkeligt (normalt ved at trykke på en knap eller træde bremsen let ned, paradoksalt nok). Det vigtigste er at undgå panikbevægelser. Efterfølgende bør du få systemet tjekket, især hvis det sker mere end én gang.
  • Du kan i hvert fald gøre nogle ting, der mindsker sandsynligheden for fantomopbremsninger. Sørg for at din bils software er opdateret – opdateringer retter ofte fejl i nødbremsesystemet. Hold sensorer og kameraer rene og ubeskadigede. Hold også lidt ekstra afstand til biler foran; så hvis din bil laver en fejl, når systemet måske at “tænke sig om” inden det panikbremser (nogle systemer er mindre nervøse, når der er langt til forankørende). Hvis din bils adaptiv fartpilot har en indstilling for følsomhed eller du kan slå automatisk hastighedstilpasning fra, kan det også hjælpe at justere disse. Og oplever du gentagne fantomopbremsninger samme sted, så undgå at bruge fartpiloten netop dér – i hvert fald indtil det er løst.
  • Hvis det kun sker en enkelt gang i ny og næ, kan du se tiden an efter du har tjekket for softwareopdateringer og renset sensorer. Men sker det ofte, eller stoler du ikke på systemet længere, så ja – få bilen kigget på. Et værksted kan diagnosticere problemet med specialudstyr og typisk kalibrere eller opdatere systemet, så det stopper. Er bilen ny eller under garanti, bør du absolut kontakte forhandlerens værksted, da det sandsynligvis dækkes uden omkostning for dig. Kører du derimod rundt i en bil uden garanti, kan et godt EV-specialiseret værksted (f.eks. BoxNow) stadig løse problemet relativt hurtigt. Hellere det end at du kører rundt og er nervøs.
  • Det er set på tværs af næsten alle mærker, der har avancerede assistentsystemer. Tesla har fået mest opmærksomhed i medierne omkring fantomopbremsninger, men ejere af VW, Skoda, Renault, Hyundai, Kia, Ford, Volvo, Audi, Mercedes og kinesiske mærker som BYD og Xpeng kan også opleve det. Kort sagt: Teknologien er lignende på tværs af mærker, så fænomenet er generelt – selvom nogle modeller har det oftere end andre.
  • De fleste biler giver en vis mulighed for at deaktivere eller begrænse førerassistenterne. Ofte kan automatisk nødbremse slås fra i menuen (men bilen vil så minde dig om, at sikkerhedssystemet er off). Du kan som regel også vælge ikke at bruge adaptiv fartpilot og i stedet køre manuelt eller bruge en alm. fartpilot uden afstandshold. Dette eliminerer stort set risikoen for fantomopbremsning – men det er vigtigt at forstå, at du samtidig slår en sikkerhedsfunktion fra. Vi anbefaler kun at gøre det midlertidigt, hvis systemet virkelig fejlopfører sig, og altid få det løst ordentligt, så du kan køre med alle sikkerhedsfunktioner aktive igen.
  • Ja, hvis din bil er under fabriksgaranti, dækker den som regel fejl i førerassistancesystemerne. Det vil sige, at producenten betaler for nødvendige softwarefix, kalibreringer eller udskiftning af defekte sensorer. Mange producenter vil faktisk gerne have besked om den slags fejl, så de kan rette dem generelt – så tøv ikke med at klage din nød, hvis bilen er ny. Hvis garantien er udløbet, må du selv afholde udgiften, men ofte er det en overkommelig pris (et par tusinde kroner) for at få genskabt sikkerheden. Nogle gange kommer der også frivillige servicekampagner, hvor ældre biler får en opdatering gratis hos værkstedet, hvis mange oplever problemet – så hold øje med post fra importøren.
  • Ja, det kan du tro! BoxNow er et af de værksteder, der har speciale i elbiler og kender disse systemer godt. Vi kan diagnosticere præcis hvorfor din bil laver fantomopbremsninger og fikse det – om det så kræver en softwareopdatering, en kalibrering af sensorerne eller noget helt tredje. Og som nævnt behøver du ikke engang køre nogen steder; vi kan komme hjem til dig og ordne det i din indkørsel. Så slipper du for bekymringerne og kan nyde din elbil igen uden spøgelsesbremsninger.