Problemer med skiltegenkendelse i elbiler

Viser din bil pludselig en forkert fartgrænse på skærmen? Det sker for flere elbilister. Skiltegenkendelse er bilens evne til automatisk at læse trafikskilte som hastighedstavler og vise dem for dig på instrumentbrættet. Desværre oplever mange ejere af alt fra Tesla og VW ID.4 til Kia EV6 og Hyundai Ioniq 5, at systemet ikke altid virker efter hensigten på danske veje. Vi kigger her på symptomerne, hvorfor fejlen opstår, og hvad du kan gøre – inklusiv hvordan BoxNow kan hjælpe dig med at få styr på problemet. 

KORT SAGT

  • Hvad er det? Skiltegenkendelse bruger et kamera (ofte i forruden) til at aflæse vejskilte og vise farten i din bil. Det skal hjælpe dig med at overholde fartgrænserne, men ældre systemer kan have svært ved danske forhold. 
  • Symptomer på fejl: Bilen viser en forkert hastighedsgrænse eller reagerer slet ikke på nye skilte. Du kan fx opleve, at din Audi eller Skoda konstant advarer med bip, selvom du overholder fartgrænsen. Eller displayet hænger fast på fx 40 km/t selv efter du er kørt ud på en landevej, hvor man må køre 80. 
  • Typiske årsager: Kameraet kan være snavset, blændet eller fejlkalibreret. Navigationsdata kan være forældede, så bilen “tror” der gælder gamle hastigheder. Desuden har Danmark unikke skiltetyper – fx byskilte der angiver 50 km/t – som mange systemer ikke forstår. Resultatet er, at ingen systemer er 100% fejlfri, hverken med kamera alene eller med GPS-data. 
  • Konsekvenser: Fejl i skiltegenkendelsen kan give stress og distraktion. Mercedes– og Volvo-førere fortæller om konstant “bimlen og bamlen” fra advarsler. Det kan føre til, at du ignorerer advarslerne – eller endnu værre, kører for stærkt, hvis du stoler blindt på systemet. 
  • Hvad kan du gøre nu? Sørg for at holde forrude og kamera rent og fri for sne, is og snavs. Opdater bilens software og kort, hvis muligt, så hastighedsdata er up-to-date. Hjælper det ikke, bør du få systemet tjekket på værksted. BoxNow kan for eksempel sende en mekaniker ud til dig, som kan fejlsøge eller kalibrere kameraet hjemme hos dig. 

Vidste du...?

Cirka hver anden bil vi besøger, er en elbil

Symptomer på problemer med skiltegenkendelse

Hvordan mærker du, at skiltegenkendelsen driller? Typiske symptomer inkluderer, at bilen viser en forkert fartgrænse eller slet ingen.

Bagenden af BoxNow servicebil med budskabet “Mekanikeren der kommer til dig” parkeret foran dansk parcelhus

Måske har din Volkswagen ID.4 stået fast på 80 km/t på motorvejen, selvom hastighedsgrænsen faktisk er 110. Eller din Renault Megane E-Tech advarer dig om at sætte farten ned, selvom du allerede kører lovligt. FDM beskriver for eksempel, hvordan en bil i en 50-zone fejlagtigt tror, at grænsen er 30 eller 40 km/t – den blinker og bipper konstant, selvom man overholder farten. Et andet symptom er, at systemet slet ikke genkender et nyt skilt: Du kører ud af en midlertidig vejarbejdszone i din Ford Mustang Mach-E, men bilen bliver ved med at vise den gamle fartbegrænsning. 

Nogle gange kommer der direkte en fejlmeddelelse i instrumentbrættet. Det kan være teksten “Skiltegenkendelse utilgængelig” eller et ikon, der indikerer kamera-problemer. Især Tesla-ejere har prøvet, at bilen ikke læser skilte på motorvejen og i stedet bruger unøjagtige kortdata – så systemet kan “fryse” på en forkert værdi. Du kan også opleve, at skiltegenkendelsen virker sporadisk: Den opfatter nogle skilte, men overser andre. Kort sagt: Hvis de hastighedsangivelser, din bil viser, ikke stemmer overens med virkeligheden, eller hvis bilen advarer uden grund, tyder det på problemer med skiltegenkendelsen. 

Gå til toppen af siden.

Årsager til problemer med skiltegenkendelse

Der er flere grunde til, at skiltegenkendelsen kan fejle – oftest en kombination af teknik og virkelighedens forhold.

Topnøgler og forlængere organiseret i skuffe på mekanikerens mobile værksted

Kameraet i bilen er første led: Det lille kamera ved bakspejlet kan blive forstyrret af snavs, regn, sne eller lav sol. Er forruden fedtet eller tiliset en vintermorgen i Danmark, kan selv Volvos ellers avancerede system kæmpe med at “se” skiltene. Også vinklen er vigtig – hvis kameraet ikke er korrekt kalibreret (for eksempel efter et rudeskift), kan det mislæse eller slet ikke opdage skiltene. 

Danmarks unikke skiltning spiller en stor rolle. Skiltegenkendelsessystemerne er udviklet efter generelle europæiske standarder, men danske veje afviger på to vigtige punkter. For det første bruger vi relativt få fartskilte. I Danmark har vi generelle hastighedsgrænser (50 km/t i by, 80 km/t landevej, 130 km/t motorvej), og man skilter primært kun, når grænsen afviger fra normen. Det betyder, at der kan være langt mellem skiltene. Har du en bil med et ældre eller simpelt system, viser displayet måske blot det sidst sete skilt. Derfor kan du ende med at køre rundt med et 40 km/t-symbol i din Skoda Enyaq, selvom du forlængst er kommet ud på en landevej, hvor du må køre 80. 

Det andet særlige ved Danmark er brugen af byskilte. Når du kører ind i en by, markerer byskiltet automatisk, at fartgrænsen nu er 50 km/t – men denne tavle kan kameraet ikke “læse”. Ingen kamerabaserede systemer forstår de danske byzone-skilte, da der ikke står et tal. Hvis bilen ikke bruger GPS-data, opdager den altså ikke, at du kører ind i en 50-zone. Resultatet? Din bil fortsætter med at tro, at du må køre f.eks. 80 km/t, indtil den eventuelt ser et egentligt 50-skilt (som vi sjældent opsætter ved byzoner). Det samme gælder på motorvejen: Når en 110 km/t zone ophører i Jylland, sættes der typisk et skilt op med “120 ophævet” – hvilket betyder, at hastigheden nu må sættes op til 130 km/t. Uden kortdata kan bilen ikke regne det ud, da den kun ser, at 120-begrænsningen er slut, men ikke får et nyt tal. Så nogle systemer vil fejlagtigt vise en lavere hastighed eller give alarm, selvom du må køre hurtigere. 

Derudover er software og data vigtige årsager. Mange biler kombinerer kameraet med navigationssystemets hastighedsdata. Hvis kortet i din Renault Zoe eller Mercedes EQC ikke er opdateret, kan bilen have forkerte oplysninger om de lokale fartgrænser. FDM har i 2023 testet over et dusin nye bilmodeller med intelligent hastighedsassistent, og ikke én af dem ramte plet hver gang – alle lavede fejl i hastighedsangivelserne. Ofte skyldes fejlene et miskmask af kamera- og GPS-infos: Bilen “ser” måske et skilt, der ikke gælder, eller også er den ikke klar over et nyt skilt, fordi kortet er gammelt. Ingen af disse systemer er ufejlbarlige – heller ikke når de arbejder sammen. Lovkrav fra EU har tvunget fabrikanterne til at inkludere systemet i alle nye biler fra 2022/2024, men det lader til, at producenterne stadig er ved at finpudse teknikken. Selv topmoderne elbiler som Xpeng eller Audi’s nyeste modeller kan derfor opleve børnesygdomme i skiltegenkendelsen. 

Gå til toppen af siden.

Konsekvenser af problemer med skiltegenkendelse

Når bilens skiltegenkendelse laver fejl, kan det have flere konsekvenser – lige fra irritation til deciderede farer.

En mekaniker reparerer en bil med åben motorhjelm foran en sort varevogn. Tekst på varevognen: "BoxNow Mekaniker i din indkørsel, boxnow.dk." Haven og husets væg ses i baggrunden.

Først og fremmest bliver mange bilister frustrerede eller distraherede. Forestil dig en tur gennem byen i din Kia EV6, hvor bilen vedvarende blinker og bipper, fordi den tror, du overskrider hastigheden, selvom du kører 50 km/t. Sådan en “hysterisk alarm”-oplevelse har FDM beskrevet, og det skaber en stressende køreoplevelse. Konstant bimlen og bamlen i kabinen kan gøre, at du ikke fokuserer 100% på trafikken – ironisk nok det modsatte af, hvad sikkerhedssystemet skulle hjælpe med. Nogle ender med at slukke for advarslerne eller hele systemet, fordi de ikke orker falske alarmer. 

En anden konsekvens er, at man risikerer at miste tilliden til hjælpesystemerne. Hvis din Tesla Model Y gentagne gange viser noget vrøvl på skærmen, begynder du måske at ignorere det. Det kan blive problematisk den dag, hvor systemet faktisk har ret – for eksempel hvis du overser et vigtigt skilt, men har vænnet dig til at tænke “det er nok bare bilen, der fejler igen”. Omvendt kan blind tillid også være farligt: Enkelte bilister stoler måske så meget på teknologien, at de ikke selv holder øje med farttavlerne længere. Hvis skiltegenkendelsen så ikke fanger et nyt 50 km/t skilt ved vejarbejde, risikerer du både fartbøder og farlige situationer. 

For dem med avanceret fartpilot (adaptiv fartpilot koblet med skiltegenkendelse) kan fejl få bilen til at opføre sig uventet. I nogle Mercedes-, Audi– eller BMW-modeller kan bilen automatisk sænke farten, når den mener fartgrænsen falder. Hvis bilen misfortolker skiltet, kan den begynde at bremse uden grund – fx pludselig slå ned fra 80 til 50 km/t på en landevej, fordi den “så” et skilt på en sidevej. Det kan overraske både dig og bilisten bagved. Så problemerne med skiltegenkendelse er ikke kun kosmetiske (forkerte tal på displayet); de kan direkte påvirke din kørsel og sikkerhed. Heldigvis er der måder at løse eller begrænse problemerne på, så du ikke skal køre rundt i konstant alarmberedskab. 

Gå til toppen af siden.

Vidste du..?

BoxNow vedligeholder og servicerer biler hjemme hos kunderne.

Så vi ved, hvad vi snakker om.

Løsninger på problemer med skiltegenkendelse

Hvad gør du, når bilens skiltegenkendelse fejler? Første skridt er at tage et kig på de lavthængende frugter.

Hvid Tesla parkeret i en indkørsel omgivet af grønne planter og blomster. Klar til service direkte hjemme hos dig.

Tjek kameraet: Er forruden ren der, hvor kameraet sidder? Selv en lille klat snavs, et insekt eller vejsalt om vinteren kan gøre kameraets “øjne” slørede. Rens forruden grundigt – gerne med vinduesrens – i kameraområdet. Husk også at fjerne is og sne om vinteren; moderne elbiler som Tesla og Ford har ofte et opvarmet område ved kameraet, men det skader ikke at hjælpe det lidt på vej. Hvis kameraet fysisk er dækket (af en GPS-holder, GoPro-kamera eller lignende du har monteret), så fjern forhindringen. 

Næste skridt er software og data. Sørg for, at din bils navigation og software er opdateret til nyeste version. For eksempel udgiver Tesla jævnligt softwareopdateringer, som forbedrer skiltegenkendelsen, og andre mærker som Volkswagen, Renault og Hyundai udsender kortopdateringer med de nyeste fartgrænser. Tjek bilens infotainmentsystem eller app for updates – nogle biler kan opdatere “over the air” via internet, mens andre kræver et USB-stick eller et værkstedsbesøg for at få de nyeste kort ind. Opdaterede data kan løse en del problemer, fx hvis fartgrænsen lokalt er ændret fra 70 til 60 km/t. (Her vil en gammel kortdatabase nemlig blive ved med at vise 70, som FDM’s eksempel viste). 

Hvis skiltegenkendelsen stadig opfører sig mærkeligt, kan en nulstilling eller kalibrering være nødvendig. Prøv først en simpel genstart af systemet: Sluk bilen helt, vent et minut og tænd igen. Nogle bilmodeller giver mulighed for at nulstille kamerabaserede assistentsystemer via menuen – se i manualen om “Reset” af førerassistentindstillinger. Har du for nylig fået skiftet forrude på din Audi e-tron eller BMW iX, så er det sandsynligt, at kameraet skal kalibreres professionelt. Kalibrering indebærer, at man med specialudstyr justerer kameraets sigte, så det igen aflæser korrekt. Det er ikke lige noget, man selv kan gøre hjemme i garagen uden det rette udstyr. 

Endelig: Overvej om systemets indstillinger kan tilpasses. Måske kan du skrue ned for alarmniveauet. I mange biler kan man vælge kun visuel advarsel i stedet for lyd, eller sætte en tolerance (fx at den først advarer ved 5 km/t over grænsen). EU’s regler kræver godt nok, at systemet giver en advarsel, men der er ofte spillerum for føreren til at justere det. Hvis alt andet glipper, kan du i sidste ende slå systemet fra midlertidigt – men det er en nødløsning. Vi anbefaler hellere at få løst problemet, så du kan beholde sikkerhedsfunktionen. Det kommer vi ind på nu. 

Gå til toppen af siden.

Gør det selv eller værksted?

Kan du selv fikse problemerne med skiltegenkendelsen, eller skal bilen på værksted? Det kommer an på problemet.

BoxNow mekaniker foretager fejlsøgning med diagnoseværktøj og bærbar computer i førersædet af servicebil

Meget kan du gøre selv: Rengøring af kameraområdet og opdatering af software er typiske gør-det-selv løsninger. Det koster ikke andet end lidt tid. Hvis du er lidt ferm, kan du også kontrollere, om bilens forrude-kamera sidder ordentligt – nogle kameraer har et gennemsigtigt område af ruden; tjek at det ikke er tildækket af noget. Simpel fejlfinding kan også indebære en tur et sted hen, hvor du ved der står nogle tydelige skilte, og se om bilen fanger dem. Prøv evt. på forskellige tidspunkter af dagen for at udelukke, at det var skarpt modlys eller mørke, der drillede. 

Men hvis problemet stikker dybere, er værkstedet næste skridt. Fejlkoder og kalibrering kræver professionelt udstyr. Et autoriseret værksted eller en erfaren mekaniker kan koble en tester på din Mercedes EQS eller VW ID.3 og se, om der ligger fejlkoder for kameraet eller assistentsystemet. De kan også opdatere bilens styreenheder, hvis der findes kendte software-fejl med skiltegenkendelsen. Og som nævnt: Har du haft skiftet forrude eller fået et kamera justeret, skal der kalibreres med millimeters præcision – det får du lavet på et værksted med kalibreringsudstyr eller via en mobil mekaniker med speciale i ADAS-systemer. 

Gå til toppen af siden.

Hvordan kan BoxNow hjælpe dig med problemer med skiltegenkendelse?

BoxNow tilbyder en nem måde at få løst problemerne med skiltegenkendelse – uden at du skal bruge din dyrebare tid på at køre på værksted og vente.

Mekaniker tester bilens batteri med en professionel batteritester i motorrummet.

Vi er et mobilværksted, der kommer til dig, når det passer dig, hvad enten din elbil holder hjemme i indkørslen i Aarhus eller på din arbejdsplads i København. Vores erfarne mekanikere kører rundt i veludstyrede servicevogne og har specialiseret sig i elbiler og moderne bilteknologi. Det betyder, at vi har indsigt i systemer som skiltegenkendelse på tværs af mærker – fra Tesla og Xpeng til Audi og Volvo. 

Når du booker et servicebesøg hos BoxNow, kan vi først lave en fejldiagnose af din bils kamera og assistentsystemer. Vi aflæser bilens computer for eventuelle fejl og tjekker, om der findes softwareopdateringer, der bør installeres. Ofte kan vi klare opdateringerne på stedet. Hvis kameraet trænger til en kalibrering, har vi udstyret og ekspertisen til at udføre det hos dig. Alt dette sker, mens du måske sidder indenfor med en kop kaffe – du slipper for ventetid i et værkstedskø. Bekvemmelighed er nøgleordet: Du bestiller en tid online, og vi kommer ud til dig, når det passer ind i din kalender. Som moderne, travl bilist kan du dermed få løst tekniske problemer som skiltegenkendelse uden at afbryde din dag. BoxNow har allerede hjulpet mange elbil-ejere med at holde deres biler opdaterede og sikre, og vi står også klar til at hjælpe dig, hvis skiltene driller din bil. 

Måske er du også interesseret i...

Ofte stillede spørgsmål

  • Skiltegenkendelse er en teknologi, hvor et kamera i bilen registrerer trafikskilte (primært hastighedsgrænser, men ofte også fx “ingen overhaling”-skilte) og viser dem for føreren. Kameraet sidder som regel i forruden ved bakspejlet og “læser” skiltene, når du passerer dem. Softwaren genkender skiltets symbol eller tal og viser det på dit instrumentbræt eller infotainmentskærm. Formålet er at hjælpe dig med at holde de gældende trafikregler og undgå at overskride fartgrænsen. I mange biler får du også en advarsel, hvis du kører hurtigere end det læste skilt tillader.
  • Kort fortalt fordi danske hastighedstavler adskiller sig fra mange andre lande. Vi skilter ikke gentagne gange med samme fartgrænse på strækninger – det forventes, at du kender standardgrænserne (50, 80, 130 km/t). Så hvis din bil ikke ser nye skilte, holder den måske fast i det sidste den så (fx 40 km/t fra en zone). Desuden bruger vi byzonetavler (byskilte) til at indikere 50 km/t ved bygrænser, og de indeholder ikke et tal. Ingen kamera-baserede systemer kan aflæse de skilte alene. Ældre systemer uden GPS opdager derfor ikke bygrænser. Oveni kommer skilte som “ophør af 110” på motorveje, der kræver kortdata for at fortolke korrekt. Samlet betyder det, at selv intelligente systemer nogle gange bliver forvirrede på danske veje.
  • Det sker som regel, fordi bilen enten misforstår et skilt eller har forkerte data. Kameraet kan have læst et skilt, der ikke gælder for din vognbane – for eksempel et 60 km/t skilt på en parallel vej – og derfor viser bilen nu 60, selvom du egentlig må køre 80. Eller også har systemet ikke opfanget, at fartgrænsen er ændret længere fremme. Mange biler henter hastighedsinformation fra navigationskortet; hvis kortet er outdated, tror bilen måske, at motorvejen stadig er 110 km/t, selvom den er sat ned til 90. FDM gav et konkret eksempel: På en vej der var ændret fra 70 til 60 km/t oplevede de, at bilen ved hver sidevej skiftede mening – den brugte gamle data (70 km/t) indtil kameraet 100 meter efter så et 60-skilt, hvilket udløste en advarsel. Så kort sagt: Forkerte visninger skyldes enten at kameraet ser det forkerte, eller at bilens “viden” om vejen ikke er korrekt.
  • Ja, du kan afprøve flere ting selv. Start med det enkle: Rengør forruden grundigt ved kameraet, og sørg for intet blokerer udsynet (ingen solskærme, GoPros eller snavset is). Tag en prøvetur og se om det hjalp. Sørg også for, at bilens software og navigationskort er opdaterede – tjek i menuen eller via fabrikantens app/website. Ofte kan en opdatering af navigationsdata rette forkerte fartgrænser. Du kan desuden prøve at genstarte bilen eller deaktivere/aktivere skiltegenkendelsesfunktionen gennem indstillinger, hvis muligt. Hvis problemet begyndte efter et rudeskift eller en større reparation, kan det dog kræve kalibrering med specialudstyr. Men i mange tilfælde kan rens og opdatering klare ærterne.
  • Hvis de simple løsninger ikke virker, er det en god idé at kontakte et værksted – eller få en mobil mekaniker ud. Elektronik og sensorer kan være tricky, og professionelle har diagnostisk udstyr til at finde fejlen. På værkstedet (eller ved et besøg af BoxNow) kan de fx scanne bilen for fejlkoder, opdatere styreenheder eller kalibrere kameraet præcist. Fordelen ved en fagperson er, at de kender typiske fejl på netop din bilmodel; måske ligger der en service-bulletin fra BMW om en softwarepatch, eller en kendt kalibreringsprocedure for Mercedes. Så hvis du har prøvet det basale uden held, sparer det tid og frustration at få eksperter på sagen. Husk at BoxNow gerne kommer ud til dig, så du slipper for turen til værkstedet.
  • I de fleste biler kan du i et eller andet omfang slå funktionen fra eller nedtone den. Ofte kan du deaktivere de aktive advarsler – fx vælge at den ikke skal bippe, men måske stadig vise skiltet passivt. I nogle biler (afhængigt af mærke og årgang) kan du helt slå skiltegenkendelsesvisningen fra, så den slet ikke dukker op i displayet. Tjek manualen under førerassistentsystemer; typisk findes indstillingen i menuen for sikkerheds- eller assistentsystemer. Dog skal det siges, at hvis din bil er af nyere dato (efter 2022) med intelligent hastighedsassistent (ISA), så er systemet som udgangspunkt altid aktiv ved start på grund af lovkrav. Du har dog lov til at deaktivere eller ignorere advarslerne under kørslen. Vi anbefaler dog at løse problemet frem for at køre permanent uden funktionen – den er der for din sikkerhed.
  • Nogle biler kan faktisk automatisk sænke farten, hvis skiltegenkendelsen registrerer at du kører hurtigere end tilladt – men kun hvis bilen er udstyret med den funktion, og den er slået til. I de allernyeste modeller kan føreren aktivere en hastighedstilpasning, hvor bilen kobler skiltegenkendelsen sammen med fartpilot og bremser. For eksempel vil en Volkswagen ID.5 eller Mercedes EQE kunne bremse ned, når du nærmer dig en byzone, så du rammer 50 km/t ved byskiltet. Dette kræver selvfølgelig, at systemet har “set” byzonen (oftest via GPS-kortet). Hvis skiltegenkendelsen fejler, vil bilen ikke automatisk bremse – endnu en grund til at sikre, at systemet fungerer optimalt. Men ja, har du adaptiv fartpilot med trafikskilte-assistent og den nyeste teknologi, kan bilen i visse tilfælde hjælpe dig ved selv at lægge an til at overholde fartgrænsen.
  • Det kommer an på, hvad problemet skyldes. Hvis selve kameraet eller systemet er defekt (hardwarefejl eller en klar produktionsfejl), så vil garantien som regel dække reparation eller udskiftning. Men ofte er problemet, at systemet ikke lever op til forventningerne snarere end at det er gået i stykker. Som FDM påpeger i en sag om en Audi-ejer: Skiltegenkendelsen fungerede teknisk set, men bare “ikke så godt” – og så anses det ikke som en mangel, der udløser garanti. Med andre ord, hvis bilen blot har generelle svagheder i skiltegenkendelsen (som mange har), kan det være svært at få det anerkendt som en garantisag. Er systemet derimod markant ringere end lovet af forhandleren, eller fejler det helt (f.eks. hvis kameraet slet ikke virker), så kan du muligvis gøre krav gældende. Det vil typisk kræve en vurdering gennem forhandler eller importør. I praksis må man ofte leve med visse unøjagtigheder som “vilkår” ved produktet. Hvis du er i tvivl, så kontakt forhandleren eller FDM’s rådgivning for at høre om dine rettigheder.