Rustdannelse på elbilens bremser – symptomer, årsager, løsninger

Er dine elbil-bremser begyndt at hyle, selvom bilen er næsten ny? Det sker for mange. Sidste år var over halvdelen af alle nye biler, der blev solgt i Danmark, elektriske – og et gennemgående problem på tværs af mærker er rust på bremserne. Hvad end du kører i en Tesla Model 3, VW ID.4, Hyundai Kona Electric eller Kia e-Niro, kan du opleve rustdannelse på bremseskiverne. Det skyldes elbilens smarte regenerative bremsning, som sparer på de mekaniske bremser, men lader fugt og salt angribe dem. Heldigvis findes der løsninger, så du kan holde dine bremser rene og effektive – uden bøvl. 

KORT SAGT

  • Problemet: Elbiler bruger primært elmotoren til at bremse (regenerativ bremsning), så de mekaniske skivebremser aktiveres sjældnere. I fugtigt klima som det danske betyder det, at rust lettere sætter sig på bremseskiverne. 
  • Symptomer: Hylende eller skurrende bremser ved kørsel er typisk første tegn. Du kan ofte se en orangebrun overfladerust på skiverne efter at bilen har stået stille. I nogle tilfælde mærker du også nedsat eller ujævn bremseeffekt. 
  • Konsekvenser: Rustne bremser forlænger bremselængden og kan give skæve opbremsninger (bilen trækker til siden). Det øger risikoen for ulykker og kan koste dyrt – ofte må skiver og klodser skiftes længe før tid. Mange nyere elbiler dumper ligefrem syn på grund af rustne bremseskiver. 
  • Løsningen: Brug bremserne jævnligt. Lav et par kraftige opbremsninger indimellem for at slibe rusten af. Deaktiver evt. regenerativ bremsning periodisk (hvis din bil tillader det), eller lad batteriet op til 100% af og til – så tvinges bilen til at bruge de almindelige bremser. Få også bremserne serviceret årligt, hvor mekanikeren adskiller og renser dem. 
  • Hvad gør du nu: Tjek dine bremseskiver for rust og lyt efter unormal lyd. Prøv selv at bremse rusten væk ved et par kontrollerede hårde opbremsninger. Hvis problemet fortsætter, så bestil et bremsetjek hos et værksted – gerne et der har erfaring med elbiler, så bremserne kan blive renset eller skiftet, inden det bliver værre. 

Vidste du...?

Cirka hver anden bil vi besøger, er en elbil

Symptomer på rustdannelse på elbilens bremser

Rust på bremserne kan afsløre sig ved flere symptomer. Det mest oplagte symptom er støj fra bremserne.

Bagenden af BoxNow servicebil med budskabet “Mekanikeren der kommer til dig” parkeret foran dansk parcelhus

Hvis du hører en høj skurrende eller hylende lyd, når du bremser, er det ofte fordi der er rust på bremseskiverne. Et tyndt lag overfladerust kan give en skurrende mislyd, som nogle beskriver som en skrap hvin eller metal-gnidning. Ofte forsvinder lyden igen efter et par kraftige opbremsninger, når rustlaget slides af – men vender den tilbage kort efter, er det et tegn på vedvarende rustproblemer. 

Et andet tydeligt tegn er synlig rust. Bremseskiverne skal normalt fremstå blanke i overfladen af rent stål. Ser du et mat brunt/orange skær på skivernes overflade eller kant, tyder det på rustdannelse. Især efter fugtigt vejr eller bilvask kan du se et rustlag hurtigt danne sig, hvis bilen står ubrugt. Korrosionen viser sig som et ujævnt, ru lag på skivens overflade. Lader du en finger glide hen over en kold bremseskive (når bilen har stået stille), kan du nogle gange mærke en ru overflade frem for den glatte metalfornemmelse – det er rustlaget du mærker. 

Du kan også opleve ændret bremsefornemmelse. Hvis rusten får lov at udvikle sig, kan bremseeffekten blive ujævn. Bilen kan begynde at trække til den ene side ved opbremsning, fordi en rustangrebet skive ikke griber lige så effektivt som den modsatte side. Du kan mærke små vibrationer i rattet eller bilen ved bremsning, hvis der er ujævnheder på skiverne fra rust. I svære tilfælde vil bilen føles som om den bremser dårligt eller langsomt – du skal trykke hårdere på pedalen for samme effekt. Det kan være fordi bremseklodserne ikke får ordentligt fat på en rustdækket skive, eller i værste fald fordi bremseklodserne sidder fast i caliperen pga. rust og snavs (såkaldt “hængende bremser”). 

Endelig er tilsyn og kontrol en indikator: Hvis din bil ved serviceeftersyn eller syn (periodisk bilsyn) får bemærkningen “rustne bremseskiver”, skal alarmklokkerne ringe. Faktisk er rustne bremser en af de hyppigste årsager til at elbiler dumper syn i Danmark. Synsfolkene kigger på bremseskivernes tilstand, og er der for meget rust (f.eks. gennemrust eller ujævn bremseflade), bliver bilen kasseret indtil bremserne er fikset. Så hvis mekanikeren eller synsmanden påpeger rust på bremserne, er det et klart symptom på problemet – og noget, du bør tage action på med det samme. 

Gå til toppen af siden.

Årsager til rustdannelse på elbilens bremser

Den primære årsag til rust på elbilers bremser er manglende brug af de mekaniske bremser.

Topnøgler og forlængere organiseret i skuffe på mekanikerens mobile værksted

Elbiler er udstyret med regenerativ bremsning, hvor elmotoren fungerer som generator og bremser bilen ved at omdanne bevægelsesenergi til strøm. Det betyder, at hver gang du slipper speederen, sænker bilen farten uden at bruge bremseskiverne særligt meget – elmotoren klarer det meste af opbremsningen. Det er smart for energiforbruget og reducerer slid på bremseklodserne, men har den ulempe, at skivebremserne ikke får “motion” nok i hverdagen. Når blanke metal-skiver ikke bliver brugt jævnligt, vil fugt og snavs få lov at sætte sig, og der opstår hurtigt rust på overfladen. Som teknisk chef John Gantzhorn fra Applus Bilsyn forklarer om elbiler: “Ejerne bruger mest motorbremsen og glemmer at træde hårdt på bremsepedalen indimellem, hvilket giver rust og slidspor på skiverne”. Med andre ord: den skånsomme kørestil i elbiler – som ellers er en fordel – gør at bremserne “gror til”. 

Fugt og salt er den anden store årsag. I Danmark har vi et klima med høj luftfugtighed og regn, og om vinteren drysser vejene i salt. Kombinationen af fugt, salt og ilt er den perfekte opskrift på rust. På en elbil, hvor bremserne måske kun bruges minimalt under kørslen, får fugten ekstra meget tid til at sætte sig på bremseskiver og -klodser. Om vinteren ser man ofte, at vejsalt og kondens angriber de ubrugte bremsedele, så der opstår rust i løbet af ingen tid. Traditionelle benzin- og dieselbiler kan også få rustne bremseskiver, især bagpå, hvis de køres meget forsigtigt. Men problemet er endnu større for elbiler, fordi bremserne dér bruges endnu mindre. Det danske vejrlig med kolde, våde vintre giver derfor elbilejere en ekstra udfordring med bremserne. 

Desuden kan lange serviceintervaller og manglende vedligehold forværre problemet. Flere bilproducenter har udvidet serviceintervallet på elbiler, fordi motor og drivlinje kræver mindre vedligehold. Men bremserne får dermed heller ikke det hyppige eftersyn, de har brug for. Efter mange måneders kørsel uden check kan rust og snavs have sat sig godt fast. Det overrasker mange nybagte elbilister, der tidligere har kørt fossilbil, at bremserne kan blive så medtagede af rust – netop fordi man sjældent tænker på dem før næste service. Det er værd at bemærke, at nogle producenter har forsøgt at imødegå rustproblemet teknisk: Volkswagen ID.3 og ID.4 har f.eks. tromlebremser på baghjulene i stedet for skivebremser, netop fordi tromler er mere lukkede og mindre udsat for rust ved sparsom brug. De fleste elbiler bruger dog stadig skivebremser hele vejen rundt for at sikre maksimal bremsekraft, så ingen elbil mærke går fri, uanset om det er Tesla, Renault, BYD, Hyundai, Kia eller Xpeng – alle kan opleve rustdannelse, hvis ikke bremserne aktiveres jævnligt. 

Gå til toppen af siden.

Konsekvenser af rustdannelse på elbilens bremser

At lade rusten indtage bremserne er langt fra ufarligt.

En mekaniker reparerer en bil med åben motorhjelm foran en sort varevogn. Tekst på varevognen: "BoxNow Mekaniker i din indkørsel, boxnow.dk." Haven og husets væg ses i baggrunden.

For det første går det ud over sikkerheden. Rust på bremseskiverne kan betyde, at bremsebelægningen (klodserne) ikke har ordentligt greb i skiverne. Resultatet er en forringet bremseevne – bilen får længere bremselængde og reagerer langsommere, når du hamrer bremsen i bund. I en nødsituation kan selv få ekstra meter betyde forskellen mellem en tæt på-oplevelse og et uheld. FDM advarer, at hvis skivebremser sjældent bliver brugt og ruster til, risikerer man at skulle skifte dem på grund af rust fremfor slitage. Med andre ord kan rust æde dine bremser op hurtigere end almindeligt slid ville have gjort. 

For det andet rammer det din økonomi. Bremseskiver og -klodser, der ellers kunne have holdt i mange år, må skiftes langt tidligere end forventet, hvis de ruster til. Nogle Tesla-ejere har eksempelvis oplevet at skulle udskifte både skiver og klodser allerede før 80.000 km, selvom de ikke kører hårdt – simpelthen fordi rusten gjorde bremserne ubrugelige. Et komplet bremseskift på fire hjul kan nemt koste 4.000–8.000 kr. på et værksted, afhængigt af bilmodel. Og da rust normalt betragtes som almindelig slitage eller miljøskade, dækker fabriksgarantien det som regel ikke. Det vil sige, regningen havner hos dig som ejer. 

Rustne bremser kan også føre til følgeskader. Hvis en bremsekaliber eller -klods sætter sig fast på grund af rust, kan bremsen finde på at hænge, så den bremser konstant en smule på det hjul. Det kan overophede bremsen (du kan måske lugte en brændt lugt efter kørsel) og slide dækket skævt, eller i værste fald skade hjulophænget. Samtidig vil din elbil bruge mere energi (forbrug kWh/100 km stiger), fordi et hjul bremser imod hele tiden. Så en rustskadet bremse kan påvirke alt fra dækslid til rækkevidde negativt. 

En anden konsekvens er problemer ved bilsyn og eftersyn. Som nævnt er rustne bremseskiver en hyppig dumpningsårsag for især 3-4 år gamle elbiler. Ifølge synsreglerne må bremseskiver ikke have gennemgribende rust, der påvirker bremseevnen – gør de det, skal de udskiftes før bilen kan godkendes. Det betyder ekstra besvær med omsyn og værkstedsbesøg. Statistikker fra 2024 viser fx, at næsten hver fjerde Tesla Model 3 (årg. 2020) dumpede til syn i 2024, bl.a. på grund af bremser. Tendensen går igen for flere elbiler, hvor bremsesvigt pga. rust er “en fejl, vi ofte ser på nyere elbiler” ifølge Applus+ Bilsyn. Ud over lovkravene er der jo også trygheden ved kørsel: Man har ikke ro i maven, hvis bremserne hyler og ikke bider som de skal. 

Gå til toppen af siden.

Vidste du..?

BoxNow vedligeholder og servicerer biler hjemme hos kunderne.

Så vi ved, hvad vi snakker om.

Løsninger på rustdannelse på elbilens bremser

Heldigvis kan du gøre en del for at forebygge og afhjælpe rustne bremser på din elbil.

Hvid Tesla parkeret i en indkørsel omgivet af grønne planter og blomster. Klar til service direkte hjemme hos dig.

Her er nogle af de mest effektive løsninger: 

  • Brug bremserne aktivt: Den enkleste kur mod rust er at bremse hårdt igennem en gang imellem. Find en strækning uden trafik (fx en øde vej eller en motorvejsfrakørsel), og foretag et par kraftige opbremsninger fra ~80 km/t ned til næsten stilstand. Dette slider rustlaget af skiverne, idet bremseklodserne “sandsliber” skivens overflade. Du behøver ikke køre vildt eller uforsvarligt – to-tre kontrollerede hårde opbremsninger med jævne mellemrum er nok. Husk blot at tjekke spejlet først, så du bremser sikkert uden fare for bagfrakommende. Gør det gerne til en vane at motionere bremserne på den måde fx en gang om ugen eller hver anden uge. Det forhindrer, at overfladerusten når at bide sig fast. 
  • Deaktiver regenerativ bremsning midlertidigt: Nogle elbiler giver mulighed for at skrue ned for eller slå regen fra, fx via et “B” eller “Eco” drive mode eller i bilens menu. Hvis din bil tillader det, så kør i ny og næ med lav regenerering, så du tvinger bilen til at bruge de almindelige bremser mere. Fx kunne man hver 14. dag slå regenerering fra på en kort køretur og bevidst bruge bremsen ofte – det råder eksperter til for at holde bremserne i form. Vær dog opmærksom på kørestilen når regen er lav: du skal selv bremse tidligere end du er vant til, da motorbremsen ikke hjælper så meget. Alternativt kan du prøve at sætte gearvælgeren i Neutral et øjeblik på en lige strækning (hvis det er sikkert) og bremse, da Neutral ofte kobler regen fra. Idéen er under alle omstændigheder at få lagt noget friktion i bremserne regelmæssigt. 
  • Lad batteriet helt op indimellem: Et lidt overraskende trick er at lade elbilen til 100%, før du kører en tur. Når batteriet er fuldt opladet, har systemet nemlig ikke plads til at lagre bremse-energi, og derfor bliver regenerativ bremsning midlertidigt begrænset. Det betyder, at de første par kilometer efter en 100% opladning vil bilen automatisk bruge de mekaniske bremser mere (du kan ofte mærke at bilen “glider” mere og ikke motorbremser så kraftigt i starten). Udnyt den effekt til at få renset skiverne ved normal bremsning hen mod lyskryds eller ved et par ekstra opbremsninger. Bemærk, at man normalt ikke behøver lade til 100% dagligt for batteriets skyld – men som en vedligeholdelsesrutine for bremserne kan det være nyttigt en gang imellem, fx før en køretur hvor du ved du får brugt bremserne. 
  • Undersøg om din bil har et bremserense-program: Enkelte nyere elbiler har smarte indbyggede funktioner, der automatisk vedligeholder bremserne. For eksempel findes der modeller, hvor bilen selv pudser skiverne af med klodserne ved opstart, hvis dens sensorer (f.eks. regnsensoren) vurderer, at det er nødvendigt. Andre biler har en skjult service-menu, som guider dig igennem en bremserens-procedure (fx ti hårde opbremsninger med bestemte intervaller). Tesla er kendt for at benytte sine elektroniske systemer til at aktivere bremserne automatisk engang imellem – ifølge nogle Tesla-ejere sørger bilen selv for at “pudse” skiverne, så de ikke ruster, uden at man opdager det. Tjek instruktionsbogen eller spørg forhandleren, om din bil har sådan en funktion. Det kan spare dig for arbejde. Men selv hvis den har, kan det være klogt stadig at give bremserne en manuel omgang aktiv brug nu og da. 
  • Få foretaget regelmæssig bremse-service: Inkludér bremserne, når du tænker vedligeholdelse. Mange værksteder tilbyder en decideret bremserens og smøring af bremserne som tillæg til almindelig service, og for elbiler er dette ekstra vigtigt. FDM anbefaler, at alle elbilejere får serviceret bremserne mindst én gang årligt. Ved sådan et service skiller mekanikeren bremsekalibrene ad, renser bremseklodsernes anliggeflader, smører bevægelige dele og fjerner rust fra skivernes kanter. Det forebygger, at klodserne sætter sig fast, og forlænger levetiden på dine bremser markant. Husk, at bremsevedligehold ikke altid indgår automatisk i et normalt serviceeftersyn – så bed specifikt om det. En årlig bremsekontrol med rens er en lille investering i forhold til prisen på nye skiver og klodser, og den kan spare dig for både penge og bekymring på sigt. 
  • Hold bremserne rene for skidt og salt: En praktisk ting du selv kan gøre i det daglige, er at spule hjul og bremser ved bilvask, især om vinteren. Når du vasker bilen, så giv fælgene en grundig omgang og skyl også ind mod bremseskiverne med vand for at få salt og bremsestøv væk. Det forhindrer ikke rust i at opstå, hvis bremserne aldrig bruges – men det fjerner nogle af de aggressive stoffer, der fremskynder rustangreb. Især efter en tur på saltede veje kan det betale sig at skylle under vognen og hjulene. Det samme gælder, hvis bilen har stået stille længe: vask bremseskiverne af for at fjerne det værste støv og rust, før du kører og bremser (så slider du ikke unødigt rusten ind i klodserne). Kombinér det altid med at få bremset efterfølgende, så skiverne tørres af friktionsvarmen. 

Med de tiltag kan du i høj grad holde rusten stangen. Det vigtige er at gøre det til en vane: tænk over at få brugt bremserne, selv om elbilen ikke selv “beder om det”. Lidt forebyggelse lønner sig – du får mere sikre bremser, færre irriterende lyde og potentielt lavere værkstedsregninger. 

Gå til toppen af siden.

Gør det selv eller værksted?

Når først rusten er synlig eller hørbar, spørger mange elbil-ejere sig selv: Kan jeg fikse det her selv, eller skal bilen på værksted? Svaret afhænger af omfanget – og din egen erfaring med mekanik.

BoxNow mekaniker foretager fejlsøgning med diagnoseværktøj og bærbar computer i førersædet af servicebil

Du kan godt gøre en del selv for at afhjælpe let rust. Som beskrevet ovenfor er “aktiv kørestil” den bedste gør-det-selv kur: Find en sikker strækning og brake rusten væk ved kraftige opbremsninger. Ofte vil det fjerne overfladerusten og løse problemet med hylende bremser med det samme. Det koster ikke andet end lidt energi og modet til at træde bremsen i bund. Også småting som rengøring kan du klare: Har du f.eks. fået skidt og salt op i bremserne, kan du prøve at spule med haveslangen bag fælgene. Hvis du er lidt handy, kan du også afmontere hjulene og kigge på bremseskiver og klodser selv. Overfladisk rust kan ofte ses og mærkes. Du kan forsøge forsigtigt at skrabe det løse rust af kanten på skiven med en skruetrækker eller børste. Men vær varsom med at rode for meget ved bremsefladen – og aldrig gå i gang med vinkelsliber eller lignende; det skal en fagperson gøre. Et andet gør-det-selv tip er at skifte mellem frem og bak og bremse, hvis bremserne har sat sig efter at have stået stille (dette kan løsne en fastgroet klods). Så ja, en del kan du selv forsøge, hvis du føler dig tryg ved det. 

Men vær også ærlig: Bremserne er bilens vigtigste sikkerhedssystem, så føler du dig det mindste usikker, bør du overlade det til professionelle. Større indgreb som at adskille bremsekalibre, smøre glidebolte, rense og smøre stempler osv. kræver både det rigtige værktøj, viden og ofte diagnostikudstyr. Mange moderne elbiler har f.eks. elektronisk parkeringsbremse, der skal sættes i servicemode via computer før man kan skifte klodser – forsøger man uden, kan man ødelægge mekanismen. Desuden skal man vide, hvilke smøremidler der må bruges (forkert smørefedt kan skade gummipakningerne) og hvordan man spænder boltene korrekt bagefter. Alt dette har en mekaniker styr på. Så hvis rusten ikke forsvinder ved de par første hårde opbremsninger, eller hvis du kan se dybere rust/skader på skiven, så bestil tid hos et værksted. Forklar gerne, at bremserne muligvis trænger til rens pga. rust – så ved værkstedet, at de skal afsætte tid til at skille og rense bremserne grundigt. 

Hvad med prisen? En bremserens-service hos et værksted er typisk ikke voldsomt dyr – måske koster det 500-1000 kr afhængigt af bilen – og det kan forlænge levetiden på bremserne betragteligt. Skal skiverne slibes eller drejes af på en drejebænk, kan det gøres for en relativt lav pris sammenlignet med helt nye skiver. Men hvis rusten har lavet dybe riller eller gravrust, vil værkstedet sandsynligvis anbefale at udskifte skiverne. Det lyder måske drastisk for en næsten ny bil, men hellere få nye skiver på end at køre rundt med dårlige bremser. 

Afvej altså din egen komfortzone: Er det kun lidt overfladerust og piveri, kan du prøve selv først. Men ved vedvarende problemer – eller hvis du bare ikke har tid eller lyst til selv at rode med bilen – så tøv ikke med at kontakte en mekaniker. (Og bare rolig: Har du hverken tid eller mulighed for at køre bilen på værksted, findes der smarte alternativer. En mobil mekaniker fra f.eks. BoxNow kan endda komme hjem til dig – men det vender vi tilbage til om et øjeblik!). 

Gå til toppen af siden.

Hvordan kan BoxNow hjælpe dig med rustdannelse på elbilens bremser?

Hos BoxNow ved vi om nogen, hvor frustrerende rustne elbil-bremser kan være – og hvor vigtigt det er at få dem fikset hurtigt og rigtigt.

Mekaniker tester bilens batteri med en professionel batteritester i motorrummet.

Vi er et dansk mobilværksted, der kommer hjem til dig eller til din arbejdsplads og servicerer din bil på stedet. Det betyder, at hvis du døjer med rust på bremseskiverne, kan vores uddannede mekanikere rykke ud med fuldt udstyr og ordne bremserne mens du slapper af derhjemme. 

Vores tilgang til rust på elbilens bremser er grundig og kvalitetsfokuseret. Først laver vi en grundig inspektion af bremserne: måler rustlaget, tjekker om calipere og klodser bevæger sig frit, og vurderer hvorvidt skiverne kan reddes ved rens eller skal skiftes. Ofte kan vi nøjes med en bremserens – vi adskiller bremserne, renser skiverne for rustbelægning, filer og smører bremseklodsernes kanter og smører alle bevægelige dele med korrosionsbeskyttende fedt. Det får bremserne tilbage i topform og forhindrer yderligere rustangreb. Hvis skiverne eller klodserne er for medtaget, skifter vi dem på stedet. Vores mobile enheder har alt nødvendigt værktøj (specialværktøj til elbiler inkluderet) og vi bruger reservedele af original kvalitet eller bedre. 

Frem for alt slipper du for alt besværet. Du behøver ikke engang løfte en finger – ingen køretur til værkstedet, ingen ventetid i en kedelig ventezone, ingen logistikkabale med at få bilen hentet. Vi klarer det hele i din indkørsel eller garage, typisk på under et par timer. Og skulle der mod forventning være en større opgave, der kræver løftebænk eller specialmaskiner, så sørger vi for at hente din bil til vores værksted og levere den tilbage efter endt reparation. Hos BoxNow er bekvemmelighed nøgleordet: Du kan passe dit arbejde eller din fritid, mens vi fikser bilen. 

Vi har stor erfaring med elbiler – BoxNow er faktisk autoriseret servicepartner for Xpeng i Danmark, hvilket betyder at vi følger fabrikkernes anvisninger nøje og kender elbilsteknik ud og ind. Dine bremser bliver altså behandlet af folk, der ved præcis hvad de har med at gøre. Og ja, din garanti bevares, for vi dokumenterer alt arbejde digitalt og bruger korrekte dele i henhold til fabrikkens standarder. Kort sagt: Vi hjælper dig af med rustdannelse på bremserne nemt, sikkert og effektivt, så du kan komme ud at køre igen uden bekymringer – med bremser, du kan stole på. 

(Tip: Du kan nemt booke en bremsekontrol eller -service hos BoxNow online. Så kommer vi til dig – lige meget om du bor i København, Aarhus eller hvor som helst i landet. Det er den moderne måde at holde bilen i topform på!) 

Måske er du også interesseret i...

Ofte stillede spørgsmål

  • Elbilens regenerative bremsning gør, at de almindelige skivebremser bruges meget mindre end på en fossilbil. Bremseskiverne får derfor ikke “selv-pudset” rusten af gennem daglig brug, så fugt og salt kan lettere danne rust. Med andre ord: Fordi elmotoren overtager størstedelen af opbremsningen, bliver de mekaniske bremser underbrugt og kan ruste til.
  • Typiske tegn er mislyde og synlig rust. Hvis bremserne hyler, piber eller skurrer, når du bremser, kan det skyldes rust på skiverne. Du kan også kigge gennem fælgene: Ser skiverne matte eller brunlige ud (i stedet for blank metal), er det rust. Andre tegn er ujævn bremsning (bilen trækker til siden eller bremser “hugger”) samt generelt dårligere bremseeffekt. Hvis bilen dumper til syn for bremsernes skyld, er det som regel også rust eller korrosion, der er problemet.
  • Det kan det blive. Lidt overfladerust, der bliver slidt af ved første opbremsning, er ikke kritisk. Men hvis rusten får lov at blive siddende, kan den reducere bremsernes effektivitet markant. Bilen får forlænget bremselængde og måske ujævn bremsekraft. Det øger risikoen for uheld i en nødsituation. Desuden kan rustne bremser over tid gøre, at bremseklodserne sætter sig fast, hvilket både slider dækkene skævt og kan få bilen til at bremse konstant på et hjul – også potentielt farligt. Så man skal tage det alvorligt og få udbedret rusten.
  • Ved at bruge bremserne aktivt jævnligt. Lav et par hårde opbremsninger ugentligt for at rense skiverne. Slå eventuelt regenerativ bremsning fra en gang imellem, så bilen tvinges til at bruge de mekaniske bremser. Du kan også lade batteriet helt op til 100% indimellem – så vil bilen af sig selv bruge skivebremserne mere de første kilometer. Kort sagt, giv bremserne motion. Og så hjælper det at få dem serviceret/renset cirka en gang om året, så de aldrig når at ruste voldsomt til.
  • Ja, til en vis grad. Overfladerust kan du ofte fjerne selv ved at køre og bremse hårdt nogle gange – det sliber rusten af. Du kan også pille hjulene af og tjekke skiver og klodser visuelt, måske børste løstsiddende rust af skivernes kant. Men du skal ikke selv forsøge større indgreb, medmindre du har forstand på bremser. At adskille kalibre, skifte klodser eller dreje skiver kræver ekspertise. Er du det mindste i tvivl, så få en mekaniker til det. Det handler om din sikkerhed.
  • Ja – i hvert fald skal du være mere opmærksom på dem. Fordi elbil-bremser ikke automatisk bliver slebet til gennem daglig brug, har de godt af forebyggende service. Mange værksteder anbefaler en årlig bremserens for elbiler, hvor man skiller bremserne ad og fjerner rust. Det er oftere end på en fossilbil, hvor bremserne typisk slides jævnt og måske først renses, når klodser skal skiftes. Så ja, tjek/servicér gerne elbilens bremser hvert år – det betaler sig.
  • Det afhænger af om de kan reddes, eller skal skiftes. En simpel bremserens på et værksted (hvor man adskiller, renser og smører) koster måske omkring 1000 kr – nogle gange mindre, afhængigt af tiden det tager. Hvis bremseskiver og klodser skal udskiftes, bliver det dyrere: For en almindelig personbil ligger det ofte på et par tusinde kroner per aksel for både skiver og klodser. Dvs. skal alle fire hjul have nye skiver/klodser, kan det løbe op i måske 4.000–8.000 kr inkl. arbejdsløn. Det varierer efter bilmærke og model. Men hellere betale for nye bremser end risikere sikkerheden – og rustne bremser skal udbedres, før bilen kan godkendes ved syn.
  • Normalt ikke. Rust på bremsedele betragtes som almindeligt slid eller ydre påvirkning, som fabrikkens garanti typisk ikke dækker. Garantien dækker fabrikationsfejl, men korrosion fra fx salt og brug falder udenfor. Dog kan der være undtagelser hvis rusten skyldes en klar fejl (fx forkert materiale), men generelt må man selv betale. Nogle har udvidede serviceaftaler eller forsikringer, der dækker bremser, men bilmærkernes standardgaranti plejer ikke at omfatte rustne skiver. Derfor er det ekstra vigtigt at forebygge rusten – det er dit eget ansvar som ejer.
  • Alle biler med traditionelle stål-bremseskiver kan få rust – men nogle elbiler er bedre rustet (!) mod problemet. For eksempel har VW ID.3 og ID.4 tromlebremser på baghjulene, hvilket gør dem mindre udsat for rust bagtil. Og Tesla har software, der automatisk aktiverer bremserne indimellem for at holde skiverne rene. Disse tiltag hjælper, men eliminerer ikke rust 100%. Selv en Tesla kan få rustne fortøj, hvis den kun kører med forsigtig regen-bremsning konstant. Den eneste rustfri løsning er keramiske bremseskiver, som man ser på superbiler – men det er ekstremt dyrt og ikke brugt på normale elbiler. Så kort fortalt: Næsten alle elbiler kan opleve rust på bremserne under de forkerte betingelser, om end nogle har design, der mindsker problemet en smule. Derfor bør du uanset mærke give dine bremser opmærksomhed.