GUIDE: Serviceeftersyn på bilen – typer, tjekliste, intervaller, værksteder
Har du også hørt, at elbiler stort set ikke behøver service?
Det lyder fristende for os med travle kalendere – ingen olieskift, ingen tændrør, ingen bøvl. Men helt så enkelt er det desværre ikke. Selvom du slipper for meget af det klassiske vedligehold fra benzinbiler, har din elbil stadig brug for regelmæssige eftersyn for at forblive sikker og undgå dyre overraskelser på sigt. I denne guide forklarer vi, hvad serviceeftersyn på elbiler indebærer, hvordan det adskiller sig fra service på traditionelle biler, hvilke typer eftersyn du kan få i Danmark, og hvordan du vælger det rigtige værksted. Vi starter med det grundlæggende og slutter med de nyeste tendenser inden for elbil-service – alt sammen i et sprog, du ikke behøver at være mekaniker for at forstå.
(Og bare rolig: Har du hverken tid eller lyst til at køre bilen på værksted, findes der smarte alternativer. BoxNow er fx et mobilværksted, der kommer hjem til dig – men det vender vi tilbage til.)
- Hvad er et serviceeftersyn på en elbil?
- Færre dele, men stadig vedligeholdelse
- Hvor ofte skal en elbil til service?
- Hvorfor skal elbiler overhovedet til service?
- Typer af serviceeftersyn til elbiler
- Lille vs. stort serviceeftersyn
- Serviceaftale (fast pris pr. måned)
- EV-specifikke eftersyn og tjek
- Periodisk syn er ikke service
- Autoriseret vs. frit værksted – hvad skal du vælge?
- Fabriksgaranti og frit værkstedsvalg
- Fordele og ulemper ved mærkeværksted (autoriseret)
- Fordele og ulemper ved frie værksteder (uafhængige)
- Nye tendenser i elbil-service
- Flere elbiler på vejene kræver nye kompetencer
- Højvoltbatteriet i fokus – test og sundhedstjek
- Service på dine præmisser – mobilservice og digitale løsninger
Hvad er et serviceeftersyn på en elbil?
Serviceeftersyn betyder kort sagt et sundhedstjek af din bil.

Ligesom en årlig kontrol hos tandlægen kan fange huller, kan et bilservice fange små problemer, før de bliver store og dyre. For elbiler indebærer et serviceeftersyn, at en mekaniker gennemgår bilens vigtige systemer, justerer, smører og udskifter sliddele efter behov, så bilen kører optimalt og sikkert. Men hvad tjekker man egentlig, når der nu ikke er nogen motorolie eller tandrem?
Færre dele, men stadig vedligeholdelse
Elbiler har markant færre bevægelige dele end benzin- og dieselbiler. Du slipper for ting som motorolie, oliefilter, tændrør, kobling og udstødningssystem. Det gør generelt service billigere – faktisk omkring 36% billigere at servicere end en tilsvarende benzinbil ifølge en FDM-analyse. Men “vedligeholdelsesfri” er elbilen ikke. I stedet skifter fokus til andre komponenter:
- Bremser og væsker: Elbilens bremser bruges mindre aktivt pga. regenerativ bremsning, men det betyder, at de kan sætte sig eller ruste til over tid. Derfor kontrolleres bremsernes tilstand ved hvert service, bremsekalibre renses og smøres, og bremsevæsken udskiftes typisk hvert 2. år. Tip: Det anbefales også at lave nogle hårde opbremsninger en gang imellem under kørsel for at holde skiverne rene.
- Dæk, hjulophæng og undervogn: Elbiler er ofte tungere end tilsvarende benzinbiler pga. batteriet. Den høje vægt og det kraftige moment slider mere på dækkene og belaster affjedringen og ophænget. Mekanikeren vil derfor tjekke dækslitage, dæktryk og gennemgå undervognens bøsninger, fjedre og støddæmpere. Det kan være nødvendigt at lave hjuludmåling (sporing) hvis dækkene er slidt skævt. Husk at slidte dæk på en tung, hurtig elbil kan forringe køreegenskaberne markant.
- Batteri og elektronik: Både det store højspændingsbatteri og det lille 12V-batteri bliver typisk kontrolleret. Man tester, om der er fejlkoder, og om batteriets styringssystemer fungerer korrekt. Nogle værksteder tilbyder også en egentlig kapacitetstest af højspændingsbatteriet, der måler hvor meget batteriet har degraderet (mistet kapacitet) over tid. Hvis du fx køber eller ejer en ældre elbil, kan en batteritest give ro i maven – FDM tilbyder en sådan uvildig test med specialudstyr, og Applus Bilsyn lancerede i 2024 en “quick-test” der kan tjekke batteriets tilstand på 20 minutter.
- Software: Elbiler er rullende computere. Et serviceeftersyn inkluderer ofte opdatering af bilens software (hvis den ikke allerede har opdateret sig “over-the-air”) samt diagnostik via computer. Mekanikeren tilslutter bilens OBD/computer og ser efter eventuelle fejlkoder eller softwareopdateringer, der skal installeres. For nogle mærker kræver dette adgang til fabrikkens systemer – noget autoriserede værksteder altid har, men som flere fri værksteder også efterhånden har adgang til via samarbejdsaftaler eller åbne portaler.
- Filtre, klima og køling: Selvom der ikke er en motor med oliefilter, har elbiler stadig filtre og væsker. Kabinefilteret (pollenfilteret) skal skiftes jævnligt, typisk en gang om året eller hvert andet år, så du har frisk luft i kabinen. Aircondition-anlægget behøver også service i ny og næ – fx udskiftning af kølemiddel eller kompressorolie, så din varme og A/C fungerer optimalt. Endelig har mange elbiler et kølesystem til batteri og motor/inverter, med kølevæske cirkulerende. Nogle producenter anbefaler at skifte denne kølevæske efter et vis antal år eller kilometer, mens andre anser det som “livstidsfyldning”. Det vil fremgå af din serviceplan, om kølevæsken skal kontrolleres eller skiftes. Mekanikeren vil under alle omstændigheder tjekke for utætheder og korrekt niveau i kølesystemet.
Hvor ofte skal en elbil til service?
Serviceintervallet på elbiler varierer fra mærke til mærke. Tesla skiller sig ud ved slet ikke at kræve faste serviceeftersyn de første år – de anbefaler kun enkelte ting som bremsetjek ca. årligt, og mange Tesla-ejere kører da også længe uden at se et værksted. Andre mærker holder sig til mere traditionelle intervaller: typisk én gang om året eller for hver 15.000-30.000 km, alt efter hvad der kommer først. For eksempel skal Volkswagen ID.-modeller serviceres mindst hver 2. år (uden kilometerbegrænsning), hvor man bl.a. udskifter bremsevæske og kabinefilter. Hyundai og KIA anbefaler service ca. én gang årligt ligesom på deres benzinbiler (her udgør eftersynet mest kontrol og evt. softwareopdateringer). Audi’s elektriske modeller (e-tron, Q4 osv.) følger også 1-2-årige intervaller med lignende opgaver som VW, da teknikken er beslægtet. Og Renault’s elbiler som Zoe har traditionelt haft årlig service med kontrol af batteri, bremser og køling, hvilket især er vigtigt hvis man vil beholde garantien på batteriet.
👉 Tip: Tjek altid din egen bils instruktionsbog eller servicehæfte for det præcise interval. Hvis der står f.eks. “hver 2. år eller 30.000 km”, så gå efter det, der kommer først. Mange nyere biler har også en serviceindikator i instrumentbrættet, der tæller ned til næste eftersyn.
Hvorfor skal elbiler overhovedet til service?
Man kan spørge sig selv, om det virkelig er nødvendigt med service, når nu elbilen ingen olie har. Svaret er ja – af flere grunde:
- Sikkerhed: Din og din families sikkerhed på vejen afhænger af, at bremser, dæk, lygter og styretøj virker som de skal. Elbiler kører stærkt og er tunge; har du fx slidte bremser eller dæk, kan det få alvorlige konsekvenser. Ved service får du bremserne gået efter og kritiske dele tjekket, så bilen forbliver sikker at køre i.
- Forebyg dyre reparationer: Elbiler er billige i drift til dagligt, men hvis noget går i stykker uden for garanti, kan regningen være høj. Et defekt højvoltbatteri eller en inverter kan koste titusindvis af kroner at skifte. Vi har f.eks. set sager med indbyggede ladere (on-board chargers) i Renault Zoe og Hyundai Ioniq 5, der kostede 25.000-50.000 kr. at udskifte, fordi fejlen opstod efter garantiperioden – og i nogle tilfælde fordi bilen ikke var serviceret som forskrevet. Regelmæssig service øger chancen for, at man opdager begyndende fejl eller får udført softwareopdateringer/tilbagekaldelser, før det udvikler sig til en kostbar reparation.
- Garanti og gensalg: Hvis din bil er ny, kræver fabriksgarantien som regel, at du overholder serviceplanen. Hvis du springer service over, kan garantien bortfalde, og så hænger du selv på regningen, hvis der opstår en fejl som ellers ville have været dækket. Selv efter garantien kan det have betydning: bilproducenter yder nogle gange kulance (goodwill-reparation) på dyre fejl lige efter garantien udløber – men kun hvis bilen er passet med service. Derudover vil en komplet servicehistorik gøre din elbil mere attraktiv, når du engang skal sælge den brugt. Det signalerer, at bilen er passet godt på.
- Software og ydeevne: Elbiler forbedres løbende via software. Ved service kan værkstedet installere opdateringer, som giver dig alt fra bedre rækkevidde til fejlretninger. Springes service over, risikerer du at køre rundt med forældet software, der måske ikke udnytter bilens potentiale optimalt – eller overser et vigtigt sikkerhedsrelateret fix.
Kort sagt: Elbiler skal stadig “have kærlighed”. Man kan sammenligne det med en cykel uden gear – du slipper for gearjustering (ligesom elbilen slipper for olie), men du skal stadig pumpe dækkene og smøre kæden jævnligt for at cyklen kører sikkert.
Artiklen fortsætter nedenfor
Måske er du også interesseret i...
Typer af serviceeftersyn til elbiler
Når du booker service til din elbil, vil du støde på forskellige betegnelser for eftersyn. Her er de mest almindelige typer, og hvad de dækker over:

Lille vs. stort serviceeftersyn
Traditionelt har værksteder opereret med “lille service” og “stort service” på fossilbiler. Forskellen har typisk været omfanget – fx om man kun skifter olie og filter (lille) eller også tændrør, bremsevæske m.m. (stort). For elbiler giver inddelingen mindre mening, da der ikke er olie og tændrør at skifte. Nogle mærker som VW har valgt at gøre det ekstra enkelt for elbiler: På VW ID.-modeller er der slet ikke forskel på lille og stort service; man følger blot bilens serviceindikator og får udført et standardeftersyn hver gang (typisk hvert andet år). I praksis svarer det til et “stort” eftersyn, hvor både bremsevæske og filter tages med hver gang.
Andre mærker opretholder to niveauer, selvom forskellen kan være minimal. For eksempel opererede Renault tidligere med et årligt lille eftersyn (kontrol + filter) og et biennalt stort eftersyn (inkl. bremsevæske). Uanset hvad navnet er, bør værkstedet altid følge fabrikkens officielle tjekskema for din bil og km-stand. Som kunde kan du spørge ind til, hvad eftersynet inkluderer, hvis du er i tvivl – især når du sammenligner tilbud fra forskellige værksteder.
Serviceaftale (fast pris pr. måned)
Mange nybilkøbere – især af elbiler – vælger i dag en serviceaftale. Det er en slags abonnement, hvor du betaler et fast beløb pr. måned, som dækker alle de planlagte serviceeftersyn (og nogle gange også visse reparationer) i en given periode. Fordelen er økonomisk tryghed: du ved præcis, hvad bilens vedligehold koster pr. måned, og skal ikke bekymre dig om store enkeltregninger. FDM’s analyser viser, at service- og reparationsaftaler til elbiler ofte er billigere end til benzinbiler – fordi elbiler har færre ting der kan gå i stykker eller skal skiftes. I 2025 fandt FDM, at prisen for serviceaftaler på elbiler lå 36% lavere end for benzinbiler.
Men om en serviceaftale kan svare sig for dig, afhænger af dit kørselsbehov og temperament. Kører du mange kilometer om året eller ønsker du bare “all inclusive” uden bekymringer, kan det være oplagt. Du skal dog stadig kigge på vilkårene: Hvad dækker aftalen? Er sliddele som bremser og viskerblade inkluderet, eller kun selve serviceeftersynene? Nogle aftaler inkluderer også vejhjælp eller lånebil, hvilket kan være en bonus. Omvendt, kører du meget lidt, kan du overveje at betale løbende for service, da elbilens lavere behov måske gør det billigere i længden uden abonnement.
Husk: En serviceaftale er også en forsikring – du betaler lidt ekstra for at slippe for risikoen ved en uforudset stor regning. Fabrikanter og forhandlere priser typisk aftalerne, så de statistisk set tjener på dem. Derfor: vælg det for tryghedens skyld, ikke for at spare penge hver gang.
EV-specifikke eftersyn og tjek
Flere værkstedskæder tilbyder efterhånden elbil-specifikke servicekoncepter. Det kan være navne som “EV Check”, “E-CARE” eller “El-tjek”, som er skræddersyet til el- og hybridbiler. Indholdet varierer, men fælles er ekstra fokus på elbilens unikke elementer.
For eksempel har en stor dansk kæde introduceret E-CARE serviceeftersyn med forskellige niveauer. Det mindste er et grundlæggende el-tjek på ~34 punkter, hvor de bl.a. visuelt inspicerer batteri, ladestik og bremser. Næste niveau inkluderer også adskillelse og rensning af bremser samt kontrol af hele bremsesystemet – noget der varmt anbefales til elbiler, fordi bremserne bruges mindre og derfor nemmere gror fast. Topniveauet hos dem er et fuldt service efter fabrikantens forskrifter, som bevarer stempel i servicebogen og fabriksgaranti. Dette illustrerer meget godt de tre tilgange, du som elbilejer kan vælge imellem:
- Basis eftersyn/tjek: Et ekstra gennemgang af bilen for din egen tryghed, fx midt imellem de officielle serviceintervaller. Dette giver ikke stempel i bogen, men kan fange begyndende problemer og sikre at fx bremser bliver smurt årligt. Nogle elbilister bruger sådan et tjek hvis bilen fx ikke har fast årlig service fra fabrikken (hej Tesla-ejere!).
- Udvidet eftersyn: Her får du udover kontrolpunkter også udført konkret vedligehold som bremserens, klimaanlægservice osv. Godt for at forebygge kendte elbil-issues (rustne bremser). Dette kan være et supplement eller erstatning for et almindeligt service, men vær opmærksom på om garantien kræver stempel fra et autoriseret service i stedet.
- Fuld fabrikservice: Det traditionelle serviceeftersyn efter bilproducentens anvisninger, som udløser stempel i servicebogen. Dette skal vælges, hvis du vil bevare garanti og leve op til krav fra fx leasing- eller finansieringsselskaber.
Som menig forbruger kan junglen af service-tilbud virke forvirrende. Et godt råd er altid at læse det med småt eller spørge: “Følger dette eftersyn fabrikantens krav for min bil?” Hvis ja, er din garanti intakt. Hvis nej, så betragt det som et ekstra tjek, du får lavet for din egen skyld. Begge dele kan give fin mening, så længe du ved, hvad du betaler for.
Periodisk syn er ikke service
Husk i øvrigt, at det lovpligtige periodiske syn (bilsyn) ikke er det samme som service. Når bilen er 4 år gammel skal den synes første gang, derefter hvert 2. år. Synet er et offentligt sikkerhedstjek – her kontrolleres bremser, lygter, miljø osv. Man gennemgår kun om bilen overholder minimumskravene for at være lovlig og sikker på vejen. Synsmanden skifter ikke noget og laver ingen forebyggelse. Det betyder: En bil kan godt gå igennem syn med nød og næppe, men stadig have slidte dele eller begyndende fejl, der bør udbedres.
For elbiler er synskravene næsten de samme som for andre biler (dog uden udstødning/emissionstest). TÜV’s store tyske bilsynsrapport i 2025 viste, at elbiler klarer sig omtrent ligesådan som benzinbiler – de er hverken mere eller mindre sikre – men de typiske fejl var anderledes. Mange elbiler havde problemer med bremseskiver (fordi de ikke brugtes nok) og med affjedring/ophæng, der skulle holde til den ekstra vægt. Derfor opfordres elbilister til bevidst at bruge bremserne jævnligt og holde øje med mislyde fra undervognen. Til syn kontrolleres bremseevnen og rust på skiverne – så her kan en elbil risikere at dumpe, hvis bremserne er forsømte. Faktisk erfarede man i 2024, at omkring hver syvende Tesla Model 3 dumpede til syn i Danmark, ofte pga. bremser eller lygtejustering. Så: Brug synsrapporten som en indikator, men sørg for at bilen serviceres regelmæssigt for at undgå at nå dertil.
I fremtiden vil syn måske komme til at indeholde en decideret batteritest. Der arbejdes i EU på en standardmetode, så synshaller kan måle batteriets kapacitetstilstand som led i synet. Indtil det bliver vedtaget, må man selv opsøge batteritest som nævnt ovenfor, hvis man vil kende sin elbils “helbred”.
Vidste du...?
Cirka hver anden bil vi besøger, er en elbil
Autoriseret vs. frit værksted – hvad skal du vælge?
Når din elbil skal serviceres, kan du grundlæggende vælge mellem et autoriseret værksted (også kaldet mærkeværksted) eller et frit værksted (uafhængigt værksted uden tilknytning til én bestemt bilproducent).

Begge typer har deres fordele og ulemper. Lad os se på dem og på, hvad det betyder for garanti og kvalitet:
Fabriksgaranti og frit værkstedsvalg
Først og fremmest: Du beholder fabriksgarantien, uanset om du bruger autoriseret eller frit værksted, så længe service overholder fabrikantens forskrifter. Der florerer en sejlivet misforståelse om, at garantien ryger, hvis ikke bilen serviceres hos mærkeforhandleren – men det er forkert. Siden 2003 har EU-regler sikret frit værkstedsvalg i garantiperioden, hvilket forpligter bilproducenten til at opretholde garantien, så længe serviceplanen er overholdt, uanset hvem der udfører servicen. Så du kan altså roligt få din nye Hyundai eller Audi serviceret hos din lokale mekaniker på hjørnet, hvis du foretrækker det – betingelsen er: de skal udføre alle de punkter, fabrikken kræver, og bruge godkendte (ofte originale) reservedele og væsker. Og du skal kunne fremvise dokumentation (faktura, stempel) på, at det er sket.
Fordele og ulemper ved mærkeværksted (autoriseret)
Autoriserede værksteder er dem, der er tilknyttet bilfabrikanterne – f.eks. Tesla Service Centers, Volkswagen-partnerværksteder, Renault- og Kia-forhandlernes værksteder osv. Her er nogle ting at overveje:
- Expertise i dit mærke: Mærkeværkstedet er specialist i netop din bilmodel. Mekanikerne uddannes løbende af fabrikken og har typisk den nyeste viden om kendte fejl, softwareopdateringer og serviceaktioner. Især for elbiler, hvor teknologien udvikler sig hurtigt, kan det være betryggende, at mekanikeren kender modellen indgående.
- Specialværktøj og diagnose: Moderne biler kræver specialværktøj og diagnoseudstyr. Autoriserede værksteder har fuld adgang til fabrikantenes test- og diagnoseudstyr. Ved elbiler kan det fx være udstyr til at teste højspændingsbatteriet eller opdatere styringssoftware. FDM peger på, at især for elbiler og plug-in hybrider kan man nogle gange være nødt til at vælge mærkeværkstedet netop pga. dette udstyr. Et frit værksted har måske ikke altid samme avancerede tester på hylden.
- Håndtering af garantisager og tilbagekaldelser: Har din bil en garantifejl eller en officiel tilbagekaldelses-kampagne, vil mærkeværkstedet ordne det gratis som del af servicen. De kan også lettere tage ting på kulance efter garantien, hvis du er fast kunde der.
- Prisen: Ulempen er ofte prisen. Autoriserede værksteder har højere timepriser og originale reservedele, som kan være dyrere end alternativer. Dog skal man ikke automatisk afskrive dem – flere mærkeværksteder tilbyder prisgaranti eller konkurrencedygtige priser på standardservice, og nogle inkluderer ekstragoder (f.eks. gratis vejhjælp frem til næste service, hvis du servicerer hos dem – sådan en ordning har VW fx i Danmark). Det kan variere fra mærke til mærke.
- Kundetilfredshed og service: Oplevelsen kan svinge. Nogle autoriserede værksteder får ros for høj kundeservice og viden, mens andre kritiseres for dyre regninger og “upselling”. Det er altid en god idé at tjekke anmeldelser eller spørge andre ejere om erfaringer med det pågældende værksted.
Fordele og ulemper ved frie værksteder (uafhængige)
Frie værksteder er alt fra store kæder (Skorstensgaard, QuickPot, Mekonomen m.fl.) til det lokale autoværksted på landet. De er ikke bundet til et bestemt mærke. Her er hvad der kendetegner dem:
- Pris og fleksibilitet: Ofte er timelønnen lavere, og de kan tilbyde billigere reservedele (parallelimport eller uoriginale dele af høj kvalitet). Du kan indhente tilbud og ofte spare mange penge på standardeftersyn. Derudover kan du frit vælge et værksted tæt på dig – måske lige nede ad vejen – hvilket er bekvemt. Nogle frie værksteder er også mere fleksible med åbningstider eller tilbyder lånebil billigere.
- Mærkespecialisering: Selvom frie værksteder per definition er generalister, er flere begyndt at specialisere sig i visse mærker eller teknologier. Du kan fx finde frie værksteder, der annoncerer, at de er “Tesla-specialister” eller har ekstra uddannelse i el- og hybridbiler. Kig evt. efter certificeringer som “El- og hybridtekniker” uddannelse – der findes kurser mekanikerne kan tage, så de er klædt på til højvoltsystemer. En del af de frie værkstedskæder certificerer også deres folk til elbiler med særlige kurser og sikkerhedstræning.
- Udstyr og software: Her kan der være en ulempe. Et lille lokalt værksted har måske ikke investeret i dyrt specialudstyr til at kommunikere med alle elbilmærker. Men mange er ved at komme med på vognen. Fx tilbyder visse frie kæder nu avancerede batteritests, som tidligere kun FDM eller synshaller kunne lave. Dog kan der opstå situationer, hvor det frie værksted må give fortabt – fx hvis en specifik softwareopdatering kun kan laves via fabrikantens online system. I så fald kan de ofte indgå aftale med en mærkeforhandler om at få løst opgaven, eller de henviser dig videre.
- Kvalitet og garanti: Vælger du et frit værksted, skal du sikre dig, at de følger fabrikkens serviceskema punkt for punkt, og bruger korrekte olier/væsker eller dele (ingen motorolie i elbil, men fx rigtig type bremsevæske). Ellers kan din garanti ryge, som nævnt. De fleste større frie værksteder er dog vant til dette og giver dig automatisk dokumentation. Spørg gerne: “Stemples servicebogen, og opfylder I garantikravene?” – er svaret ja, burde du være på sikker grund. En ulempe kan være, at nogle bilimportører er mere uvillige til at yde kulance på fejl udenfor garantien, hvis de kan se bilen er passet uden for mærkets eget netværk. Det er ikke fair, men det forekommer.
- Personlig relation: Mange bilejere fremhæver, at det lokale værksted giver en mere personlig oplevelse – du taler direkte med mekanikeren, der måske har repareret din bil gennem år. Det kan give tryghed, at man “kender hinanden”. På den anden side kan autoriserede også have dygtige folk; det afhænger meget af de konkrete mennesker bag.
Så hvad skal du vælge? Det kommer an på dine prioriteter. Hvis din elbil er helt ny og du vil være 110% sikker på at alt kører efter bogen, kan autoriseret service de første par år føles som det rigtige valg. Især hvis bilen er af en helt ny model, hvor mærkeværkstedet har al ekspertisen. Omvendt, hvis du gerne vil spare tid eller penge, findes der masser af kompetente frie værksteder derude, der sagtens kan tage sig af en elbil. Dit valg behøver heller ikke være endegyldigt: Du kan godt skifte frem og tilbage mellem mærkeværksted og frit værksted i bilens levetid, så længe servicehistorikken er i orden.
👉 Pro Tip: Indhent tilbud fra flere værksteder, både autoriserede og frie, inden du booker service. FDM anbefaler at sammenligne, da der kan være flere tusinde kroners forskel. Sørg for at hvert tilbud beskriver, hvad der laves (hvilke punkter og væsker) – så du sammenligner på et oplyst grundlag.
(Og ja, vi er ikke neutrale her: Hos BoxNow driver vi et frit værkstedskoncept – endda et mobilværksted – men vi sørger altid for at følge fabrikkens anvisninger nøje, så din garanti bevares. Mere om det nedenfor!)
Artiklen fortsætter nedenfor
Måske er du også interesseret i...
Nye tendenser i elbil-service
Elbiler er stadig en relativt ny størrelse i værkstedsbranchen, og udviklingen går stærkt.

Her er nogle af de aktuelle tendenser og udviklinger, der præger service af elbiler i Danmark:
Flere elbiler på vejene kræver nye kompetencer
Hvert år ruller flere og flere elbiler ud på de danske veje, og det stiller nye krav til mekanikerne. For få år siden havde en gennemsnitlig mekaniker måske prøvet at lave service på en Nissan LEAF eller en Tesla et par gange. Nu skal de håndtere alt fra VW ID.4 og Audi Q4 e-tron til Hyundai Kona, Kia EV6, Renault Zoe og nye kinesiske mærker. Værkstederne har fået travlt med efteruddannelse i højvolts-teknologi. Heldigvis er branchen på forkant: Der er oprettet specialkurser og certificeringer i el- og hybridteknik, og den almindelige mekanikeruddannelse har integreret elbil-teknologi i pensum. Faktisk åbnede TEC i Gladsaxe et helt nyt innovationscenter i 2023 med Danmarks første dedikerede elbiltekniker-uddannelse.
For dig som forbruger betyder det, at kompetenceniveauet ude på værkstederne generelt er stigende. Men der kan stadig være forskel. Ældre, erfarne mekanikere kan være superdygtige til biler generelt, men måske ikke vant til fx at skulle spænde en højspændingsafbryder på et batteri eller lave softwarediagnose på en Tesla. Derfor ser vi også nye specialværksteder dukke op – fx firmaer der næsten kun reparerer elbiler, eller specifikke mærker. Denne specialisering vil nok fortsætte, i takt med at bilparken elektrificeres. Det kan sammenlignes lidt med IT-branchen: Da PC’en kom frem, skulle gamle skrivemaskine-reparatører lære nye tricks – og nogle nye workshops opstod kun med fokus på PC. Nu er elbilerne “den nye PC”, og værkstedsbranchen tilpasser sig.
Højvoltbatteriet i fokus – test og sundhedstjek
Batteriet er elbilens hjerte og dyreste komponent. Naturligt nok er både ejere, købere og sælgere af elbiler meget optagede af batteriets tilstand. Et nyt fænomen er derfor batteritests uden for fabriksgarantien. Som nævnt tilbyder FDM nu en certificeret test (Aviloo-testen) der kan måle din batterikapacitet præcist og uvildigt. Applus Bilsyn og DEKRA er også begyndt at tilbyde batteritjek til forbrugere. Disse tests giver en rapport om fx “batteriet har 92% kapacitet tilbage”. Det kan være guld værd, hvis du skal sælge eller købe en brugt elbil – det svarer lidt til at kunne fremvise en tilstandsrapport.
I fremtiden forventer man, at sådanne tests bliver endnu mere udbredte og måske et standardled i bilsyn (som TÜV efterlyser). Det kan også blive noget forhandlerne tilbyder som en del af serviceaftaler: fx en årlig batterirapport. Bilproducenterne selv er begyndt at indbygge mere diagnosticering i bilerne – flere elbiler kan i dag selv fortælle dig i appen om batteriets sundhed (eller i hvert fald advare om unormale tilstande). Men en decideret kapacitetsmåling kræver en dybere test, ofte at bilen aflades/oplades under kontrollerede forhold. Her sker der meget teknologisk i disse år.
Et andet aspekt er batterireparationer. Historisk set har det heddet sig, at hvis et elbil-batteri får en alvorlig fejl, skifter man hele pakken – til enorm udgift. Men nu ser vi specialister der begynder at reparere eller renovere batterier ved at udskifte defekte moduler eller celler. I Danmark har fx enkelte værksteder meldt ud, at de kan reparere Tesla-batterier og andre mærkers batteripakker i stedet for at udskifte dem 1:1. Det kræver høj ekspertise, men er en spændende udvikling, der kan gøre fremtidige store reparationer billigere og mere bæredygtige. Som elbilejer kan du spørge dit værksted, hvad deres tilgang er, hvis “det værste” skulle ske med batteriet. Med lidt held behøver det ikke koste en formue om 5-8 år, fordi der til den tid findes genopbygningsmuligheder.
Service på dine præmisser – mobilservice og digitale løsninger
En af de mest forfriskende trends for os forbrugere er, at bilservice bliver mere fleksibelt og kundecentreret. Elbil-ejere er ofte tech-entusiaster og vant til smarte løsninger, så hvorfor ikke også gøre serviceoplevelsen smartere?
Mobil elbil-service: Her får en kunde skiftet hjul på sin XPENG elbil i egen indkørsel. Nye elbil-mærker som XPENG satser på at gøre service nemmere ved at lade værkstedet komme til dig. Det mobile værksted (her BoxNows servicevogn) kan klare alt fra rutineservice til bremsearbejde hjemme hos kunden.
Mobile værksteder er et koncept, der vinder frem. Idéen er simpel: I stedet for at du kører bilen til værksted, kommer værkstedet til dig. For travle bilejere lyder det som en drøm, og med elbilens popularitet ser vi flere initiativer på området. Et opsigtsvækkende eksempel er det nye elbilmærke XPENG, der fra starten har valgt at tilbyde landsdækkende mobilservice til deres kunder. De har indgået et samarbejde med BoxNow (tidligere OmniCarService) om at udføre service, reparationer og garantijob hjemme hos folk eller på deres arbejde. Kunderne kan via en app eller telefon bestille en tid, og en specialindrettet varevogn med XPENG-uddannet mekaniker dukker op på adressen. Konceptet hedder “Service Flex” og koster omkring 167 kr./md for 3 år inkl. alle eftersyn (de har abonnementsløsning). Tilsvarende har Tesla i nogle lande deres Mobile Service Rangers, og flere traditionelle mærker eksperimenterer også med hjemme-service for at øge kundetilfredsheden.
Fordelene ved mobilservice er klare: Du sparer tid på kørsel og venten i et værkstedslokale – i stedet kan du få lavet bilen, mens du sidder derhjemme eller er på arbejde. For elbiler, der sjældnere skal have tunge opgaver som motoradskillelse, er mobilservice ekstra oplagt. Stort set alle normale servicepunkter kan klares uden en lift på et stort værksted. Et mobilværksted kan fx udføre bremsetjek og -rens, skifte væsker, opdatere software, skifte filtre, udføre diagnose, montere nye bremseklodser eller støddæmpere, og sågar lave A/C-service og dækskifte på stedet. Skulle der være en opgave, der kræver stationært værksted (fx en større batterireparation), kan det mobile team tage bilen med eller henvise til et partnercenter. Men 90% af almindelig service kan klares mobilt, ifølge erfaringer.
Som forbruger begynder du altså at få flere valg: Vil du have den klassiske oplevelse hos forhandleren med kaffe i venteværelset? Vil du spare penge hos lokale mekaniker-Jens? Eller vil du slet ikke skænke det en tanke og bare bestille en mobilmekaniker til at ordne det i din indkørsel mens du laver aftensmad? Det sidste var utænkeligt for få år siden, men er nu en reel mulighed i Danmark, takket være tjenester som vores hos BoxNow og andre pionerer.
En anden tendens er digitalisering af serviceoplevelsen. Flere værksteder (både autoriserede og frie) tilbyder online booking, prisberegning og endda apps der holder styr på din bils serviceplan. BoxNow har fx lanceret noget vi kalder “Autopilot”, hvor en algoritme holder øje med din bils alder og km-tal og sender dig en notifikation, når det er ved at være tid til en opgave – hvad enten det er service, dækskifte eller syn. Andre værksteder bruger simple SMS/e-mail reminders. Alt sammen for at gøre det nemmere for dig at passe din bil uden at skulle huske det hele selv.
Til syvende og sidst handler de nye tendenser om bekvemmelighed og tryghed. Vi danskere er vant til måltidskasser, mobile frisører og online lægekonsultation – hvorfor ikke også bilservice på nye måder? Elbil-ejere ligger ofte forrest i adopteringen af den slags nye koncepter.
Ofte stillede spørgsmål
-
Et serviceeftersyn forlænger bilens levetid, forbedrer sikkerheden og sikrer, at små problemer opdages, før de bliver dyre reparationer. Det kan også bevare fabriksgarantien og øge bilens gensalgsværdi.
-
De fleste biler skal til service hver 10.000-30.000 km eller mindst én gang om året – afhængigt af bilmærke, model og kørselsmønster. Tjek altid bilens servicebog for de præcise intervaller.
-
Et lille serviceeftersyn omfatter typisk olieskift, filterkontrol og gennemgang af vitale punkter, mens et stort service også inkluderer udskiftning af flere væsker og sliddele som luftfilter, tændrør og bremsevæske.
-
Ja, med løsninger som mobile værksteder (fx BoxNow) kan du få udført serviceeftersyn hjemme hos dig eller på din arbejdsplads og spare tid og besvær med værkstedsbesøg.
-
Elbiler kræver også service, men fokus ligger på dæk, bremser, batterikontrol og elektronik frem for olieskift. Bremser skal efterses grundigt pga. mindre slid fra regenerativ bremsning.
-
Begge typer kan udføre service korrekt, men et autoriseret værksted har specialviden om bilmærket og direkte adgang til fabrikkens opdateringer. Et frit værksted kan være billigere, men husk at gemme dokumentationen for at sikre garantien.
-
Et standardeftersyn indeholder som minimum olieskift, kontrol af bremser, styretøj, dæk, væsker, lygter og bilens elektronik. Ved større service skiftes også luftfiltre, tændrør og eventuelt gearolie afhængigt af bilens behov.