Hvordan fungerer en elbil? Teknik, motor, batteri, reparationer, styrker og svagheder
Elbiler er hastigt på vej frem i Danmark og resten af verden. Mange bilkøbere overvejer nu elbil som deres næste bil, men hvordan fungerer sådan et elektrisk køretøj egentlig?
I denne artikel gennemgår vi elbilens teknik – fra elmotor og batteri til opladning – og sammenligner med traditionelle benzin- og dieselbiler. Vi ser også på de forskellige typer elektrificerede biler (hybrid og plug-in hybrid), de mest populære elbiler på markedet, fordele og ulemper ved elbiler samt praktiske forhold som afgifter, ladestandere og vedligeholdelse.
Vidste du..?
BoxNow vedligeholder og servicerer elbiler hjemme hos kunderne.
Så vi ved, hvad vi snakker om.
- Elbilens motor og drivline vs forbrændingsmotor
- Elmotoren vs forbrændingsmotoren
- Regenerativ bremsning
- Batteri: kapacitet, teknologi, levetid og pris
- Teknologi og udvikling
- Levetid og degradering
- Pris på batterier
- Opladning: ladetyper, hastighed og infrastruktur
- Ladetyper
- Stiktyper og standarder
- Ladeinfrastruktur i Danmark
- Opladningsomkostninger
- Typer af elektriske biler
- Elbil kontra benzin- og dieselbil
- Fordele ved elbiler
- Energieffektivitet og miljø
- Billigere i drift
- Støjsvag og konfortabel kørsel
- Kraftig acceleration og god ydeevne
- Letkørt og ingen gearskift
- Ingen lokale emissioner
- Fremtidssikret valg
- Ulemper ved elbiler
- Højere købspris
- Rækkeviddeangst
- Ladetid og ladestop
- Færre (men stigende) ladepunkter
- Batteriers begrænsninger og klima
- Produktionens miljøpåvirkning
- Trækkrog og tung last
- Ladeteknologi-fragmentering historisk
- Populære elbil-mærker og modeller i Danmark
- Antal elbiler og markedsandel
- Mest populære modeller
- Afgifter og tilskud for elbiler i Danmark
- Nedsat registreringsafgift
- Momskredit for leasing (historisk)
- Ejerafgift (grøn afgift)
- Tilskud og andre fordele
- Service og reparation af elbiler
- Vedligeholdelse
- Reparationer
- Serviceintervaller
- Fremtidige trends og udvikling for elbiler
- Bedre batterier
- Hurtigere opladning og standardisering
- Vehicle-to-Grid (V2G) og energiintegration
- Flere modeller og billigere elbiler
- Autonomi og software
- Infrastrukturens evolution
- Elektriske varebiler og lastbiler
Elbilens motor og drivlinje vs. forbrændingsmotor
En elbil drives af en eller flere elmotorer, der erstatter forbrændingsmotoren.
Hvor en benzin- eller dieselmotor skaber fremdrift via forbrænding (ekspanderende gas fra brændstof) og mange bevægelige dele, benytter en elmotor elektricitet og magnetisme til at dreje akslen rundt.
Når strøm sendes gennem et magnetfelt i motoren, opstår en elektromagnetisk kraft der roterer motorens rotor inde i statoren og driver bilens hjul.
Processen er forenklet ift. forbrændingsmotorens mange trin, hvilket giver elbilen en meget simpel drivlinje med færre bevægelige dele.

Elmotoren vs. forbrændingsmotoren
Elmotorer har markant højere virkningsgrad – typisk omkring 80-90%, hvor traditionelle benzin- og dieselmotorer kun udnytter omkring 20-30% af energien til fremdrift (resten går tabt som varme). Det betyder, at elbiler bruger langt mindre energi per kørt kilometer og udleder tilsvarende mindre CO₂ under kørsel. Samtidig leverer elmotoren fuldt drejningsmoment fra stilstand, så acceleration sker lynhurtigt og uden gearskift. De fleste moderne elbiler har da heller ikke gearkasser med flere trin – motoren dækker hele hastighedsområdet med én fast udveksling. Til sammenligning kræver en forbrændingsmotor flere gear og kobling for at holde motoren i det rette omdrejningsområde. Elmotorens enkle design giver også mindre vibration og støj: elbiler kører næsten lydløst bortset fra dækkene og lidt vindstøj. Af sikkerhedsgrunde kræver EU-lovgivning faktisk, at elbiler udsender en kunstig lyd (min. 56 dB) ved lav fart, så fodgængere kan høre dem.
Regenerativ bremsning
En unik egenskab ved elmotoren er, at den kan fungere som generator. Når man slipper speederen eller bremser, kan motoren omdanne bilens bevægelsesenergi tilbage til elektricitet og føre strømmen retur til batteriet. Dette kaldes regenerativ bremsning og betyder, at elbilen genvinder noget af energien i deceleration i stedet for at spilde den som varme i bremseskiverne. I praksis oplever føreren det som motorbremseeffekt: bilen sætter farten ned, når man løfter foden fra speederen, og samtidig lades batteriet. Mange elbiler tillader kørsel med én pedal, hvor man næsten ikke behøver at røre bremsepedalen ved normal kørsel i bytrafik. Justerer man trykket på speederen, kontrolleres farten – bilen bremser automatisk mere eller mindre kraftigt via elmotorens generatorfunktion. Dette gør kørslen enklere og sparer på bremserne. Bremseenergien kan genanvendes: f.eks. hvis man bremser ned ad bakke eller op til et lyskryds, sendes strøm tilbage på batteriet og øger rækkevidden en smule.
Batteri: kapacitet, teknologi, levetid og pris
Batteriet er hjertet i elbilen – det lagrer den elektriske energi, som driver motoren. De fleste moderne elbiler anvender et genopladeligt lithium-ion batteri som højvoltsbatteri.

Kapaciteten måles i kWh (kilowatttimer) og varierer fra model til model. Små elbiler (f.eks. bybiler) har typisk batterier på omkring 40-50 kWh, hvilket kan give en rækkevidde på ca. 200-300 km, mens større elbiler og SUV’er ofte har batterier på 70-100+ kWh for at opnå 400-500 km rækkevidde på en opladning. Batteripakken er fysisk stor og tung – den er ofte integreret i bilens bundplade. Vægten kan være flere hundrede kilo (ofte 300-600 kg afhængigt af kapacitet), hvilket bidrager til elbilers generelt højere egenvægt end tilsvarende benzinbiler. Den høje vægt kan øge dæksliddet og påvirke køreegenskaber, men placeringen lavt i bunden sænker tyngdepunktet og kan forbedre bilens stabilitet.
Teknologi og udvikling
Lithium-ion batterier bruger typisk metaller som lithium, kobolt, nikkel og mangan. Produktionen er energikrævende og indebærer udvinding af sjældne materialer, men teknologien udvikles konstant. Mange producenter forsker i nye batterikemier der kan give højere energitæthed, hurtigere ladetid og lavere pris. Ét eksempel er litium-svovl batterier, som Stellantis-koncernen (Peugeot, Fiat m.fl.) planlægger at producere fra 2030. Litium-svovl teknologien forventes at halvere prisen og reducere ladetiden markant, samtidig med at rækkevidden øges, bl.a. fordi svovl er let tilgængeligt og batteriet ikke behøver dyre metaller som kobolt og nikkel. Også solid-state batterier (batterier med fast elektrolyt i stedet for flydende væske) spås at blive næste generation; de vil potentielt kunne lagre mere energi per kg og være sikrere (mindre brandrisiko) end nutidens batterier. Producenter som Toyota og Volkswagen forventer at lancere de første bilmodeller med solid-state eller nye typer batterier sidst i 2020’erne, hvilket kan blive en gamechanger for elbilernes rækkevidde og pris.
Levetid og degradering
Et almindeligt spørgsmål er, hvor længe et elbilbatteri holder før det skal udskiftes. Erfaringer indikerer, at batterierne holder bedre end forventet. Over tid vil batteriet dog miste noget kapacitet – typisk et par procent om året afhængigt af brug. De fleste producenter yder garanti på højvoltbatteriet i 8 år eller 160.000 km (hvad der kommer først). Garantien dækker som regel, hvis kapaciteten falder under fx 70% af nyværdi i garantiperioden, og i så fald repareres eller udskiftes batteriet helt eller delvist. Det hører til sjældenhederne, at en elbil når under 70% kapacitet inden for de første 8 år. Typisk vil et 8-10 år gammelt batteri måske have 80-90% af sin oprindelige kapacitet afhængigt af kørevaner. Batteriets faktiske levetid er ofte 10-15 år eller mere, før man eventuelt oplever markant reduceret rækkevidde. Mange elbiler fra starten af 2010’erne kører stadig rundt i dag. Når batteriet engang er slidt op til ikke at kunne dække bilens behov, kan det ofte få “et andet liv” – fx som stationært energilager – eller også kan materialerne genanvendes (batterigenbrug er et område i udvikling, men det forventes at stige i takt med at flere udtjente bilbatterier skal håndteres).
Pris på batterier
Batteriet er den dyreste komponent i elbilen. Prisen er dog faldet dramatisk det seneste årti takket være stordrift og ny teknologi. I 2010 kostede et EV-batteri flere tusinde kroner per kWh; i 2022 var gennemsnitsprisen nede omkring $138 per kWh (ca. 940 kr/kWh) globalt. Alligevel kan en hel batteripakke løbe op i mange tusinde kroner. For eksempel anslås et nyt 75 kWh batteri i dag at koste 100.000+ kr at fremstille, og udskiftning via forhandler kan være dyr. Praktiske priseksempler: Et nyt batteri til en Tesla Model S koster i omegnen af 50.000-100.000 kr, mens et nyt batteri til en Nissan Leaf ligger omkring 30.000-60.000 kr i pris. (Prisen afhænger af kapacitet, model og eventuel pant for det gamle batteri). Den gode nyhed er, at behovet for batteriskift er sjældent inden for bilens levetid – de fleste ejere vil aldrig skulle betale for et nyt batteri, da bilen typisk udskiftes før batteriet. Og fremtiden lover endnu billigere batterier: ifølge analyser forventes prisen på elbilbatterier i 2030 at falde til omkring 350 kr/kWh, så et stort batteri f.eks. 75 kWh kan koste ~26.000 kr, hvilket nærmer sig prisen for en ny motor i en konventionel bil. Med andre ord kan batteriets omkostning om få år blive sammenlignelig med en almindelig motorreparation.
Artiklen fortsætter nedenfor
Måske er du også interesseret i...
Opladning: ladetyper, hastighed og infrastruktur
At “tanke” en elbil foregår ved at oplade dens batteri med strøm udefra. Opladning kan ske derhjemme, på jobbet eller ved offentlige ladestandere.

-
Normalladning (AC)
Dette er opladning med vekselstrøm (AC) via en hjemmelader (ladeboks) eller en offentlig ladestander med AC. Elbiler har en indbygget lader (OBC – On-Board Charger), der konverterer vekselstrømmen til jævnstrøm som batteriet kan lagre.
De fleste hjemmeladere yder 3,7 kW til 11 kW effekt afhængig af installation (1-faset 16A giver ca. 3,7 kW; 3-faset 16A giver 11 kW). Med en typisk 7,4 kW hjemmelader vil en fuld opladning fra tom til 100% tage omkring 8 timer (fx natten over) for et mellemstort batteri. Denne ladetid er baseret på et 7 kW anlæg og svarer til, at man får ~50-60 km rækkevidde per ladtime.
Via almindelig stikkontakt: Nogle bruger en såkaldt “mormorlader” – nødladekablet til en standard stikkontakt. Dette lader typisk kun med ~1,3 kW og bør kun bruges lejlighedsvis, da almindelige stikkontakter ikke er beregnet til vedvarende høj last.
Sikkerhedsstyrelsen anbefaler max 6 Ampere (~1,3 kW) i maksimalt 2 timer via en almindelig kontakt. En dedikeret ladeboks med korrekt installation er derfor klart at foretrække for daglig hjemmeopladning.
-
Hurtig- og lynladning (DC)
Ved hurtigladere omdannes strømmen til jævnstrøm i selve ladestanderen, som leverer strøm direkte til batteriet forbi bilens indbyggede lader.
Hurtigladere har typisk effekter fra 50 kW og op, mens lynladere (high-power chargers) yder 100-300+ kW. Disse benyttes langs motorveje og større ladehubbe.
Ladetiden reduceres markant: En almindelig 50 kW DC-hurtiglader kan typisk lade batteriet fra 20% til 80% på omkring 40-60 minutter, afhængigt af batteriets størrelse. Med en lynlader på f.eks. 150 kW eller 250 kW kan samme 20-80% opladning klares på 20-30 minutter under optimale forhold. Mange elbiler kan således få ~100-200 km ekstra rækkevidde på blot 15-20 minutters opladning ved en kraftig lynlader.
Det skal nævnes, at ladekurven ikke er konstant – opladningen går hurtigst i midtområdet (typisk 10-80%) og aftager nær 100% for at skåne batteriet. Derfor anbefales det ofte at stoppe DC-ladning ved 80% medmindre man har brug for hele batteriets rækkevidde.
Stiktyper og standarder
I Europa anvender stort set alle nye elbiler Type 2 stik til AC-ladning (den samme standard for ladebokse og offentlige AC-standere). Til DC-hurtigladning bruges CCS (Combined Charging System) som kombinerer Type 2 med to DC-benspole – CCS er standard på alle nyere elbiler i Europa. Enkelte ældre asiatiske elbiler har CHAdeMO-stik til DC (f.eks. Nissan Leaf), men denne standard udfases. Ladekablet er som regel integreret i ladestanderen ved DC-ladere, mens man til AC-ladning ofte selv medbringer et Type2-kabel.
Ladeinfrastruktur i Danmark
Antallet af offentligt tilgængelige ladepunkter er steget eksplosivt de senere år i takt med elbilernes udbredelse. Ved udgangen af 2023 var der ca. 17.400 offentlige ladepunkter på landsplan, og i første kvartal 2024 steg tallet yderligere til 21.000 ladepunkter – næsten en fordobling på ét år. Det svarer til ca. 10,7 elbiler per ladepunkt i gennemsnit (et forbedret forhold ift. tidligere, hvilket indikerer at infrastrukturen forsøger at følge med). Udbygningen sker over hele landet – 95% af alle kommuner fik nye ladere opsat blot i første kvartal 2024. I dag (primo 2025) findes både regionale og nationale ladenetværk fra udbydere som Clever, E.ON, Sperto, OK, Ionity m.fl. Hurtig- og lynladere: Ved indgangen til 2024 var ud af de offentlige ladestandere omkring 1.576 lynladere (typisk >150 kW), et tal der også vokser hurtigt. Regeringen har desuden afsat midler og mål om mindst 1 ladepunkt per 10 elbiler og et finmasket net af lynladere langs motorveje. For elbilister betyder det, at det bliver stadig nemmere at finde en ledig lader på farten. (Tip: Bilejere kan via apps og GPS i bilen finde real-time information om nærmeste ladestandere og om de er ledige.)
Opladningsomkostninger
Det er generelt billigere pr. kilometer at “tanke” en elbil med strøm end at tanke en fossilbil med benzin eller diesel – især hvis man lader hjemme. Hvis man lader hjemme til omkring 2 kr/kWh, og bilen kører ~5 km per kWh (svarende til 0,2 kWh/km), bliver omkostningen ca. 0,40 kr. pr. km. Med refusion af elafgiften (for dem med abonnementordning) kan nettokosten endda komme ned omkring 0,18 kr/km. Til sammenligning koster en benzinbil, der kører 15 km/l ved benzinpris 15 kr/l, omkring 1 kr. pr. km i brændstof. Offentlig opladning er dyrere end hjemmeladning: Typisk ligger prisen mellem 2,5 og 6 kr/kWh alt efter udbyder og ladehastighed. Det betyder ca. 0,50-1,20 kr per km ved offentlig ladning – stadig på niveau med eller billigere end benzin, men spændet afhænger af abonnementer og takster. Mange elbilister kombinerer billig hjemmeopladning til dagligt behov og benytter de dyrere lynladere på langfart.
Typer af elektriske biler: Elbil, hybrid og plug-in hybrid
Elektrificerede biler findes overordnet i flere varianter, som kombinerer eldrift og forbrændingsmotor på forskellige måder:

- Elbil (BEV – Battery Electric Vehicle): Dette er en ren elbil, dvs. køretøjet har kun elmotor(er) og får al sin energi fra batteriet, som oplades via strøm udefra. Elbiler har ingen forbrændingsmotor eller brændstoftank overhovedet. Eksempler: Tesla Model 3, VW ID.4, Nissan Leaf. Under kørsel udleder de ingen emissioner og forbrænder intet brændstof – energien kommer 100% fra elektricitet. Elbiler er den type, der er fokus for resten af denne artikel.
- Hybridbil (HEV – Hybrid Electric Vehicle): En hybrid kombinerer to motorsystemer: en forbrændingsmotor og en elmotor med batteri. Batteriet i en almindelig hybrid er typisk lille (1-2 kWh) og kan ikke oplades fra elnettet – det lades derimod løbende af motoren og via regenerativ bremsning. Hybriden kan køre kortvarigt på ren el ved lave hastigheder, men bruger ellers forbrændingsmotoren det meste af tiden. Elmotoren assisterer primært for at spare brændstof (f.eks. ved igangsætning eller acceleration). Toyota Prius er et kendt eksempel på en (ikke-opladnings) hybrid. Man skal ikke sætte en almindelig hybrid i ladestikket – den fungerer med selvopladning under kørslen.
- Brintbil (FCEV – Fuel Cell Electric Vehicle): En brintbil kører også på en elmotor, men bærer ikke et stort batteri til opladning fra elnettet. I stedet har den en brændselscelle, der ombord omdanner brint (H₂) til elektricitet ved at reagere med ilt, og denne strøm driver elmotoren. En brintbil tankes med brint på en tankstation (ligesom man tanker gas) i løbet af få minutter. Brintbiler har nul lokale emissioner – udstødningen er rent vand. Teknisk set er en brintbil altså en elbil, der selv producerer strømmen løbende fremfor at lagre den fra en opladning. Fordelen er hurtig optankning og lang rækkevidde; ulemperne er meget få tankstationer (i DK findes kun et par brinttankstationer) og et stort energispild i brintproduktionen. Eksempler: Toyota Mirai, Hyundai Nexo. Indtil videre udgør brintbiler et forsvindende lille antal, men nogle ser dem som supplement til tunge køretøjer eller et alternativ, hvor batterier er mindre praktiske.
- Mild hybrid (MHEV): En mild-hybrid er egentlig en almindelig bil med forbrændingsmotor, der har et lille 48V batteri og en start-generator motor, som kan hjælpe lidt til. Den kan ikke køre alene på el, så mildhybrider regnes ikke som “rigtige” elektrificerede biler på samme måde som ovenstående typer. Det er mere en brændstofbesparende tilføjelse til traditionelle biler og er udbredt i moderne benzin/dieselbiler.
- Plug-in hybrid (PHEV – opladningshybrid): En plug-in hybrid har både en forbrændingsmotor og en elmotor, men har et større batteri (typisk 8-18 kWh) som kan oplades udefra med kabel som en elbil. Den kan køre relativt langt på ren el – ofte 40-80 km på en fuld opladning – afhængigt af model. Hvis der er strøm på batteriet, kan PHEV’en fungere som en elbil til daglig kortdistancekørsel, og når batteriet er ved at være tomt eller ved høj belastning, starter benzin/diesel-motoren og overtager (eller arbejder sammen med elmotoren). Plug-in hybrider giver således noget af elbilens fordel (emissionsfri korttur og lav driftsomkostning på el) kombineret med rækkevidden fra en almindelig motor til langfart. Ulempen er øget kompleksitet og vægt, da bilen skal have to komplette drivliner. Eksempler: Ford Kuga PHEV, Toyota RAV4 PHEV, Volvo Recharge-serie.
NB: Brændstofforbruget på en PHEV afhænger enormt af hvor flittigt man oplader – en PHEV kørt uden opladning er bare en tung hybrid med højt forbrug, mens flittig opladning kan give meget lavt brændstofforbrug i dagligdagen.
Elbil vs. hybridbil – hvad skal man vælge?
Overordnet set er en ren elbil mest oplagt, hvis man ønsker maksimal miljøgevinst og lavest mulige driftsomkostninger – men det kræver, at man kan leve med at skulle oplade regelmæssigt og planlægge ladestop på lange ture. En hybrid eller plug-in hybrid kan være et kompromis for dem, der har længere pendlerture uden lademulighed eller som ofte kører lange stræk: hybriden fjerner rækkeviddeangst, da benzinmotoren altid kan tage over. Til gengæld får man så ikke fuldt udbytte af eldriften hele tiden og skal stadig vedligeholde en forbrændingsmotor (olie, filtre mm.). I praksis har mange plugin-hybrid-ejere kørselsmønstre, hvor de kører elektrisk til daglig (fx 50 km pendling) og benytter benzinmotoren på ferieture – dette kan give det bedste fra begge verdener, men man skal huske at oplade flittigt. Salgsmæssigt er plugin-hybridernes popularitet dalet som elbilernes rækkevidde er steget og flere lademuligheder er kommet. I 2023 udgjorde plugin-hybrider kun ~10% af nye biler mod elbilernes 36%, og andelen falder, hvilket tyder på at markedet bevæger sig mod fuldelektrisk som det primære valg.
Elbil kontra benzin- og dieselbil: forskelle i brug og økonomi
Mange forbrugere overvejer: “Kan en elbil opfylde mine behov lige så godt som min gamle benzin- eller dieselbil?” Her er de vigtigste forskelle at tage højde for:

- Rækkevidde og tank/ladetid: En typisk konventionel bil kan køre ~700-1000 km på en tankfuld, og optankning tager 5 minutter. Elbiler har stadig kortere rækkevidde per “tank”: Gennemsnitligt kan moderne elbiler køre 200-490 km på en opladning afhængig af batteristørrelse. Topmodeller kan komme over 500 km, men det er undtagelsen. Opladning tager også længere tid – selv ved lynladere må man holde ~20-30 min for ~80% opladning, og fuld opladning hjemme er typisk 5-8 timer. I praksis opleves dette af mange som mindre problematisk end det lyder: man lader oftest derhjemme om natten, så bilen er “fyldt” hver morgen, og på lange ture planlægger man indlagte pauser til at lade. Benzinbilens fordel er fleksibiliteten ved spontant at kunne køre langt uden planlægning og hurtigt tanke hvor som helst – mens elbilen kræver lidt planlægning ved langtur og adgang til ladning.
- Driftsomkostninger: Strøm er per km billigere end benzin/diesel, især ved hjemmeopladning. Som vist tidligere kan 1 km i elbil koste ~0,4 kr (hjemme) mod ~1,0 kr i benzinbil. Desuden er elektricitet mindre pris-volatile end brændstof og kan til dels produceres selv (solceller etc.). Elbiler har også lavere ejerafgift – en elbil betaler fx omkring 840 kr årligt i grøn ejerafgift (0 g CO₂-udledning) mod flere tusinde kroner for mange fossilbiler. Vedligeholdelse (mere herom senere) er også billigere for elbiler, da de ikke skal have olieskift, tandremsskift m.v.. Til gengæld kan forsikring være lidt dyrere for en elbil, bl.a. pga. højere reparationspriser ved uheld.
- Køreegenskaber og komfort: Elbiler giver en anderledes køreoplevelse: øjeblikkelig acceleration uden gearskift, næsten lydløs drift og ofte one-pedal kørsel i byen. Mange roser den glidende, vibrationsfrie kørsel. Benzin/dieselbiler har til gengæld ofte lavere vægt (smidighed i kurver) og nogle førere kan savne lyden og “sjælen” fra en brølende motor. Smag og behag spiller ind, men objektivt set kan selv almindelige elbiler præstere 0-100 km/t acceleration på niveau med sportsvogne på grund af elmotorens moment (Tesla Model Y Long Range klarer 0-100 km/t på ~5 sekunder, en VW ID.4 omkring 8 sekunder, hvilket er hurtigere end tilsvarende SUV’er med benzinmotor).
- Miljø og klima: Elbiler vinder klart ift. lokal forurening – de har ingen udstødning, så de udleder 0 gram CO₂, NOx, partikler osv. under kørsel. Dette forbedrer luftkvaliteten i byerne betydeligt. Ser man på hele livscyklussen inkl. produktion, er billedet mere nuanceret: produktionen af en elbil (især batteriet) medfører mere CO₂-udledning end produktion af en fossilbil. Men undersøgelser viser, at når først elbilen kører på vejen, opvejes dette i løbet af relativt få års kørsel på strøm – især i et land som Danmark med meget vindenergi. Over bilens levetid er den samlede CO₂-udledning typisk betydeligt lavere for elbilen selv når strømproduktionen medregnes. Benzin- og dieselbiler har desuden emissioner af sundhedsskadelige stoffer (NOx, partikler), hvilket elbiler ikke har. I brug er elbilen således langt mere miljø- og klimavenlig, især efterhånden som elnettet bliver grønnere.
- Indkøbspris og værditab: Elbiler har som udgangspunkt været dyrere i anskaffelse end tilsvarende fossilbiler, bl.a. pga. det dyre batteri. Prisen er dog faldende, og i nogle segmenter er forskellen næsten udlignet. I Danmark hjælper afgiftsfritagelser (mere nedenfor) med at holde prisen nede. Dog har elbiler historisk lidt under højt værditab, dels pga. den hurtige teknologiske udvikling (nye modeller med længere rækkevidde kommer hele tiden), dels pga. prisnedsættelser fra producenterne (Tesla sænkede f.eks. priserne markant i jan. 2023, hvilket gik ud over brugtpriserne). Brugtpriserne er faldet betydeligt siden 2022, hvor mange næsten nye elbiler fra udlandet kom ind på det danske marked til lave priser. Benzin/dieselbiler kan også tabe værdi, men markedet for dem er mere modent. Fremadrettet forventes elbilers værditab at stabilisere sig, især når nypriserne falder og teknologien modnes. Importen af brugte elbiler kan dog fortsat presse priserne ned, hvilket er en fordel for købere af brugt elbil, men en ulempe for dem der sælger efter få år.
Sammenfattende er elbiler billigere at køre i det daglige, mere klimavenlige i drift og yderst komfortable, mens benzin/dieselbiler endnu kan have fordel i rækkevidde, tank-tid og indkøbspris (om end afgifter og teknologiudvikling mindsker denne fordel hvert år). Valget afhænger af kørselsbehov: kører man primært kortere ture og kan lade hjemme, vil en elbil næsten altid være et godt valg økonomisk og praktisk. For den der kører meget lange stræk uden pauser, kan en dieselbil stadig give mening et par år endnu – dog indhentes fossile biler hastigt af udviklingen, og fra 2035 forbydes salg af nye benzin/dieselbiler i EU, hvilket betyder at elbilerne fremover bliver den dominerende teknologi.
Fordele ved elbiler
Elbiler byder på en række fordele for forbrugeren og samfundet:

Energieffektivitet og miljø
Elmotoren udnytter energien langt bedre (85-90% effektiv) end en forbrændingsmotor (~20%). Det betyder mindre energiforbrug per kilometer. En elbil kører typisk længere på energien tilsvarende 1 liter benzin end en fossilbil kan på den liter – og udleder samtidig ingen skadelige stoffer under kørslen. Selv når strømproduktionen medregnes, er CO₂-udslippet per km betydeligt lavere for elbiler end for benzin/diesel-biler, især i Danmark med høj andel af vindenergi. Elbiler er klassificeret som nul-emissionskøretøjer, da de ikke har nogen direkte udstødning. Ved at skifte til elbil kan man derfor reducere sin personlige transport-CO₂ betydeligt.
Billigere i drift
Selvom elbiler kan være dyrere at købe, er de som regel billigere at eje på sigt. Brændstof/strøm til en elbil koster ofte under halvdelen af hvad benzin eller diesel koster for samme kørsel. Faktisk anslås det at det generelt er 70% billigere at køre en given distance på strøm end på flydende brændstof i Europa. F.eks. nævner Honda, at selv i et relativt dyrt el-land som Danmark kan man køre 100 km for omkring 60 kr i strøm – og i billigere lande endnu lavere. Hertil kommer lavere serviceudgifter. Elbiler har færre sliddele: ingen olie, færre filtre, ingen udstødning eller katalysator, ingen kobling eller gearkasse (på de fleste modeller). Det betyder mindre der kan gå i stykker og færre rutinemæssige udskiftninger. Som FDM bemærker, oplever elbilejere at de løbende vedligeholdelsesomkostninger er væsentligt lavere. Man skal stadig til service og have tjekket bremser, styretøj, dækslid osv., men intervallet kan være længere og mange kontrolpunkter på en fossilbil bortfalder. Den potentielt store udgift – batteriudskiftning – er sjældent nødvendig i batteriets levetid, og nye elbiler leveres typisk med lang garanti (8 år/160.000 km) på batteriet, så ejerne er dækket ind hvis noget skulle svigte tidligt.
Støjsvag og komfortabel kørsel
Elbiler er meget støjsvage under kørsel, da elmotoren næsten ikke larmer. Man hører mest dækkene og vindstøj ved motorvejsfart. Ved byhastighed er elbilen næsten lydløs, hvilket skaber langt mindre støjforurening i bymiljøer. Som nævnt kræves der dog kunstig støj på elbiler ved lave hastigheder af hensyn til omgivelserne (min. 56 dB), men dette er stadig meget lavere end en brændstofmotor der kan nå 70-90 dB ved acceleration. Den stille drift giver en mere afslappende køreoplevelse for fører og passagerer. Desuden er der minimal vibration – ingen motorrystelser ved tomgang eller gearskift. Kombinationen af lav støj og vibrationsfri fremdrift gør elbilen meget komfortabel, især i bytrafik og køkørsel.
Kraftig acceleration og god ydeevne
Elmotorens moment er tilgængeligt øjeblikkeligt, hvilket giver hurtig acceleration. Selv familiebiler som en Kia e-Niro kan føles kvikke ved lyskrydset. Mange elbiler har over 200 hk og leverer dem lineært uden gearskift. Det gør dem velegnede til overhalinger og indfletning. Man får ofte en “lynlancering”-fornemmelse, som passagerer først skal vænne sig til. Tilmed foregår det hele uden larm – det føles futuristisk for mange. Også trækkraften er imponerende; elbiler med firehjulstræk (to motorer) kan få ekstremt vejgreb, da motorerne reagerer lynhurtigt. Dette er en fordel under glatte forhold.
Letkørt og ingen gearskift
At køre en elbil minder om en automatbil – ingen kobling, intet gearskifte. Man behøver kun koncentrere sig om speeder og bremse, hvilket især i bykørsel og køtrafik er en stor lettelse. For dem uvant med automatgear er der lidt tilvænning, men generelt er en elbil nem at køre. Funktionen “kørsel med én pedal” (regenerativ bremsning) gør det endnu enklere, da man ofte kan nøjes med at modulere speederen for at både accelerere og decelerere i trafikken. Samlet set beskrives køreoplevelsen af mange som mere intuitiv og afslappende end i biler med manuel gearkasse.
Ingen lokale emissioner
Ud over CO₂-neutral kørsel (forudsat grøn strøm) bidrager elbiler også til sundere luft i byerne. De udsender ingen NOx-gasser og ingen sodpartikler, som diesel- og benzinkøretøjer gør. Dette er en kæmpe fordel for folkesundheden, da luftforurening fra trafikken er et problem i storbyer. Med flere elbiler får vi renere luft og mindre smog.
Fremtidssikret valg
Med politiske mål om udfasning af fossile biler (EU’s 2035-forbud mod nye fossilbiler) og generelle grønne omstilling er elbiler “fremtidens bil”. At købe en elbil nu kan ses som at komme foran kurven; teknologien er moden, og man bidrager positivt til den grønne omstilling. Desuden begynder der at komme nye muligheder med elbiler, f.eks. Vehicle-to-Grid teknologier, hvor elbilen kan levere strøm tilbage til elnettet eller fungere som hjemmebatteri (backup) i nødstilfælde. Denne tovejsopladning (V2G/V2H) er på vej til at blive kommercielt muligt fra omkring 2025-2026 i nogle lande. Nissan har fx demonstreret, at man kan halvere udgiften til bilens opladning og stabilisere elnettet ved at lade bilen levere strøm i dyre spidsbelastningsperioder. Elbiler giver dermed nye spændende anvendelser, som traditionelle biler slet ikke kan tilbyde.
(Summa summarum: Elbiler fører an på parametre som energieffektivitet, driftsøkonomi, komfort og miljøhensyn. Det gør dem attraktive for både privatpersoner og samfundet som helhed.)
Ulemper ved elbiler
Ingen teknologi er perfekt, og elbiler har også nogle ulemper og begrænsninger man skal være opmærksom på:

Højere købspris
Elbiler har stadig generelt en højere startomkostning end tilsvarende konventionelle biler. Batteriet er dyrt, og produktionen i mindre skala (indtil for nylig) gjorde dem kostbare. Selv med prisfald koster mange elbiler fra ny stadig flere tusinde kroner mere end en sammenlignelig benzinbil. F.eks. starter en VW ID.3-elbil på ~290.000 kr, hvor en VW Golf med benzin måske starter ~240.000 kr. Forskellen udlignes dog over tid af lavere afgifter og driftsudgifter. Desuden ser vi allerede prisfald: Tesla sænkede i 2023 prisen på Model Y med op til 20-30%, og flere andre producenter følger trop. Det forventes også, at masseproduktion og billigere batterier vil gøre elbiler billigere at købe i løbet af de kommende år. Indtil videre skal man dog typisk betale en merpris up front for at vælge el – især i de større bilklasser.
Rækkeviddeangst
Selvom rækkevidden på elbiler er forbedret markant, er “range anxiety” stadig en faktor for mange. Frygten for at løbe tør for strøm uden at kunne lade bekymrer potentielle købere. En gennemsnitlig fossilbil har ~700 km rækkevidde, mens mange elbiler ligger på 300-400 km. I koldt vejr eller ved motorvejskørsel kan rækkevidden desuden reduceres (varmeapparat trækker strøm, høj fart øger forbrug). Dette kan give angst for om man kan nå frem. Dog er denne ulempe ved at mindskes: Undersøgelser viser, at gennemsnitsbilisten kører 40-50 km om dagen – altså rigeligt inden for en elbils formåen. Nye elbilsejere tilpasser sig ved at lade ofte og planlægge længere ture med ladestop. Så længe man har adgang til ladning hjemme eller på arbejde til daglig, vil rækkevidde sjældent være et praktisk problem. Men for folk uden nem lademulighed (fx hvis man bor i lejlighed uden ladestander i nærheden) er rækkevidden og lade-adgangen en reel ulempe ift. en bil, der kan tankes hvor som helst. Det offentlige ladenet udbygges kraftigt – i Europa var der pr. 2024 ca. 375.000 offentlige ladepunkter og tallet stiger med hundredtusinder hvert år – hvilket gradvist gør “rækkeviddeangst” til et mindre issue.
Ladetid og ladestop
Tiden det tager at oplade en elbil er markant længere end at fylde benzin på. En fuld opladning kan som nævnt tage 6-10 timer hjemme eller kræve ~30 min ved en lynlader for 80%. Dette er en ulempe for utålmodige og for dem, der ofte kører meget langt. Man kan ikke bare køre 800 km non-stop med 130 km/t – man skal stoppe og lade undervejs. For dem der elsker at køre lange stræk uden pause, er det et irritationsmoment at skulle holde pauser på 20-30 min for at lade. I praksis planlægger de fleste elbilister ladestop ved spisepauser eller benstræk, så opleves det mindre negativt. Men det er en ændring i vaner. Opladning hjemme kræver også, at man får installeret en ladeboks og eventuelt opgraderet sit el-setup. For nogle (lejlighedsboere især) kan det være besværligt at få adgang til opladning i det daglige. Der arbejdes på løsninger som fællesladere i gader og parkeringshuse, men det er en logistisk udfordring i byerne.
Færre (men stigende) ladepunkter i visse områder
Selv om ladenetværket udbygges, kan der stadig være lokale mangler. Bor eller kører man i tyndt befolkede områder, kan der være længere mellem ladestanderne end tankstationer. I Danmark dækkes motorvejsnettet godt, men tager man på landet eller i vores nabolande (f.eks. nogle steder i Sverige/Norge), skal man planlægge lidt. Byer har generelt mange ladere nu, men der kan være konkurrence om dem. Denne ulempe mindskes år for år – i 2023 blev der sat over 8.100 nye ladepunkter op i DK, en stigning på 87%. Ved udgangen af 2024 var der ca. 1 offentlig ladestander per 11,5 elbiler i bestanden. EU har ambitiøse mål for ladeinfrastruktur, men indtil det er helt udbygget, kan “ladestation-mangel” være en bekymring på populære rejsedage (f.eks. kø ved ladere i sommerferien).
Batteriers begrænsninger og klima
I meget koldt vejr daler en elbils rækkevidde, fordi batteriet ikke arbejder optimalt og fordi opvarmning af kabinen tærer på strømmen (benzinbiler udnytter spildvarme fra motoren til kabinen, det gør elbiler ikke). Dette er en mindre ulempe i danske vintre (der findes varmepumper i mange elbiler til at varme mere effektivt), men i streng kulde (f.eks. -15°C) kan rækkevidden reduceres 20-30%. Omvendt kan ekstrem varme også belaste batteriet – elbiler har kølesystemer til batteriet, men skal man parkere i solen i 40°C kan batteriet også lide lidt. Generelt fungerer elbiler bedst i moderate klimaer; i DK er det overvejende fint, men man skal forvente lidt variation i ydelse og rækkevidde efter årstiden.
Produktionens miljøpåvirkning
Som nævnt er produktion af elbiler, især batterierne, forbundet med et højere CO₂-aftryk og brug af råmaterialer (litium, kobolt m.m.). Miljøkritikere peger på udvinding af disse materialer (ofte i Afrika/Asien) og det store energiforbrug ved batteriproduktion som ulemper ved elbiler. Derudover er genanvendelse af batterier endnu ikke fuldt skaleret – end-of-life håndtering skal forbedres. Disse ulemper er reelle, men studier indikerer at over hele bilens livscyklus er elbilen stadig grønnere end fossile alternativer, da dens rene drift kompenserer for produktionsudledningen efter kørslen af et vist antal km. Og feltet forbedres: bilproducenter investerer i “grønne batterier” (f.eks. batterifabrikker drevet af vedvarende energi, genbrug af metaller, nye batterityper uden sjældne metaller). Så på sigt vil denne ulempe mindskes.
Trækkrog og tung last
En praktisk ulempe tidligere var, at mange elbiler ikke kunne få trækkrog eller kun måtte trække begrænset vægt (pga. batteriets placering og køling). Dette er dog ved at ændre sig – flere nye elbiler kan trække trailere og campingvogne (fx kan en Tesla Model Y trække 1.600 kg). Men endnu er det ikke alle modeller der kan, så hvis man har meget tunge trækbehov, skal man vælge model med omhu. Desuden vil kørsel med tung trailer øge energiforbruget voldsomt, hvilket reducerer rækkevidden kraftigt – men det gør det også for fossilbiler med brændstofforbrug.
Ladeteknologi-fragmentering historisk
Tidligere var der forskellige ladestik-standarder (CHAdeMO vs CCS) og forskellige betalingsapps for hver ladeoperatør, hvilket var en jungle for brugerne. Dette er dog ved at blive bedre – CCS er nu entydig standard i EU, og roaming-aftaler samt ensartede betalingsmuligheder (kortbetaling ved ladere bliver lovkrav i EU) er på vej. Så denne “ulempe” er aftagende, men kan stadig give anledning til lidt app-kaos for nye elbilister, der skal jonglere flere ladeapps. Heldigvis ser vi konsolidering i branchen.
Samlet er ulemperne ved elbiler reelle men aftagende. For mange vil fordelene – især økonomi og miljø – opveje ulemperne i hverdagen. Det kræver dog en indstilling til at gøre ting lidt anderledes (lade i stedet for at tanke). Teknologiske fremskridt (bedre batterier, flere ladere, V2G etc.) er i gang med at adressere mange af ulemperne, så fremtiden for elbiler ser lys ud.
-
Fordele ved elbiler
- Energieffektivitet og miljø
- Billigere i drift
- Støjsvag og komfortabel kørsel
- Kraftig acceleration og god ydeevne
- Letkørt og ingen gearskift
- Ingen lokale emissioner
- Fremtidssikret valg
-
Ulemper ved elbiler
- Højere købspris
- Rækkeviddeangst
- Ladetid og ladestop
- Færre (men stigende) ladepunkter
- Batteriers begrænsninger og klima
- Produktionens miljøpåvirkning
- Trækkrog og tung last
- Ladeteknologi-fragmentering historisk
Populære elbil-mærker og modeller i Danmark
Markedet for elbiler i Danmark har udviklet sig eksplosivt inden for de seneste par år. Hvor elbiler for få år siden var et nichefænomen, udgør de nu en betydelig del af nybilsalget.

Antal elbiler og markedsandel
Ved indgangen til 2024 var der omkring 200.100 elbiler i den danske bilpark, hvilket svarer til ca. 7% af alle personbiler. Til sammenligning var tallet et år tidligere 112.700, så bestanden næsten fordobledes i 2023. Inklusive opladningshybrider udgjorde el- og plug-in hybrider tilsammen 11,4% af alle biler ved årsskiftet 2023/24. Nybilsalget viser elbilernes fremmarch endnu tydeligere: I 2023 var 36% af alle nyregistrerede personbiler elbiler, en markant stigning fra 21% året før. Denne andel er fortsat med at stige – FDM forventede omkring 40-45% elbilsandel i 2024, og faktiske tal tyder på at det blev opfyldt. I december 2023 var over halvdelen af alle solgte biler elbiler, og i 1. kvartal 2025 er hele 65,5% af nybilsalget elbiler. Danmark er dermed godt på vej mod en hovedsagelig elektrisk nybilsalg langt før 2030.
Mest populære modeller
Den suverænt bedst sælgende elbil i Danmark har været Tesla Model Y de seneste år. Tesla Model Y – en mellemstor SUV/crossover – slog i 2023 Danmarks historierekord for flest solgte eksemplarer af én bilmodel på ét år. Der blev indregistreret over 16.700 Model Y i 2023, hvilket gjorde den til årets mest solgte bil (af alle typer) og faktisk næsten hver 10. nye bil var en Tesla Model Y. I 2024 var Model Y igen den mest solgte elbil med 10.471 stk. solgt, svarende til 11,7% af alle elbiler solgt det år. Tesla satte prisen ned i begyndelsen af 2023, hvilket kickstartede salget voldsomt.
Efter Tesla Model Y har vi modeller som Volkswagen ID.4, der også er meget populære. VW ID.4 (en kompakt SUV) toppede faktisk salgslisten i 1. kvartal 2025 – det var den mest solgte elbil i Q1 2025 med 2.105 stk., ca. 8,6% af alle elbiler solgt det kvartal. Volkswagen ID.4, sammen med sin mindre hatchback-søster ID.3 og søstermodellen Skoda Enyaq, har gjort VW-koncernen til en stor aktør: Volkswagen mærket stod for 21,5% af elbilsalget i Q1 2025 (flest af alle mærker). Også Audi Q4 e-tron og Škoda Enyaq (der deler platform med ID.4) sælger godt.
Udover Tesla og VW-gruppen ser vi Hyundai og Kia have succes med modeller som Hyundai Ioniq 5/6 og Kia EV6, Ford Mustang Mach-E, BMW i4/iX3 i premium-segmentet, og MG4 i budgetenden. Kinesiske mærker er også begyndt at gøre indtog: MG (SAIC) solgte 1.438 elbiler i 2023 i DK, primært modellen MG ZS EV og MG4, Xpeng solgte 654 stk og BYD 465 stk i 2023. Det svarer dog stadig kun til 1-2% af markedet, men kinesiske EV’er er på vej frem.
På tværs af alle biltyper blev Tesla det mest solgte personbilmærke i Danmark i 2023 takket være Model Y’s popularitet. Traditionelle mærker som Peugeot og Ford havde topplaceringer med henholdsvis 208 (benzin) og Kuga (plugin-hybrid) på de næste pladser i 2023’s samletopgørelse, men tendensen er klar: flere og flere af de mest populære modeller er rene elbiler. I 2024 og 2025 forventes modeller som Tesla Model 3/Y, VW ID.4/ID.3, Hyundai Kona EV, Peugeot e-208, Mercedes EQB/EQA og Audi Q4 e-tron at ligge højt på salgslisten. Udbuddet af elbiler er eksploderet; der findes nu elbilmodeller i næsten alle klasser – lige fra minibiler (f.eks. VW e-Up, Fiat 500e) over familiebiler (Nissan Leaf, Renault Megane E-Tech) til luksusbiler (Audi e-tron GT, Porsche Taycan) og varevogne.
Danmark har også set en strøm af brugte importerede elbiler fra udlandet. I 2023 blev 27.000 lettere brugte elbiler importeret til DK oveni de nye, hvilket hjalp med at øge bestanden. Disse kommer ofte fra Tyskland, Sverige eller Norge, hvor overskudsbiler sælges videre. Det presser priserne ned og gør det attraktivt at købe en næsten ny elbil til reduceret pris i DK. Det betyder også, at man som forbruger har mange valgmuligheder – både fabriksnye og brugte elbiler – i alle prisklasser.
Afgifter og tilskud for elbiler i Danmark
Den politiske regulering har stor betydning for elbilernes økonomi. I Danmark har elbiler været begunstiget af lavere registreringsafgift end benzin- og dieselbiler, for at fremme den grønne omstilling. Reglerne er tekniske, men pr. 2024 er status:

Nedsat registreringsafgift
Normalt beregnes registreringsafgift ud fra bilens pris med satser på 25%, 85% og 150% i prisintervaller (med diverse fradrag). For elbiler betales i perioden 2021-2025 kun 40% af den fulde afgift takket være en indfasningsrabat. Der er desuden et ekstra bundfradrag i afgiftsgrundlaget (160.000 kr i 2025) og et batterifradrag (500 kr pr. kWh op til 45 kWh i 2024). I praksis betyder det, at billige og mellemklasse elbiler er afgiftsfritaget: I 2024 skulle der først betales registreringsafgift for den del af bilens pris over ca. 436.500 kr, og selv da kun en lille afgift. Konkret: en elbil til 350.000 kr er afgiftsfri, mens en elbil til 450.000 kr i 2024 fik ca. 11.700 kr i afgift. Selv en elbil til 750.000 kr fik kun ~11.700 kr i afgift i 2024, fordi fradragene udligner meget. Til sammenligning ville en fossilbil til 450.000 kr have over 100.000 kr i afgift.
Fra 2025 og frem begynder afgifterne på elbiler at stige lidt: Indfasningsrabatten reduceres (65% af fuld afgift i 2025, stigende til 80% i 2030 og 100% i 2035). Bundfradraget trappes også ned årligt til 137.000 kr i 2030, og batterifradraget udfases (det forsvinder helt efter 2024). Det betyder, at elbiler gradvist vil komme til at betale noget nær normal registreringsafgift over de næste 10 år. I mellemtiden har Folketinget dog justeret løbende for at undgå voldsomme hop – fx blev planlagte afgiftsstigninger i 2024/25 modereret, så stigningen pr. elbil blev omkring 7.500-11.000 kr i 2025 i stedet for det dobbelte. For forbrugeren betyder det, at 2023-2025 er gunstige år at købe elbil prismæssigt, da afgifterne stadig er lave. En elbil til omkring 400.000 kr kan købes stort set uden afgift i skrivende stund, hvor en tilsvarende benzinbil ville have betydelig afgift – dette udligner prisen. Efter 2025 vil forskellen dog langsomt mindskes.
Momskredit for leasing (historisk)
I 2021-2022 havde man en ordning hvor der kun skulle betales 40% af momsen på elbiler over en vis pris ved leasing (momskreditordning). Denne er dog udfaset, så fra 2023 betales fuld moms på elbiler som normalt. Det påvirker primært leasingmarkedet.
Ejerafgift (grøn afgift)
Elbiler betaler den laveste sats, da den er baseret på CO₂-udledning. For en elbil registreret i 2024 var afgiften 390 kr pr. halvår (dvs. 780 kr årligt). Fossile biler betaler efter brændstoføkonomi – fx en benzinbil 19 km/l betalte 1.040 kr halvårligt i 2024 (2.080 kr/år), og kører den kortere per liter betales endnu mere. Elbiler sparer altså typisk et par tusinde om året i grøn ejerafgift. Dog skal elbilister betale en lille elektricitetsafgift for det strøm der bruges til kørsel (den refunderes i ladeabonnementer, men fra 2030 skal elbiler formentlig betale kilometerafgift eller fuld elafgift – et område under politisk debat, da staten mister brændstofafgifter). Indtil videre er elbiler billige i årlig afgift.
Tilskud og andre fordele
Danmark har ikke længere direkte tilskud ved køb af elbil (i nogle lande som Norge og Tyskland har man haft store tilskud/fordele som gratis parkering, det har DK ikke på samme måde). Tidligere har der været forsøgsordninger med f.eks. gratis bro over Storebælt for elbiler visse dage, rabatter på færger, eller fri adgang til miljøzoner, men det er marginalt. Elbiler har dog også nogle afledte økonomiske fordele: I visse kommuner er der gratis eller billigere parkering for lavemissionsbiler, nogle virksomheder tilbyder gratis opladning til ansatte med elbil, osv. Men de store incitamenter i DK er afgifterne.
Sammenfattende gør afgiftsfritagelserne, at elbiler i Danmark kan være konkurrencedygtige i pris allerede ved køb. Man skal dog være opmærksom på, at afgifterne vil stige gradvist – men også at teknologien bliver billigere. Hvis man køber en elbil i dag, får man i høj grad “statsstøtte” gennem lav afgift, hvilket er en håndsrækning til forbrugeren og den grønne omstilling.
Artiklen fortsætter nedenfor
Måske er du også interesseret i...
Service og reparation af elbiler
En almindelig misforståelse er, at elbiler skulle være helt vedligeholdelsesfrie. Det er ikke korrekt – elbiler skal også serviceres, om end sjældnere og anderledes end benzinbiler.

Vedligeholdelse
Elbiler har færre bevægelige dele i drivlinjen, men de har stadig bremser, hjulophæng, kølesystem til batteri, klimaanlæg, elektronik osv., der kræver eftersyn. Typiske servicepunkter på en elbil inkluderer kontrol af bremseklodser og -skiver (disse holder dog ofte længere pga. regenerativ bremsning, som aflaster dem), udskiftning af bremsevæske cirka hvert 2. år (det gælder alle biler), påfyldning af kølervæske til batteri/elektronik efter interval, kontrol af styretøj, drivaksler og dækmønster, udskiftning af kabinefilter, evt. aircondition-service, og softwareopdateringer. Da elbilen ikke har motorolie, tændrør, udstødning, kobling osv., er service generelt billigere – en analyse fra Forsikring & Pension viser også, at de løbende vedligeholdelsesudgifter er lavere for elbiler. FDM konkluderer, at elbiler samlet set er billigere at servicere, hvilket afspejles i lavere løbende omkostninger.
Der er alligevel nogle nye aspekter: Værkstederne skal have teknikere uddannet i højvoltsystemer (da der er op til 400-800 volt i systemet), og autoriserede værksteder har specialværktøj til diagnose af batteri og eldrivlinje. Heldigvis er langt de fleste store værkstedskæder i DK nu i stand til at servicere elbiler. Mobile serviceudbydere er også dukket op – eksempelvis os hos BoxNow (tidl. OmnicarService), som er et dansk mobilt bilværksted der kan udføre service på elbiler hjemme hos kunden. Dette inkluderer ting som dækskift, bremserens/justering, væskeskift og generel inspektion, alt sammen derhjemme eller på arbejdspladsen. Så elbilister kan spare turen til mekanikeren og få servicen klaret mere bekvemt.
Reparationer
Elbiler kan naturligvis også gå i stykker eller være involveret i uheld. Nogle dele er dyrere: Karrosseri-reparationer kan koste mere, bl.a. fordi elbiler ofte er konstrueret anderledes (aluminiumskarrosseri på fx Tesla) og kræver særlige procedurer. Statistik fra forsikringsbranchen viser da også, at gennemsnitsomkostningen ved at udbedre en skade på en elbil er ca. 15.200 kr, hvilket er ~24% højere end for tilsvarende nye benzinbiler. Forskellen skyldes bl.a., at hvis batteriet eller el-komponenter påvirkes, bliver det dyrt. Selv en mindre skade på batteripakken (f.eks. fra et stenslag i bunden) kan kræve dyr reparation eller udskiftning. Dog er forskellen faldende i takt med at flere værksteder kan reparere elbiler, og reservedelspriser normaliseres. Forsikringspræmierne for elbiler kan afspejle disse højere omkostninger.
Hvis selve batteriet svigter uden for garanti, kan det være en af de dyreste reparationer – som tidligere nævnt kan et nyt batteri koste 100.000 kr eller derover for store modeller. Men det er værd at gentage, at batterisvigt er sjældent. Ofte kan et defekt batterimodul udskiftes fremfor hele pakken, hvilket reducerer omkostningen. Producenter yder også goodwill i nogle tilfælde, hvis batteriet fejler unormalt tidligt.
Elbilens elmotor er generelt meget holdbar med få fejlmuligheder. Der er tilfælde af udskiftning af drivlinje på Teslas under garanti, men de er ikke almindelige. Mindre ting som en defekt inverter, ladestik, 12V-batteri (ja, elbiler har også et konventionelt 12V-batteri til bilens elektronik) eller kølepumpe kan forekomme, men igen – elbiler scorer højt på pålidelighed i brugerundersøgelser, netop pga. den simple drivlinje.
Dæk og bremser: En praktisk detalje er, at dækkene på elbiler kan slides hurtigere på grund af bilens høje vægt og kraftfulde acceleration. Mange elbiler kommer med specialdæk designet til høj vægt og lav rullemodstand. Hvis man kører meget aggressivt med en elbil, kan man opleve hyppigere dækskift. Omvendt belaster regenerativ bremsning bremserne mindre, så bremseklodser kan holde længere end normalt – flere Tesla-ejere har kørt 100.000+ km på samme bremseklodser takket være hyppig “one-pedal” kørsel.
Serviceintervaller
De fleste producenter anbefaler service på elbiler omtrent én gang årligt eller pr. 20.000-30.000 km, hvad der kommer først. Nogle enklere elbiler har længere interval – fx Renault Zoe havde 2-års interval for visse eftersyn. Tjek altid bilens servicebog. Det er stadig vigtigt at overholde service, både for sikkerhed og for at opretholde garantier (f.eks. batterigarantien kan kræve at bilen får periodisk batterikontrol).
Alt i alt kræver en elbil altså vedligeholdelse, men typisk færre besøg og mindre udskiftning af dele. Og skulle uheldet være ude med en større reparation, er der efterhånden et netværk af autoriserede elbilværksteder – samt mobilservice som BoxNow, der kan afhjælpe almindelige problemer – til at tage hånd om det. Som teknologien modnes, bliver reparationsmetoderne også bedre (fx renovering af batteripakker, udbedring af skader på batteri i stedet for komplet udskiftning, etc.).
Artiklen fortsætter nedenfor
Måske er du også interesseret i...
Fremtidige trends og udvikling for elbiler
Elbil-teknologien udvikler sig med rivende hast, og de kommende år byder på spændende forbedringer og nye muligheder:

Bedre batterier
Som berørt tidligere er næste generations batterier på vej. Solid-state batterier forventes inden for 5-10 år at nå markedet med fordoblet energitæthed (dvs. dobbelt rækkevidde eller halveret batterivægt), meget hurtigere ladetider (måske 10-15 minutter for fuld opladning) og længere levetid. Toyota har annonceret gennembrud, der måske gør det muligt med en 1.000 km rækkevidde elbil med solid-state batteri omkring 2027-28. Også litium-svovl teknologi (Stellantis 2030) kan drastisk forbedre forholdet mellem pris, rækkevidde og vægt. Vi kan forvente, at elbiler om 10 år har standard-rækkevidder på 600-800 km, hvor 300-400 km i dag er almindeligt. Den øgede energitæthed vil også muliggøre elektrificering af tungere køretøjer (lastbiler, busser) i større omfang.
Hurtigere opladning og standardisering
Opladningstiderne forkortes i takt med batteri- og lader-teknologier. Hvor 150 kW lynladere nu er udbredt, ser vi allerede 350 kW ladere på nogle Ionity-stationer. Biler med 800V arkitektur (Porsche Taycan, Hyundai Ioniq 5) kan udnytte disse til at lade 10-80% på ~20 minutter. Fremover kan 800V blive til 1000V+ systemer, og ladestandere på 500-1000 kW kunne komme på tale til busser og lastbiler, hvilket eventuelt kan trickle down til personbiler for utroligt hurtig ladning (5-10 min). Standardisering forventes også – EU kræver som nævnt kortbetaling på nye ladere fra 2024/2025, så det bliver lettere for forbrugeren. Trådløs opladning af elbiler (induktiv ladning i vejbanen eller i p-pladser) er også i pilotstadie flere steder; måske vil vi se bybusser eller taxaer lade trådløst ved stoppesteder.
Vehicle-to-Grid (V2G) og energiintegration
Elbiler rummer store batterier, som i fremtiden kan udnyttes intelligent i elsystemet. V2G-teknologi (tovejset opladning) lader elbiler afsætte strøm til elnettet eller husholdningen, når de holder parkeret. Dette kan bruges til at balancere elnettet – fx kan mange elbiler tilsammen supplere strøm i spidslasttimer eller lagre overskuds-vindstrøm om natten. I Storbritannien har Nissan fået godkendt et system, hvor elbilejere fra 2026 kan sælge strøm tilbage og måske halvere deres netoudgift. I Danmark forventes V2G også at vinde indpas inden for få år; pilotprojekter (DTU, Nissan m.fl.) har vist at en elbil kan tjene måske 4-6.000 kr/år på at hjælpe elnettet. For den enkelte kan bilen fungere som et backup-batteri til huset – hvis strømmen går, kan man trække strøm fra bilen (som allerede set med nogle modeller i udlandet, f.eks. Ford F-150 Lightning der holdt et hus kørende i en strømafbrydelse). Samspillet mellem elbiler og energisystemet er et område med enormt potentiale.
Flere modeller og billigere elbiler
Udbuddet vil fortsætte med at vokse. Kinesiske producenter er på vej til Europa med prisbillige elbiler (f.eks. BYD Dolphin, en Golf-størrelse elbil til måske under 250.000 kr). Dacia Spring viste at elbiler kan sælges under 150.000 kr (omend med begrænset ydelse). Som teknologien bliver billigere, vil prisen på elbiler falde, hvilket fjerner en af de sidste barrierer. Der arbejdes også på mikrobiler og by-elbiler til meget lave priser for at erstatte de mindste benzinbiler. EU’s emissionskrav presser desuden producenterne til at elektrificere selv de billigste segmenter.
Autonomi og software
Mange elbiler er forrest med ny software og selvkørende funktioner. Tesla har autopilot, andre har avanceret førerassistance. Elbiler er ofte designet som “computere på hjul” fra bunden, hvilket gør dem nemmere at udstyre med ny teknologi. Vi kan forvente, at elbiler i fremtiden i høj grad vil tilbyde over-the-air opdateringer med nye features, samt muligvis gradvist højere niveauer af selvkørende egenskaber.
Infrastrukturens evolution
Om 5-10 år vil vi sandsynligvis have “hyperchargers” på mange tankstationer, batteribuffer-lagre ved ladepladser (til at levere ultrahøj effekt uden at belaste elnettet direkte) og måske robotladere (VW har fx koncept med robotter der selv tilkobler ladere på parkerede biler). Byer kan få hvad-en-som-helst-til-ladere – f.eks. lygtepæle med indbygget ladestik til gadeparkering, eller udtrækkelige kabler ved kantstenen. Norge, som er foran, giver et billede af fremtiden: her er elbiler over 80% af salget, og man ser ladestandere ved enhver købmand, på fjeldhoteller osv. Danmark er på vej i samme retning.
Elektriske varebiler og lastbiler
Personbiler er først, men også varevogne og distributionslastbiler elektrificeres i stor stil frem mod 2030. Dette vil gavne bymiljøet (mindre larm fra varelevering om morgenen!). På sigt kan selv langturstransport elektrificeres via megachargers eller brint brændselsceller, eller måske via elveje (forsøg med køreledninger for lastbiler i Tyskland/Skåne). Jernbanen elektrificeres også mere, men det er et sidespor.
Elbilerne er kommet for at blive, og udviklingen går kun én vej – mod bedre, billigere og mere integrerede elbiler. Allerede nu kan en elbil fuldt ud erstatte en traditionel bil for de fleste danskeres behov, og inden for få år vil de sidste knaster med rækkevidde og ladehastighed være endnu mindre. Når man først har vænnet sig til at “tanke på adressen” og køre næsten lydløst, er der ingen vej tilbage for mange bilejere.
Branchen omkring elbiler vokser også – fra ladeoperatører til serviceudbydere. BoxNow og lignende mobile værkstedsservices viser eksempelvis, hvordan servicering af elbilen kan gøres nemmere ved at mekanikeren kommer til dig. Med sådanne løsninger og den generelle modning af teknologien bliver elbil-ejerskab stadigt mere attraktivt.
Alt i alt repræsenterer elbilen en teknologisk revolution i hverdagen på linje med smartphones eller internet – noget der på få år er gået fra kuriosum til mainstream. Fremtiden for privat transport ser elektrisk ud, og det lover godt for både forbrugerne og klimaet.
Ofte stillede spørgsmål
-
En elbil drives af en elmotor, som omdanner elektricitet direkte til bevægelse. I modsætning til en forbrændingsmotor har en elmotor langt færre bevægelige dele, højere virkningsgrad og leverer øjeblikkeligt drejningsmoment, hvilket giver hurtigere acceleration og næsten lydløs kørsel.
-
De fleste elbilbatterier holder 10-15 år eller mere, før kapaciteten falder markant. Typisk mister et batteri kun 1-2% kapacitet om året, og de fleste producenter yder 8 års garanti på batterier.
-
Elbiler er billigere i drift, kræver mindre vedligeholdelse, er næsten lydløse, udleder ingen skadelige stoffer under kørsel og har lavere CO₂-aftryk over bilens levetid. Samtidig leverer de hurtigere acceleration og en mere komfortabel køreoplevelse.
-
Elbiler har højere anskaffelsespris, længere opladningstid end tankning af benzin, og rækkevidden kan falde i koldt vejr. Ladeinfrastrukturen er dog i hastig vækst, og teknologien forbedres løbende.
-
Elbiler kan oplades hjemme via AC-ladere (3,7-22 kW) eller på offentlige DC-hurtigladere (50-300+ kW). En hjemmeopladning tager typisk 6-10 timer, mens en lynladning på en motorvejsstation kan fylde 80% batteri på 20-40 minutter.
-
Vedligeholdelse af elbiler er generelt billigere end for fossilbiler, fordi de har færre sliddele. Typisk kræves årligt eftersyn, men ingen olieskift, tandremsskift eller udstødningsreparationer. Bremser holder også længere pga. regenerativ bremsning.
-
Tesla Model Y, VW ID.4, Hyundai Ioniq 5, Skoda Enyaq og Tesla Model 3 er blandt de mest solgte elbiler i Danmark i 2024-2025, takket være deres rækkevidde, kvalitet og pris.