Bilsyn af elbiler – formål, hyppighed, typiske problemer, dumpeprocenter

Elbiler skal – ligesom benzin- og dieselbiler – gennem det lovpligtige bilsyn for at sikre, at de opfylder sikkerhedskravene og er i forsvarlig stand.

I takt med at elbiler bliver stadig mere udbredte i Danmark, ruller titusindvis af elbiler nu gennem synshallerne hvert år. I 2024 alene skulle omkring 62.000 elbiler en tur til periodisk syn. Men hvad indebærer bilsyn for elbiler, og adskiller det sig fra almindelige biler? Denne guide forklarer, hvad du skal vide om elbiler og bilsyn – fra lovkrav og typiske fejl til forberedelse af din bil og omkostninger. Vi kommer også ind på, hvordan du kan få hjælp til eventuelle reparationer efter synet. For eksempel tilbyder BoxNow en nem løsning, hvor en mekaniker kommer hjem til dig og udbedrer fejl på din elbil, så du slipper for turen på værkstedet. 

Vidste du...?

Cirka hver anden bil vi besøger, er en elbil

Hvad er formålet med bilsyn for elbiler?

Bilsyn er et periodisk eftersyn af køretøjer, som skal sikre, at din bil lever op til lovens krav om færdselssikkerhed og miljø. Det gælder alle biler, også elbiler.

En mekaniker skifter et dæk på en sølvgrå bil, der står parkeret under en carport. Mekanikeren bærer en jakke med teksten "BOXNOW".

Selvom en elbil ikke har udstødning eller olie at tjekke, gennemgår den stadig en lang række kontrolpunkter ved synet – fx bremser, lygter, dæk, styrtøj og bærende dele. Formålet er at fange kritiske fejl eller slid, der kan gøre bilen usikker på vejen. Med andre ord skal bilsynet garantere, at elbilen er trafiksikker og i orden, inden den fortsat må køre på de danske veje. 

Ved selve synet gennemgår en certificeret synsmedarbejder bilen visuelt og mekanisk. Elbiler får samme grundige behandling som andre biler: styretøj, lygter, dæk, bremser, affjedring, rust i undervogn osv. bliver kontrolleret. Derimod slipper elbilen for tests af motorstøj og udstødning, da den jo ikke har forbrændingsmotor. Til gengæld tjekkes andre ting, såsom det automatiske nødkaldssystem (eCall) på nyere modeller samt elektrisk sikkerhed (højvoltskabler skal fx være intakte). Alt i alt skal bilsynet sikre, at din elbil opfylder minimumsstandarderne for sikkerhed – præcis som for enhver anden bil. 

Når synet er gennemført, udarbejder synsmedarbejderen en synsrapport. Den angiver, om bilen er: 

  • Godkendt – bilen har bestået synet uden væsentlige anmærkninger. 
  • Betinget godkendt – bilen er godkendt, men med mindre fejl der skal udbedres (ingen nyt syn påkrævet). 
  • Kan godkendes efter omsyn – bilen dumpede synet og skal til omsyn (genkontrol) efter fejl er rettet. 
  • Ikke godkendt (afslået) – bilen havde farlige fejl og blev kasseret; den må ikke køre, før fejl er udbedret og bilen er synet igen. 

Heldigvis ender de fleste syn med godkendelse. Men skulle din elbil dumpe synet, får du besked om hvilke mangler der skal fixes, inden du kan få den omsynet og godkendt. 

Gå til toppen af siden.

Lovkrav: Hvor ofte og hvor længe?

Det periodiske bilsyn er lovpligtigt for alle personbiler i Danmark.

Reglerne siger, at en ny bil indkaldes til syn første gang 4 år efter første indregistrering. Derefter skal bilen synes hvert 2. år. Det gælder også elbiler – der er ingen forskel i synsinterval for elbiler og andre biltyper. Færdselsstyrelsen sender automatisk en indkaldelse i din e-Boks ca. 8 uger før fristen for syn. Du har så disse uger til at bestille tid hos en godkendt synsvirksomhed og få gennemført synet inden fristens udløb. Overskrider du fristen, kan bilen i sidste ende blive afmeldt, så det er vigtigt at overholde synskravene. 

Selve synsprocessen er relativt kortvarig. Et periodisk syn tager omkring 20 minutter fra du kører bilen ind, til du står med synsrapporten i hånden. Det kan variere lidt, men typisk er du hurtigt videre igen – medmindre der opdages fejl, som kræver udbedring og evt. et omsyn. I 2023 blev synsreglerne desuden opdateret med nye krav: Synshallerne skal nu benytte elektronisk testudstyr til bl.a. at aflæse bilens forbrugstal direkte fra bilens computer på nyere biler. For elbiler registreret 2021 eller senere betyder det, at synsmedarbejderen indsamler data om elbilens strømforbrug (OBFCM-data) ved synet. Det skal sikre, at de officielle forbrugstal stemmer – en oplysning der fx kan have betydning for ejerafgiften på sigt. Derudover skal biler fra 2018 og frem have kontrolleret eCall-nødopkaldssystemet ved syn. Disse nye tiltag ændrer dog ikke ved, at synets kerneopgave er at kontrollere sikkerheden i bilen. 

Tip: Du kan altid tjekke i Motorregistret, hvornår din bil skal synes næste gang. Det kan være nyttigt, hvis du vil være i god tid med at planlægge syn eller overvejer at købe en brugt elbil og vil vide, hvornår den skal til syn. 

Gå til toppen af siden.

Vidste du..?

BoxNow vedligeholder og servicerer biler hjemme hos kunderne.

Så vi ved, hvad vi snakker om.

Typiske årsager til at elbiler dumper syn 

Generelt klarer nyere elbiler sig godt til syn – faktisk lidt bedre end mange ældre benzinbiler.

En mekaniker reparerer en bil med åben motorhjelm foran en sort varevogn. Tekst på varevognen: "BoxNow Mekaniker i din indkørsel, boxnow.dk." Haven og husets væg ses i baggrunden.

Gennemsnitligt dumper omkring 10-11% af elbilerne deres første syn, hvilket indikerer, at langt de fleste elbiler er i fin stand. Men der er selvfølgelig nogle, der får en kedelig synsrapport. Lad os se på de mest almindelige årsager til fejl på elbiler ved syn, samt hvordan forskellige mærker og modeller klarer sig. 

Lygter i stykker eller fejljusterede 

Den mest udbredte fejl ved syn generelt er problemer med bilens lygter. Ifølge Applus Bilsyn indeholder ca. 6,4% af alle synsrapporter anmærkninger om lygtefejl. Det kan dreje sig om sprunget pære i en forlygte, defekte nummerpladelys, en baglygte der ikke virker – eller blot forlygter, der blænder fordi de er indstillet forkert. Lygtefejl er et hyppigt dump-kriterie, som også rammer elbiler. For eksempel oplever Tesla-ejere ofte, at deres biler får anmærkning for lygter. FDM har påpeget, at Tesla Model 3 har en del tilfælde af løse lygter eller lygter der blænder, hvilket er med til at trække dens synsstatistik ned. Heldigvis er lygtefejl typisk nemme at udbedre (ofte handler det blot om at skifte en pære eller justere lygten). 

Dårlige bremser og rust på bremseskiver 

Bremseproblemer er en anden topsynder, når biler dumper syn – i både ind- og udland. I Sverige viste en opgørelse i 2024, at 12,1% af de synede biler havde så alvorlige bremsefejl, at de skulle omsynes. I Danmark ser vi noget lignende: Mange biler må en tur på værksted for at få bremserne fikset, før de kan godkendes. For elbiler specifikt er der et særligt mønster: Fordi elbiler bruger regenerativ bremsning (elmotoren bremser og genvinder energi), bliver de mekaniske bremser brugt mindre – og så kan bremseskiverne ruste til. “Det er en fejl, vi ofte ser på nyere elbiler,” fortæller teknisk chef John Gantzhorn fra Applus Bilsyn. Ejerne bruger mest motorbremsen og glemmer at træde hårdt på bremsepedalen indimellem, hvilket giver rust og slidspor på skiverne. Resultatet kan være nedsat bremseevne eller ujævn bremsning, som får bilen til at dumpe syn. Især bagbremserne på elbiler kan være angrebet af rust, fordi belastningen her er lav. Løsningen er at få renset eller udskiftet bremseskiverne og klodserne – og som ejer kan man forebygge ved jævnligt at lave et par kraftige opbremsninger for at holde skiverne rene. 

Dæk, hjulophæng og styretøj 

En del elbiler får anmærkninger på dæk og affjedring. Elbiler vejer ofte mere end tilsvarende fossilbiler på grund af batteriet. Det ekstra kilo kan slide hårdere på dæk, støddæmpere og ophæng. Derfor bør du være opmærksom på dækmønster og dæktryk – nedslidte dæk eller forkert dæktype (fx sommer- og vinterdæk blandet) kan give et direkte dumpepoint. Hjulophæng og styretøj kontrolleres for slør og defekter. Slør i styretøjet (fx slidte kugleled eller styrekugler) er et klassisk synproblem. Nogle elbiler, især de tungere modeller, kan opleve tidligere slid her. Et eksempel er Tesla Model 3, hvor synsfolk og FDM har noteret problemer med hjulophænget på de første årgange. Reparation af styretøj/affjedring (udskiftning af fx bærekugler, bærearme eller støddæmpere) er ofte nødvendigt, før bilen kan godkendes, hvis der konstateres slør eller defekte dele. 

Korrosion og undervogn 

Rust er traditionelt en stor fjende for ældre biler ved syn – huller i vognbunden eller rust i bærende dele er alvorligt. De fleste elbiler på vejene i dag er forholdsvis nye (under 10 år), så omfattende rust er ikke så udbredt endnu. Men bor man ved kysten eller kører man i vinter-salt, kan også en elbil få rustskader. Især ældre elbiler som fx Nissan Leaf (de første er fra 2011) eller Renault Zoe kan med alderen blive ramt af tæringsskader i undervognen, som vil give en betinget godkendelse eller kræve svejsning inden omsyn. Heldigvis har mange elbiler komposit- eller aluminiumskarrosseri og lukket bund for at beskytte batteriet, hvilket dæmper rustproblemerne noget. 

Gå til toppen af siden.

Forskelle mellem mærker: Tesla, VW, BYD, Renault m.fl.

Synsdata afslører bemærkelsesværdige forskelle mellem forskellige elbilmodeller.

Hvid Tesla parkeret i en indkørsel omgivet af grønne planter og blomster. Klar til service direkte hjemme hos dig.

Et opsigtsvækkende eksempel er Tesla Model 3 (årgang 2020). Næsten hver fjerde af disse dumpede til deres første periodesyn – helt præcist 23% af Tesla 3’erne fra 2020 dumpede i 2024. Det er markant højere end gennemsnittet på omkring 10%. De typiske fejl på Tesla Model 3 var netop bremser, lygter, hjul og styretøj, hvilket peger på kvalitetsproblemer i de tidlige årgange. FDM konstaterede, at der i gennemsnit blev fundet tre gange så mange fejl per Tesla 3 som på andre elbiler ved syn. Billedet går igen i udlandet – i Tyskland har Tesla Model 3 også klaret sig dårligt i den store årlige TÜV-synsrapport. Tesla har siden forbedret modellen, og et facelift i 2021 samt en opdateret 2023-version skulle rette op på flere af de svagheder. Det bliver spændende at se, om nyere årgange klarer sig bedre, når de skal synes. 

I den modsatte ende finder vi Audi e-tron. Denne store premium-elbil havde imponerende lave fejlrater – kun omkring 1% af årgang 2020 dumpede ved første syn. Audi’en er kendt for solid byggekvalitet, og ejerne har måske været flittige til at overholde service, hvilket kan forklare det gode resultat. Også Volkswagen’s elbiler klarer sig pænt: Den udgående VW e-Golf (2020) havde kun ca. 2% dumpeprocent, og den helt nye VW ID.3 (2020) lå på ca. 3%. Det er bemærkelsesværdigt, da ID.3 var første årgang på en ny platform og led af softwareproblemer fra starten – alligevel gled de fleste igennem syn. Her kan det spille ind, at VW gav ID.3 et toårigt serviceinterval, så de fleste havde været til service et par gange inden synet. 

Andre populære elbiler som Kia e-Niro og Mini Electric lå også blandt de bedste med meget lave dumpeprocenter (omkring 3-4%). Det vidner om, at elbiler generelt er ret pålidelige ved syn, når de er bygget solidt. De første generationer af Renault Zoe og Nissan Leaf har nu været gennem flere synsperioder; de har ikke gjort sig særligt negativt bemærket, udover de typiske bremse- og lygtefejl. 

Hvad med de nye kinesiske elbilmærker som BYD og Xpeng, der er på vej ind? De er så nye på markedet, at vi endnu ikke har mange synsdata. Dog kan man kigge på internationale erfaringer: Kinesiske BYD har måttet tilbagekalde næsten 100.000 elbiler (modellerne Dolphin og Atto 3) pga. en fejl i styretøjet, som potentielt kunne forårsage brand. Det indikerer, at nye mærker også kan have børnesygdomme, som måske først opdages efter nogen tid. Det bliver interessant at følge, hvordan BYD og lignende elbiler klarer de danske syn, når de når dertil. Umiddelbart tyder meget på, at et robust design og ejere, der passer deres bil, giver færre synsproblemer – uanset om mærket er velkendt eller nyt. 

Konklusion: De hyppigste grunde til at elbiler dumper syn, er faktisk de samme som for andre biler – lygter, bremser, dæk/affjedring og styretøj. Elbilens drivlinje (motor/batteri) giver sjældent problemer i synsrapporten, for der er færre bevægelige dele og ingen emissioner. Softwarefejl eller batteritilstand måler synet heller ikke på. Så når først elbilens mekaniske dele er i orden, er der høj sandsynlighed for et godkendt syn. 

Gå til toppen af siden.

Brug synsrapporten som guide til vedligeholdelse

En synsrapport er ikke kun et “domskvad” over bilen – den kan også ses som et værdifuldt værktøj til vedligeholdelse.

En person sidder i en bil og holder en smartphone, hvorpå der vises en mekaniker-app. Bilen har et moderne design med en detaljeret GPS-skærm i forruden.

Ved det periodiske syn kigger en fagperson på bilen med friske øjne og finder måske ting, du selv overser i hverdagen. Selv hvis din elbil bliver godkendt, kan rapporten indeholde betingede anmærkninger eller råd. Synsmedarbejderen vil typisk fortælle dig, hvis der er begyndende slid, du bør være opmærksom på – fx “dækkene er ved at være nedslidte” eller “der er let fugt ved en støddæmper, hold øje med det”. Dette er guld værd for dig som ejer, da du får et fingerpeg om kommende reparationer, før de udvikler sig til alvorlige problemer. 

Hvis bilen får status “betinget godkendt”, betyder det, at den er synet og må køre, men du skal udbedre de nævnte fejl snarest muligt. Det kan f.eks. være en enkelt defekt tågelygte eller en plet rust, som ikke kræver et omsyn, men som du alligevel skal få fikset. Brug synsrapporten som en tjekliste: få fejlene ordnet hos dit værksted eller derhjemme, så din bil fortsat er i topform. 

Skulle bilen dumpe synet (“kan godkendes efter omsyn”), har du ifølge reglerne 33 dage til at få udbedret fejlene og komme til omsyn. Her bliver synsrapporten selvfølgelig din direkte guide: Den lister præcis, hvilke mangler der skal rettes op på. Måske står der f.eks. “begge bagbremseskiver tærede” eller “slør i venstre ydre styrekugle”. Så ved du, at disse dele skal repareres eller skiftes, før bilen kan gå igennem. Når fejlene er rettet, tager du bilen til omsyn (en kort kontrol, hvor kun de påpegede punkter bliver tjekket). Bliver de godkendt, er bilen synet. Hvis du undlader at få det gjort inden for 33 dage, kan bilen ikke lovligt køre – så det er vigtigt at reagere hurtigt. 

Synsrapporten fortæller ikke alt om bilens sundhedstilstand. Den omfatter kun det, synsfolkene skal kontrollere efter loven. For eksempel siger et godkendt syn intet om, hvor slidt batteriet (højvolt) er, eller om bilens software trænger til en opdatering. FDM anbefaler, at man ved køb af en brugt elbil også får lavet en uafhængig brugtbiltest, da synet ikke afslører alt – især ikke elektronik og historiske fejl. Alligevel er synsresultatet et godt objektivt mål for kvalitet: Hvis en bestemt bilmodel gang på gang dumper syn med de samme fejl, fortæller det noget om dens konstruktion og driftssikkerhed. Omvendt, en model der altid glider let igennem, tyder på solid kvalitet. Som ejer kan du bruge denne viden proaktivt: Hold ekstra øje med de svagheder, der er typiske for netop din bilmodel, så du kan forebygge problemer inden næste syn. 

Gå til toppen af siden.

Sådan forbereder du din elbil til syn

Du kan selv gøre meget for at sikre, at din elbil går glat gennem synshallen.

En person sidder afslappet på en stol og bruger en telefon ved en sø omgivet af træer; sollys stråler gennem bladene.

En grundig forberedelse og kontrol af bilen inden synsdagen kan spare dig for både tid og penge. Her er en tjekliste med ting, du som bilejer bør gennemgå: 

  • Kontrollér alle lys: Få en anden person til at hjælpe, og gå alle bilens lygter igennem. For- og baglygter, blinklys, bremselys, nummerpladelys, tågelys – alt skal virke. Skift evt. defekte pærer. Husk også at tjekke, om forlygterne blænder modkørende; justér dem om nødvendigt. Lygtefejl er som nævnt den mest almindelige årsag til omsyn, så vær grundig her. 
  • Tjek dæk og hjul: Sørg for, at dine dæk har mindst 1,6 mm mønsterdybde over hele slidbanen (lovens minimum) – gerne mere for en sikkerheds skyld. Der må heller ikke være skader, buler eller revner i dækkene. Kontroller dæktrykket. Hvis du kører på vinterdæk i sommerhalvåret (eller omvendt), så overvej at skifte, da synsfolk kan påtale forkert dæktype. Kig også efter om fælge har skader, og at alle hjulbolte er spændt. 
  • Lyt efter mislyde og mærk unormal kørsel: Inden syn kan det være smart at tage en prøvetur, hvor du er opmærksom på bilens opførsel. Trækker bilen skævt, når du bremser? Hører du knirkelyde eller klonk fra affjedringen? Så er det tegn på noget, der bør ordnes inden syn. Mange fejl på bremser og styretøj kan mærkes under kørsel – f.eks. vibration ved opbremsning kan indikere skæve skiver, og rumlelyde kan pege på slidte hjullejer. 
  • Check advarselslamper: Når du tænder bilen, må der ikke blive ved med at lyse nogen røde advarselslamper i instrumentbrættet. En gul motorlampe ses sjældent på elbiler, men der kan være lamper for fx ABS-bremser eller airbags. Hvis en kontrollampe lyser unormalt under kørsel, skal du få fejlen udbedret inden syn. En bil med en tændt airbag-lampe eller ABS-fejl vil dumpe. 
  • Test bremserne manuelt: Elbiler bruger mest motorbremsning, så det er en god idé at aktivere de hydrauliske bremser jævnligt. Før synsdagen kan du finde et sikkert sted og lave et par kraftige nedbremsninger fra moderat fart. Det hjælper med at slibe eventuel overfladerust af skiverne, så bremserne står skarpere. Tjek også din bremsevæskes stand (hvis bilen har serviceintervaller, er væsken sikkert OK, men en meget blød pedal kan indikere problemer). 
  • Andre praktiske ting: Kontroller at hornet virker (det skal sige en klar, konstant tone). Tjek vinduesviskere og sprinklere – dårlig udsyn pga. slidte viskere kan godt give anmærkning, og manglede sprinklervæske kan irritere synsmanden. Sørg for, at bilens spejle og ruder ikke har store revner eller skader i synsfeltet. Fjern løse genstande i kabine og bagagerum, som kan flyve rundt under en bremsetest. Og endelig: medbring bilens registreringsattest del 1, hvis synshallen kræver den (ofte slår de dog selv info op elektronisk). 

En velforberedt bil har langt større chance for at blive godkendt i første forsøg. Brug eventuelt et gratis “synstjek” hos et værksted, hvis du er usikker – mange værksteder tilbyder at gennemgå din bil på synspunkterne inden selve synet. Det kan f.eks. være en mulighed at få tjekket bremser på lift, hvis du ikke selv kan vurdere dem. Jo færre overraskelser ved synet, desto bedre. 

Gå til toppen af siden.

Artiklen fortsætter nedenfor

Måske er du også interesseret i...

Hvad koster et elbil-syn og eventuelle reparationer?

Prisen for et bilsyn varierer lidt alt efter synshal og landsdel, men du kan regne med omkring 300–650 kr. for et periodisk syn.

En mekaniker arbejder koncentreret under en åben bilmotorhjelm. Han bærer sort arbejdstøj. I baggrunden ses en sløret byscene med biler og bygninger.

Den gennemsnitlige pris ligger ca. på 400 kr ifølge undersøgelser. Nogle steder kan du finde det billigere (helt ned til ~250 kr ved kampagner), mens andre tager op mod 600-650 kr. Prisen er den samme, uanset om det er en elbil eller benzinbil – synet koster det samme for dig som kunde. Nogle synshaller (f.eks. FDM testcentre) har faste priser typisk omkring 500-570 kr for ikke-medlemmer. Det kan godt betale sig at shoppe rundt eller udnytte eventuelle rabataftaler (f.eks. tilbyder FDM rabat hos udvalgte synshaller). 

Hvis din bil dumper synet og skal til omsyn, koster omsynet typisk ekstra 200–300 kr. i gebyr. Et omsyn er billigere end det fulde syn, men det er stadig en udgift oveni. Så alt i alt kan et fejlet syn nemt koste ~700 kr med omsyn, før reparationer er medregnet. Bemærk at du skal betale for syn/omsyn uanset udfaldet – betalingen dækker selve kontrolarbejdet. 

Reparationer efter et syn kan variere fra småpenge til større beløb, alt efter hvad der skal laves. Nogle typiske eksempler: 

  • Bremser: Er bremseskiver og klodser rustne eller slidte, skal de sandsynligvis udskiftes. For en almindelig personbil kan et sæt nye bremseskiver + klodser for og bag løbe op i et par tusinde kroner per aksel (prisen afhænger af mærke og model). For eksempel kan fire nye skiver og klodser inkl. montage nemt koste 4.000-8.000 kr alt i alt, hvis du får det gjort på værksted. Ofte kan du nøjes med at skifte de to mest slidte skiver. 
  • Dæk: Hvis synsmanden underkender dine dæk (for lidt mønster eller skader), skal der nye dæk på. Et nyt sæt kvalitetsdæk koster typisk 3.000-6.000 kr for fire stk. Du kan evt. nøjes med to, hvis kun én aksel er nedslidt, men man bør skifte i par. Husk at montering og afbalancering lægges oveni (~100 kr pr. dæk). 
  • Styretøj og affjedring: Udskiftning af en enkelt defekt bære- eller styrekugle koster måske 1.500-2.500 kr på et værksted. Støddæmpere koster i omegnen af 1.000 kr stk. plus arbejde. Har du ratslør eller dårlige støddæmpere, er det vigtigt at få dem lavet – dels for at bestå syn, men også fordi én defekt del kan slide andre dele omkring og gøre reperationen dyrere, hvis man venter. 

Som bilejer kan det godt betale sig at fikse fejlene med det samme fremfor at udskyde dem. Uløste problemer har det med at blive værre (fx kan en slidt støddæmper belaste dine fjedre og dæk mere). Så en investering i at udbedre synsfejl hurtigt kan spare dig for større omkostninger senere. 

Når det kommer til at få repareret bilen, har du flere muligheder. Du kan selv ordne mindre ting, hvis du er handy. Du kan køre bilen på dit autoværksted – husk at oplyse, at det drejer sig om synsfejl, og medbring gerne synsrapporten, så mekanikeren præcis ved, hvad der skal til for en godkendelse. 

Nye mobile værkstedstjenester gør det muligt at få ordnet mange bilproblemer på egen adresse. Hvis din elbil har fået anmærkninger ved syn – f.eks. slidte bremser eller en defekt styrekugle – kan en mobil mekaniker som BoxNow komme ud og fikse fejlen hjemme i din indkørsel. Det sparer dig for turen frem og tilbage til et værksted og tiden uden bil. BoxNow oplyser, at de kan klare omkring 90% af alle autoreparationer ude hos kunden på stedet. Hvis en større opgave kræver værkstedsudstyr, sørger de for at hente og bringe din bil. Således kan du få udbedret synsfejl bekvemt derhjemme, hvorefter bilen kan omsynes og godkendes – alt sammen uden større besvær for dig som bilejer. 

Gå til toppen af siden.

Klar til syn: Elbilen gennem syn uden problemer

Elbiler fylder mere og mere i synshallerne, og heldigvis viser erfaringerne, at de fleste elbiler går gennem syn uden store problemer.

En mekaniker arbejder ved en åben varevogn, organiserer værktøj fra en skuffe fyldt med udstyr. Varevognen står på en indkørsel omgivet af grønne buske i en have.

Ved at være opmærksom på de typiske fejlpunkter – især lygter, bremser og dæk – og ved at vedligeholde din elbil løbende, kan du øge chancen for en ren synsrapport. Brug synsrapportens feedback som en guide til vedligehold af bilen og få udbedret selv mindre fejl i god tid. Så bliver syn blot en formalitet. 

Skulle uheldet være ude, og din elbil dumper synet, er det godt at vide, at hjælpen er nær. Du har 33 dage til at få styr på manglerne, og tjenester som BoxNow står klar til at hjælpe dig hurtigt og bekvemt hjemme hos dig selv. Med den rette forberedelse og hjælp kan du trygt sende din elbil til syn – og se frem til endnu to år på vejene i en sikker og godkendt bil. 

Gå til toppen af siden.

Ofte stillede spørgsmål

  • Ja, elbiler skal synes første gang 4 år efter registrering – og derefter hvert 2. år. Synet sikrer, at bilen er sikker og lovlig at køre i. Der er ingen særregler for elbiler her.
  • Bremser, lygter, dæk, styretøj og undervogn – præcis som på benzin- og dieselbiler. Der testes dog ikke for udstødning eller støj. Nye elbiler får også kontrolleret eCall-system og forbrugsdata.
  • Rustne bremseskiver (fordi bremserne bruges mindre), fejljusterede lygter og slidte dæk er de mest almindelige fejl. Bremserne er topsynder – især på Tesla og andre tunge elbiler.
  • Du får en rapport og har 33 dage til at få udbedret fejlene. Bagefter skal bilen til omsyn. BoxNow kan klare de fleste fejl direkte hjemme hos dig – uden værkstedsbesøg.
  • Et syn koster typisk 400–600 kr. Et omsyn koster omkring 200–300 kr ekstra. Prisen er den samme for elbiler som for andre biler.
  • Tjek lys, dæk, bremser og advarselslamper. Brug bremserne aktivt op til syn for at fjerne rust. Og fjern løse ting i kabinen. Et synstjek hos en mekaniker kan være en god investering.
  • Ja. Hos BoxNow sender vi en mekaniker hjem til dig. Vi ordner bremser, lygter og styretøj dér, hvor bilen holder. Nemt, hurtigt – og du undgår turen på værksted.