GUIDE: Er dit værksted/mekaniker klar til elbiler?
Har du lige købt en elbil – eller overvejer du det – og spekulerer du på, hvor du skal få den serviceret eller repareret? Du er ikke alene.
Elbiler fylder mere og mere på de danske veje, men mange bilejere tænker: Kan alle værksteder håndtere elbiler, hvad koster det, og hvordan påvirkes garantien? Vi guider dig igennem det vigtigste, så du trygt kan vælge det rigtige værksted til din elbil.
(Og ja – BoxNow er et fremragende valg til elbilen og vi reparerer og servicerer tilmed bilen hjemme i din indkørsel. Men mere om det senere)
Vidste du...?
Cirka hver anden bil vi besøger, er en elbil
- Elbiler skal også på værksted – men sjældnere end benzinerne
- Kan alle værksteder reparere en elbil?
- Pas på: Ikke alle værksteder kan alt på elbiler
- Autoriseret vs. frit værksted – hvad med garantien?
- Fordele og ulemper: mærkeværkstedet vs. det frie værksted
- Forskelle mellem bilmærker – fra Tesla til Xpeng
- Er det dyrere at reparere en elbil end en benzinbil?
- Hvordan vælger du det rigtige værksted til din elbil?
- Spørgsmål du bør stille værkstedet
Elbiler skal også på værksted – men sjældnere end benzinerne
En elbil har hverken motorolie eller tændrør. Betyder det så, at elbiler næsten aldrig skal på værksted? Både ja og nej.

Elbiler har generelt færre bevægelige dele, hvilket reducerer behovet for visse typer service. For eksempel skal du aldrig skifte motorolie på en elbil, og du slipper for udstødningsproblemer og tandremsskift. Det betyder også, at ofte er billigere og hurtigere end på benzin- og dieselbiler.
Til gengæld har elbiler andre vedligeholdsopgaver. Bremserne skal efterses og renses jævnligt, da de bruges mindre (regenrativ bremsning tager over) og derfor kan ruste fast. Batteriet og elektronik skal kontrolleres for sikkerhed. Og der er stadig dele som filtre, dæk, kølervæske til batterikøling og bremsevæske, som kræver service med faste intervaller. På en typisk elbil skiftes f.eks. pollenfilter ca. hvert andet år og bremsevæske hvert 2. år eller 40.000 km. Nogle elbiler har også en reduktionsgear-olie, der skal skiftes ca. hver 4. år. Så selvom elbilen skal sjældnere på værksted, skal den stadig vedligeholdes for at forblive sikker og effektiv.
Det er en udbredt myte, at elbiler slet ikke behøver service. FDM understreger, at elbiler løbende skal vedligeholdes – både for sikkerhedens skyld og for at undgå dyre reparationer senere. Med andre ord: Spring ikke serviceeftersynet over, bare fordi bilen kører på strøm.
Kan alle værksteder reparere en elbil?
Kort sagt: I princippet ja, men vær kritisk.

I Danmark er der ingen lov, der forbyder et almindeligt autoværksted at udføre arbejde på el- og hybridbiler. Det vil sige, at ethvert værksted må tage din elbil ind – men det er ikke ensbetydende med, at alle bør gøre det. Elbiler rummer højvoltsystemer, der kan være livsfarlige at arbejde på uden den rette uddannelse og udstyr. Derfor kræver reparation og service af elbiler specialviden. Bilfabrikkerne anbefaler da også, at kun uddannede teknikere arbejder på højvolt-biler.
Et værksted, der vil tage elbiler ind, skal have mekanikere med særlig efteruddannelse i el- og hybridsystemer samt det rigtige sikkerhedsudstyr. Mange danske mekanikere har allerede været på kursus i håndtering af højvolt-systemer, fx via FTZ Akademi eller Teknologisk Institut, som udbyder certificeringer. Disse kurser sikrer, at mekanikeren kan afbryde bilens højspændingssystem korrekt og arbejde sikkert på elbilens batteri og kabler. Et centralt skridt er at frakoble bilens højspænding og måle efter, at al strøm er væk – uden den kontrol kan det være livsfarligt at gå i gang. Så når du spørger værkstedet, om de kan håndtere en elbil, så spørg gerne ind til, om mekanikerne er el- eller hybridcertificerede.
Heldigvis følger branchen med: Per 2024 er der ligefrem oprettet en ny uddannelse specifikt til elbilteknikere i Danmark, netop for at imødekomme det voksende behov. Det betyder, at der kommer flere specialuddannede elbil-mekanikere i de kommende år. Samtidig har mange eksisterende værksteder opgraderet – fx skilter flere frie værkstedskæder med at være “certificeret el- og hybridværksted”, hvilket indebærer krav om uddannelse, særligt værktøj og årlige kontroller. Ser du det mærkat i indgangen, kan du forvente, at værkstedet har styr på højvoltsikkerhed og den nyeste viden om elbiler.
Pas på: Ikke alle værksteder kan alt på elbiler
Selvom et almindeligt værksted gerne må tage elbilen ind, er der nogle opgaver, som kræver mere end god vilje. Fejl på elbilens batteri eller elektronik kan være en udfordring at udbedre uden fabrikssupport. For eksempel skal højvoltbatteriet på de fleste elbiler diagnosticeres med specialsoftware, som kun mærkeværksteder eller specialister har adgang til. Hvis en batterimodul skal udskiftes, skal værkstedet kunne håndtere det rent fysisk (batteripakker vejer ofte 300-500 kg) og have adgang til reservedele. Uerfarne mekanikere kan endda komme til at skade batteriet ved noget så simpelt som et forkert løft af bilen, hvilket kan presse batterikassen og skabe kortslutning. Derfor vælger mange mindre værksteder at sende elbiler videre til specialiserede kolleger eller til mærkeværkstedet, hvis der er større batteri- eller softwareproblemer.
Det betyder ikke, at du altid skal køre til et autoriseret værksted. Mange frie værksteder kan sagtens lave almindelig service og mindre reparationer på elbiler. De fleste opgaver som bremser, dæk, styretøj og undervogn er nemlig de samme som på benzinbiler. Her kan dit lokale værksted klare ærterne lige så fint – ofte billigere. Men du bør sikre dig, at værkstedet følger fabrikantens anvisninger nøje, når det gælder elbil-specifikke kontrolpunkter. For eksempel kræver nogle elbiler særlig procedure for kølevæske på batteriet eller softwareopdateringer af systemer.
Et godt tip er at spørge værkstedet direkte: Har I erfaring med mit bilmærke og model som elbil? Nogle uafhængige værksteder har specialiseret sig i bestemte mærker og tager løbende kurser for at kunne konkurrere med mærkeværkstederne. Hvis du fx kører i en Tesla, findes der efterhånden uafhængige værksteder i Danmark, der har specialiseret sig i Tesla-reparationer – lige fra karosseri til bremser. Tesla er kendt for at klare meget via software og mobile teknikere, men traditionelle værksteder kan godt håndtere fx dækskift, bremsearbejde og undervogn på Teslaer. Omvendt er der elbilmærker, hvor fejlkoder og software kan være en stopklods for de frie værksteder. FDM peger på, at især med elbiler og plug-in hybrider kan det nogle gange være nødvendigt at bruge mærkeværkstedet for at få den rette diagnosetester på bilen. Summen af kardemommen: Vælg værksted efter opgavens art. Simpel service eller mekanik kan de fleste klare, men store batteri- eller elektronikfejl tager du bedst dér, hvor ekspertisen er størst.
Autoriseret vs. frit værksted – hvad med garantien?
Når bilen er ny og stadig har fabriksgaranti, er mange nervøse for at bruge andre end mærkeværkstedet.

Kan et almindeligt værksted vedligeholde garantien på elbiler? Ja, det kan det godt. I EU (og dermed Danmark) har vi siden 2003 haft regler, der sikrer frit værkstedsvalg – også i garantiperioden. Det vil sige, at du må gerne bruge et frit (uafhængigt) værksted til både service og reparation, uden at fabriksgarantien ryger, så længe arbejdet udføres efter fabrikantens forskrifter og der bruges godkendte reservedele. Ifølge FDM er bilen “stadig omfattet af fabriksgarantien” uanset valg af værksted, netop under forudsætning af at servicepunkterne overholdes og kan dokumenteres. Skulle der opstå en garantisag (fx en defekt, som producenten skal dække), kan mærkeimportøren ikke afvise dig, bare fordi du har brugt et frit værksted – så længe servicebogen er i orden.
Du skal dog sikre dig dokumentation. Få altid en udførlig faktura og et stemplet service-skema, når du har din elbil til service uden for mærkeværkstedet. Det er beviset for, at bilen er serviceret forskriftsmæssigt. Mange moderne biler har en digital servicebog; her kan uafhængige værksteder typisk også indrapportere service, men spørg gerne værkstedet om de gør det. Det kan være afgørende for at bevare garantien.
Vær også opmærksom på, at serviceintervallet skal overholdes. Selvom elbiler ikke har olie, der skal skiftes, har de stadig årlige eller halvårlige kontrolintervaller – typisk hvert år eller hvert andet år, afhængigt af mærket. For at garantien gælder, skal du følge de tids- og kilometerintervaller, fabrikken har sat. Springer du over et planlagt eftersyn, kan garantien i værste fald bortfalde (hos nogle mærker er de ret strikse med dette, så læs garantibetingelserne nøje).
Fordele og ulemper: mærkeværkstedet vs. det frie værksted
Hvad skal du så vælge? Det kommer an på dine behov. Et autoriseret mærkeværksted (fx hos Tesla, VW, Kia osv.) har følgende fordele:
- Specialister i dit mærke: Mekanikerne kender din bilmodel ud og ind og har direkte adgang til fabrikkens nyeste information.
- Særligt testudstyr og software: Elbiler kan kræve fabriksdiagnose. Mærkeværkstederne har som regel de nyeste computere og opdateringer specifikt til dit mærke.
- Garanti-arbejde og softwareopdateringer: Hvis der er tilbagekaldelser eller softwarefix, håndteres det under garantien her. Nogle mærker (som Tesla) udsender automatisk softwareopdateringer, men fx VW, Hyundai m.fl. kan kræve et værkstedsbesøg for visse opdateringer – det klarer mærkeværkstedet gratis under garantien.
- Erfaring med sjældne fejl: Hvis din bil får en unik fejl, er chancen større for, at mærkeværkstedet har set det før eller kan få support direkte fra fabrikken.
Der er dog også ulemper ved autoriserede værksteder: Ofte er de dyrere på timeløn, og du kan opleve længere ventetid på en tid, især i disse år hvor mange nye elbiler skal serviceres første gang. Nogle mærkeværksteder konkurrerer dog på prisen ved at tilbyde prisgaranti eller pakkepriser på service – så tjek prisen, mærkestatus er ikke altid lig med dyrest.
De frie værksteder (uafhængige værksteder, evt. kæder som AutoMester, Mekonomen, Din Bilpartner m.fl.) har deres egne fordele:
- Billigere service: Ofte lavere timepris, og de kan bruge uoriginale dele af høj kvalitet (OEM) til lavere pris. Det kan spare dig for mange penge, uden at det går ud over funktion eller garanti.
- Tættere på og mere fleksible: Der ligger ofte et lokalt værksted i nærheden, og mange af dem tilbyder fleksible tider. Nogle frie værksteder giver endda afhentningsservice eller lånebil, så du slipper for besværet.
- All-round kompetence: De frie værksteder er vant til at arbejde med mange mærker og modeller. Har de investeret i elbil-uddannelse, kan de typisk klare størstedelen af vedligeholdelsen på tværs af mærker.
Ulemperne kan være, at ikke alle frie værksteder har udstyret til alt. Som nævnt kan meget nye eller komplekse elbilsystemer volde problemer. Et lille værksted uden det rette måleudstyr bør f.eks. ikke kaste sig ud i en batterireparation. Bilbasen har påpeget, at al den nye teknologi kan gøre det svært for det lille uautoriserede værksted at følge med – og at det også kan være farligt, hvis man ikke har erfaringen. Mange frie værksteder er dog klar over dette og henviser ærligt kunden videre, hvis opgaven er uden for deres komfortzone.
Tip: Overvej bilens alder og kompleksitet. Har du en helt ny model elbil, som værkstedet aldrig har set før, kan mærkeværkstedet være det sikreste valg de første par år. Er bilen derimod et par år gammel og skal til et rutinetjek, kan du roligt indhente tilbud fra et lokalt frit værksted. Du kan altid kombinere: måske bruge mærkeværkstedet til de store ting og en lokal mekaniker til de småting imellem.
Forskelle mellem bilmærker – fra Tesla til Xpeng
Ikke alle elbiler er skabt ens, og det gælder også servicenetværket bag dem. Lad os se på nogle eksempler på mærkeforskelle:

- Tesla: Tesla har sat standarden for elbiler og har et lidt anderledes servicekoncept. De har egne Tesla Service Centres og mobilteknikere (“Tesla Rangers”), som kan fikse meget hos dig hjemme eller på arbejdet. Tesla kræver ikke årlige olieskift (der er ingen olie), og de har ingen traditionel servicebog som skal stemples for at opretholde garantien. Faktisk har Tesla meldt ud, at almindelig service ikke er et krav for garantien – men man skal naturligvis få udbedret fejl og vedligeholde bremsevæske m.m. efter behov. I praksis vælger mange Tesla-ejere at få et årligt tjek alligevel. Uafhængige værksteder: Efterhånden er der uafhængige værksteder, der annoncerer Tesla-service (f.eks. bremserens, dæk, AC-service), men for software og batteri arbejder de fleste sammen med Tesla. Har du en Tesla under garanti med et større problem, vil det næsten altid være Tesla selv, der ordner det.
- Volkswagen, Hyundai, Kia, Renault (og andre etablerede mærker): Disse traditionelle mærker har autoriserede værkstedskæder over hele landet, ofte tilknyttet forhandlere. De følger som regel et fast serviceprogram for elbiler, typisk med eftersyn hvert år eller hvert andet år. F.eks. har Honda (japansk mærke, men princippet gælder) et 1-års eftersyn på deres Honda e til ca. 1.000 kr og et 2-års til ca. 1.300 kr. Til 100.000 km skiftes bremsevæske og gearolie, og prisen er ca. 3.500 kr, hvilket stadig er billigere end en tilsvarende benzinbil (Honda Civic kostede ~5.000 kr for 100.000 km-service). Pointen er, at serviceomkostningerne hos disse mærker generelt er lavere på elbiler end på deres benzinmodeller, fordi der er færre udskiftninger. Men selve strukturen omkring service er velkendt – du kan vælge mærkeværkstedet eller et frit værksted, som beskrevet tidligere. Mange af de frie kædeværksteder (Automester, Din Bilpartner osv.) har nu uddannede elbil-mekanikere, så de kan håndtere VW ID.4, Hyundai Kona, Kia EV6, Renault Zoe osv. Vær blot opmærksom på garantiperioden og hold dig inden for forskrifterne.
- BYD og Xpeng (nye kinesiske mærker): Disse mærker er relativt nye i Danmark og har endnu ikke et autoriseret værksted i hver by – men de er ved at etablere sig. BYD forhandles i Danmark via udvalgte forhandlere (f.eks. Nic. Christiansen Gruppen for BYD). De har autoriserede servicepunkter, men måske færre pr. region end VW og co. XPENG har valgt en lidt anderledes strategi: De har indgået samarbejde med etablerede partnere. I Danmark har Xpeng fx allieret sig med Ejner Hessel (kendt Mercedes-forhandler) nogle steder og med mobile serviceløsninger. Faktisk har Xpeng lavet en aftale med danske OmniCar/BoxNow om mobil service, så Xpeng-ejere kan få bilen serviceret hjemme via en mobil mekaniker. Det er et eksempel på en trend, vi måske vil se mere af: at nye elbilmærker tænker alternativt om service og ikke altid bygger et stort net af fysiske værksteder fra bunden. Som ejer af en BYD eller Xpeng bør du undersøge, hvor nærmeste servicepunkt er, og om der tilbydes mobil service. Ofte vil garantien kræve, at du bruger deres autoriserede løsninger, men efter garantiperioden kan du sandsynligvis bruge en kvalificeret uafhængig mekaniker til det meste.
- Andre mærker: Der kommer hele tiden nye elbiler (Fx MG, Polestar, Tesla’s nye modeller, Hyundai’s Ioniq-serie, osv.). Som tommelfingerregel gælder: 8 år/160.000 km batterigaranti er standard for de fleste, så i de første mange år er batteriproblemer producentens hovedpine, ikke dit værksteds. De fleste mærker stiller samme krav til service som beskrevet – hold tidsintervallerne, få stempel/dokumentation, så kører garantien. Hvis du bor i en yderregion, kan nogle mærker have sparsommere netværk – her kan en mobil mekaniker eller et godt frit værksted være guld værd, så du ikke skal køre langt for hver service.
Vidste du..?
BoxNow vedligeholder og servicerer biler hjemme hos kunderne.
Så vi ved, hvad vi snakker om.
Er det dyrere at reparere en elbil end en benzinbil?
Service og almindelig vedligeholdelse af elbiler er generelt billigere end for benzinbiler.

FDM’s nyeste analyser fra 2025 viser, at elbiler i gennemsnit er ca. 36% billigere at servicere end tilsvarende benzin- eller hybridbiler. Det skyldes netop, at der er færre ting der skal skiftes, og at det ofte tager kortere tid at gennemgå en elbil. Et konkret eksempel: Første års service på en Honda e elbil kostede omkring 1.000 kr, mens første service på en almindelig Honda Civic kostede ca. 2.500 kr. Ved det store 100.000 km eftersyn var elbilen ~3.500 kr mod bensinbilens ~5.000 kr. Over en bils levetid løber den besparelse op.
Der er også ting, du ikke skal betale for med elbilen: olieskift (typisk 800-1500 kr pr. gang for en benzinbil) udgår helt; udstødningssystemer, katalysator og kobling findes slet ikke på elbilen, så de kan heller ikke gå i stykker. Bremseslitage er ofte mindre (klodser og skiver holder længere på grund af regenerering). Alt i alt kan de årlige værkstedsudgifter ved almindelig brug derfor forventes at være lavere.
Men hvad med reparationer? Her er billedet mere nuanceret. Mindre reparationer som udskiftning af ophæng, styrekugler, karrosseriarbejde osv. koster omtrent det samme uanset drivmiddel – det er samme dele (undervogn, karosseri) på el- og benzinbiler. Nogle dele er endda mindre udsat på elbiler (f.eks. bremser, da de bruges mindre). Så for dagligdags reparationer burde regningen ikke være højere for elbilen – ofte lavere pga. mindre slid.
De dyre værkstedsregninger på elbiler relaterer sig næsten altid til højspændingsbatteriet eller elektronik. Batteriet er den dyreste enkeltkomponent i bilen. Hvis det mod forventning går i stykker uden for garanti, kan det koste rigtig mange penge at erstatte. Som tommelfingerregel koster et nyt elbilbatteri et sted mellem 60.000 og 150.000 kr – i værste fald op mod 200.000 kr for de største batterier. Heldigvis er det sjældent nødvendigt at skifte hele batteriet. Ofte kan man nøjes med at skifte defekte batterimoduler enkeltvis. For eksempel koster et batterimodul til en VW ID.4 omkring 11.000 kr, så hvis kun ét modul fejler, kan man nøjes med det. En Tesla-ejer blev engang præsenteret for en regning på 142.000 kr for et komplet batteriskift – men det er et skrækeksempel og vil normalt være dækket af garantien, hvis det sker inden for de 8 år. Flere mærker giver også ekstra tryghed: Mercedes dækker fx batteriet i 8 år/160.000 km, nogle endda 10 år (Toyota tilbyder op til 1 million km batterigaranti ved årlige tjek). Det betyder, at langt de fleste elbil-ejere aldrig kommer til selv at betale for et nyt batteri. Når batteriet engang er uden for garanti, vil bilen ofte være så gammel, at værdien alligevel er faldet – og forhåbentlig er prisen på batterier faldet yderligere til den tid.
Et område, hvor elbiler kan være dyrere, er karosseriskader. Elbiler vejer generelt mere, hvilket kan give større skader på undervogn ved fx uheld med et hul i vejen. Deres batterikasse i bunden kan også tage skade ved sammenstød, hvilket er dyrt at udbedre. Forsikringsstatistikker viser blandede resultater – nogle rapporter peger på, at elbiler lidt oftere må en tur på værksted efter sammenstød pga. komplekse sensorer og dyre dele. Men dette dækker forsikringen heldigvis. For dig som forbruger er det vigtigste at vide, at de almindelige vedligeholdelsesomkostninger er lave, og at du med en elbil potentielt sparer tusindvis af kroner på service over bilens levetid. De store udgiftsposter er sjældne, og fabrikken har dækket de fleste kritiske komponenter med lange garantier.
Hvordan vælger du det rigtige værksted til din elbil?
Når du skal vælge værksted til elbilen, så tænk over følgende trin:

- Tjek værkstedets kompetencer: Har de erfaring med elbiler? Kig efter certificeringer som “El- og hybridværksted” eller spørg dem direkte. Et opkald kan hurtigt afsløre, om de ved, hvad en højspændingsafbryder er, og om de har uddannede folk. Spørg gerne: “Har I mekanikere med elbil-uddannelse eller kurser?” – du skal føle dig tryg ved, at de kender sikkerhedsprocedurerne.
- Autoriseret vs. uafhængigt: Overvej om opgaven kræver et mærkeværksted. Er det bare et rutinetjek eller skift af bremseklodser, kan et frit værksted ofte gøre det ligeså godt og billigere. Er det derimod en kompliceret fejlkode på batteristyringen, kan mærkeværkstedets specialviden være guld værd. Husk at garantien bevares hos begge, hvis alt gøres efter bogen.
- Sammenlign priser: Indhent tilbud fra flere steder, hvis muligt. FDM anbefaler at undersøge prisniveauet og spørge ind til, hvad der konkret indgår, før du booker. På den måde undgår du overraskelser. Spørg også om de bruger originale dele eller reservedele af tilsvarende kvalitet – det har betydning for garanti og holdbarhed. Ofte kan der være mange tusinde kroners forskel på første tilbud og det billigste, så det betaler sig at shoppe rundt.
- Beliggenhed og bekvemmelighed: Har du tid til at køre langt for service? Hvis ikke, kan et nærliggende frit værksted eller en mobil mekaniker være guld værd. Bor du i en af de større byer (København, Aarhus, Odense, Aalborg), har du sandsynligvis flere valgmuligheder, inkl. autoriserede elbilværksteder for dit mærke. I mindre byer kan udvalget være begrænset – her kan en mobil service som BoxNow, der dækker hele landet, være et alternativ. Overvej også, om værkstedet tilbyder lånebil eller afhentning, hvis du skal møde på arbejde imens.
- Tjek andres erfaringer: Da elbiler er relativt nye, er det en god idé at høre i elbil-fora eller lokale Facebook-grupper, hvilke værksteder andre elbilejere anbefaler. Personlige anbefalinger kan afsløre meget om både kvalitet og service.
Spørgsmål du bør stille værkstedet
Når du kontakter et værksted til din elbil, kan du med fordel stille nogle konkrete spørgsmål. Det viser værkstedet, at du har gjort dit hjemmearbejde, og du får tryghed for, at de kan leve op til opgaven:
- Har I erfaring med min elbil (mærke og model)? – Det er et plus, hvis de fx siger “Ja, vi har serviceret flere Teslaer/ID.4/Kia EV6 før”.
- Er jeres mekanikere el- eller hybridcertificerede? – Altså, har de taget de kurser, der kræves for at arbejde sikkerhedsmæssigt forsvarligt på elbiler.
- Beholder jeg fabriksgarantien hos jer? – Det skal de kunne svare ja til, så længe de følger fabrikantens anvisninger. De bør samtidig love at udfylde servicebogen korrekt.
- Hvilke opgaver udfører I ved service på min elbil, og hvad koster det? – Få dem til at specificere, om prisen fx inkluderer rensning af bremser, softwarekontrol, batteritest, osv. Sammenlign med andre tilbud.
- Bruger I originale dele eller OEM-dele? – Til spørgsmål om reservedele: “OEM-kvalitet” (Original Equipment Manufacturer) er normalt fint og billigere end original logo-del, men vigtigst er, at de er af samme kvalitet som originale.
- Kan I håndtere softwareopdateringer eller fejlfinde på batteriet, hvis det bliver nødvendigt? – Dette spørgsmål tester om de har det rette diagnoseudstyr til elbiler. Nogle værksteder har universelle testere, der dækker det meste; andre må henvise videre for dybere softwarefejl.
- Hvordan dokumenterer I arbejdet? – Sørg for de stempler servicebogen eller på anden måde giver skriftligt bevis på udført service i henhold til fabrikkens plan.
Et seriøst værksted vil svare klart på disse spørgsmål. Hvis de tøver eller snakker uden om, kan det være et tegn på, at de ikke er helt opdaterede – og så bør du måske vælge et andet.
Elbiler er kommet for at blive, og værkstedsbranchen er ved at tilpasse sig denne nye virkelighed. Vi ser flere certificeringer, nye uddannelser og kreative serviceløsninger, der alt sammen gør det nemmere for dig som elbilejer. Du kan køre din elbil på værksted med ro i sindet, så længe du vælger et sted med den rette ekspertise og holder dig til fabrikkens vedligeholdelsesplan. Husk, at service på elbilen både kan foretages på mærkeværksteder og frie værksteder, uden at garantien ryger – valget afhænger af, hvad der passer dig bedst mht. pris, beliggenhed og opgavens art.
Og ja, vi er ikke neutrale her: Hos BoxNow driver vi selv et frit værkstedskoncept – endda som et mobilværksted – og vi sørger altid for at følge fabrikkens anvisninger nøje, så din garanti bevares. Det vigtigste er, at du får en nem og tryg oplevelse med din elbil, uanset hvilket værksted du vælger. God fornøjelse på vejen – og på værkstedet, når den tid kommer.
Ofte stillede spørgsmål
-
Ikke alle værksteder er klar til elbiler – du bør vælge et sted med højvoltsuddannede mekanikere og specialudstyr til elbilservice.
-
Ja, din fabriksgaranti bevares, så længe værkstedet følger fabrikantens forskrifter og bruger godkendte reservedele.
-
Nej, elbiler er som regel billigere at servicere, men større reparationer som batterifejl kan være dyrere, hvis garantien er udløbet.
-
Vælg et værksted med elbil-certificering, erfaring med din bilmodel og mulighed for softwareopdateringer og højvoltsdiagnose.
-
Spørg ind til erfaring med din model, elbil-certificering, brug af originale eller OEM-dele, softwareopdateringer og dokumentation af service.
-
Ja, mobile værksteder som BoxNow tilbyder professionel elbilservice hjemme i din indkørsel, så du slipper for turen til værkstedet.